Stöd Ukraina

Elisaws blogg

Måndag 15 September 2014 - Santo Domingo

Empati, lokaltrafik och strand

Hola y buenas tarde/ noche i Sverige!
Nu har ytterligare en veka gått och jag är inne på min tredje.
I veckan som varit har jag stiftat nya bekantskaper, några stannar ett tag till andra har eller ska resa hem under veckan. Jag fick bland annat klasskamrater, vilket jag inte hade först då jag lyxigt nog fick privatlektioner. Det var en Ryss, tre jamaicaner och jag, alla män från 30 och uppåt skulle jag tro men vi hade det trevligt och stort utbyte av varandra. Olika bakgrunder om man säger så...

Fick även en ny lägenhetskamrat, Celine från Belgium, trevlig tjej som är lika gammal som jag. Vi begav oss ut på äventyr i helgen eftersom vi blev väldigt sugna på att bada och se något annat än lägenheten och kvarteret vi bor i. Så vi tog i Lördags bussen som kallas "Guagua" in till stan för att sedan byta till en annan buss som skulle gå till stranden- Juan Dolio som ligger ca 1.5h utanför stan. Det hela flöt på förvånansvärt bra med tanke på att man här inte har några busshållplatser, olika linjer eller någon annan struktur. Så vi gjorde som lokalbefolkningen gör, vinkar och ropar frågan vart dom kör. Sedan hoppar man på lite halvt i farten sådär och knör sig in. När man ska av gäller det också att veta vart man ska för man säger bara till chauffören att stanna, betalar peso till killen i dörren och hoppar av (peso är ungefär 3 kr tror jag, överkomligt!)

Man ska ju ta seden dit man kommer så det är ju bara att go with the flow och göra som alla andra; försöka korsa gatan utan att bli överkörd (är stannar man inte och väjningsplikt finns inte), prata och skratta högt, ta det lugnt samt dansa så fort tillfälle ges.

Veckan har även innefattat eftermiddagslektioner som har fokus på konversation, bra men min lärare pratar sjukt fort så hela första lektionen såg jag ut som ett frågetecken, men det tar sig. Dorka som hon heter tog även med mig till en annan del av stan, dit majoriteten av befolkningen går för att handla kläde. Detta var en stor kontrast mod det vi, Anne, Celine och jag sett när vi var på ett shoppingcenter som var väldigt europeiskt och troligtvis för övre medelklass. Återigen ett tydligt tecken på klyftorna som finns.
Som sagt vi Besökte Angora mall en eftermiddag och det var skönt att känna sig lite hemma för en gångs skull, kikade även förbi Ikea eftersom godisråttan ville haft lösgodis. Men icke, det hade dom inte så jag fick besviket gå därifrån.

I övrigt har jag mest tagit det lugnt, varit ute och dansat fredag och söndag bara och varit en god elev och studerat.

Veckans lärdom och tankeställare hur viktigt det är med utbildning, men även vikten av att ha ett öppet sinne och att faktiskt resa och se mer av världen. Exempel på detta är en av jamaicanernas kommentar angående folk som hjälper en att parkera eller erbjuder en att få sina skor polerade. Han tyckte att det var stötande och menade att det var viktigt med utbildning och att det är lågt att jobba med sådant. När jag menade att dom sannolikt valt ett annat sätt att försörja sig på och studerat om dom haft möjlighet till det förstog han inte alls. Inte heller förstog han sig på att man inte ska slänga toapappret i toaletten. För mig är inget av det konstigt, bara ledsamt att folk inte har mat för dagen eller pengar att få de att gå runt.
Men alla är vi ju olika så det är ju bara att acceptera.
Hoppas ni har det bra där hemma rots valresultatet som inte direkt gynnar mångfald och olikhet.

Bilder kommer, och veckans och helgens planer blir eventuellt en längre utflykt till helgen till "Bahia de las aguilas" som ligger på öns sydvästra spets nära gränsen mot Haiti.

Kram //ELisa
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet