Stöd Ukraina

Elisaws blogg

Torsdag 25 September 2014 - Santo Domingo

En annan del av ön

Hej hej, lite försenad veckouppdatering, men allt är bra här. Förra veckan var ganska aktiv med en Bbq på skolan tisdag kväll med grillning och dans som vanligt, onsdagen ett besök till Farao de Colon, museum om Christoffer Columbus och hans upptäckt av Dominikanska republiken samt andra öar och Sydamerika. Lärde mig att Dominikanska Republiken var den tredje ö han hittade år 1492, samt att landets namn betyder "landet med de välsignade folket".
På fredagen begav sig ett litet gäng iväg på en utflykt över helgen till den sydvästra spetsen av ön, till byn Perdenales. för att ta oss dit tog vi en guagua, mindre bekvämt eftersom man klämmer in så mycket folk som möjligt i dom. Resan skulle ta fyra timmar blev mer sju. Kanske inte så bekvämt men kul att se mer av landet, många små byar som försörjer sig på jordbruk och en betydligt lägre levnadsstandard än inne i stan. Naturen förändrades också, från att vara platt till att bli bergig och sedan övergå till en subtropisk skog och fina oexploaterade stränder som bara lokalbefolkningen badade vid. Tråkigt nog är Perdenales ett ställe där många som håller på med illegal handel av olika slag över den Haitiska gränsen stannar vid vilket innebar att man bör ha känselspröten ute när det gällde vilka man skulle undvika att ha för mycket kontakt med. I övrigt var det en mysig liten by.
Första kvällen åt vi middag ute på en liten restaurang och min troligtvis färska fisk med matbanan och kokossås var het underbar, sedan gjorde vi som övriga dominikaner, köper rom, is och blanddricka i en liten kiosk och sätter sig i parken och dricker och lyssnar på bachata och salsa som selas högt ur kioskerna. Sedan gick vi ut och dansade.
Lördag morgon åkte vi in i nationalparken Jaragua och till ett ställe där vi kunde ta en båt ut till "Bahia de las aguílas" där vi till bringade dagen. Helt underbar strand utan försäljare, exploatering eller skräp. På kvällen blev det mat på vandrarhemmet och sedan köpte vi återigen dricka men den här gången gick v till deras lilla strandpromenad och satt vid havet istället.
Söndagen var resdag igen, planen var att vi skulle stannat efter vägen och badat men vädret var inte det bästa så vi åkte raka vägen hem istället och det var nog ingen ledsen för egentligen för vi var en aning trötta. Men som vanligt kunde v inte hålla oss ifrån dansen så vi gick ut på kvällen i alla fall, efter mat och lite siesta.

Kommande event är att åka till Punta cana på lördag, där ska jag möta upp en gammal vän från som jag bodde med i Australien, och hennes pojkvän, ska bli trevligt med en kväll och dag på ett hotell som omväxling.
mindre roligt är att min lägenhetskompis åker till Sosúa på söndag vilket innebär att jag blir ensam kvar och tydligen kommer ingen flytta in fören om två veckor. Men får umgås med folket i skolan istället och lägenheterna under är inte tomma så det är en tröst i alla fall. Som tur är kommer hon tillbaka helgen efter och stannar eventuellt en månad till sen men det är fortfarande inte bestämt. Jag håller tummarna för att hon inte trivs och kommer ner igen. Får annars se det som mycket tid till studier.

Hoppas ni har det bra hemma och jag saknar er allihop fast jag har det samtidigt väldigt bra här
Stor kram från St. Domingo
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet