Stöd Ukraina

Elisaws blogg

Måndag 8 September 2014 - Santo Domingo

Första veckan

Hej igen, nu har det gått en vecka sedan jag kom hit. En vecka som har varit lite fram och tillbaka, ena stunden lite skeptisk och undrat vad jag gett mig in på andra och känt mig super nöjd. Nu är jag enbart supernöjd. Spanskan börjar lossna och jag lär mig massor varje dag.

Så vad har jag gjort; mina dagar förra veckan innehöll skola (bara jag i min grupp så blev som privat lektion) vilket jag tyckte var jätteskönt. Efter det bar det av till lunch stället som ligger ett kvarter bort, mycket god dominikansk inhemsk mat som också är ofattbart billig (ca 26kr). Därefter hem och göra läxan och sedan en två timmars danslektion, marengue som är notation dansen, bachata (som jag trodde var nationa dansen. vilket det inte var, tydligen var det bara dom lägre skikten som dansade det och spred det ut i världen som typiskt "dominikanskt" i och med att dom lämnade landet för att flytta till till exempel USA) och salsa så klart.

I fredags begav vi oss, Anne, Daniél, dom nya jamaicanska studenterna, skolans tur ansvarige- Luiz och jag mig ut på en utflykt till en liten nationalpark och besökte "los tres ojos" dom tre ögonen. Viket är en tre stycken underjordiska sjöar, som använts av indianerna. Det var fint men en grotta är en grotta och en sjö en sjö.

På lördagen åkte samma gäng iväg på en utflykt österut längs sydkusten till en ö som heter Isla Saona. Dagen började redan halv sju då vi åkte hemifrån, på den tre timmar långa bussresan plockade vi upp andra turister från hotell längs vägen i badorterna Juan Dolio, Boca chica och Guyacanes. I och med detta så har jag nu sett hur de ser ut i fler orter och utanför storstan, fint men stora kontraster på rikedom och fattigdom vilket var väntat men alltid tråkigt att se.
När vi kom fram till "Bayahibe" hoppade vi på en båt och åkte ut mot ön, på vägen stannade vi och badade från båten, dock var det tillräckligt grunt för att man skulle kunna stå (och dansa lite) samt snorkla. Sedan fortsatte vi till Saona där vi fick lunch och kunde bada och bara njuta. Dagen avslutades med att åka katamaran. En härlig dag på havet helt enkelt, lufttemperatur runt 30-35 och havet så varmt att det inte svalkade.

Söndagen var lugn fram till kvällen när vi ( samma gäng som innan) begav oss in till Zona Colonial, den gamla delen av staden för att dansa kvällen till ära. Hur mysigt som helst och jättekul, precis så som man tänker att det ska vara i Karibien.

Veckan som kommer innefattar än så länge skola med lite längre dagar eftersom det kommit lite nya studenter samt lite små utflykter till Zona igen och kanske ett museum.

Hoppas ni har det bra hemma
Kram
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet