Stöd Ukraina

Elisaws blogg

Måndag 1 September 2014 - Santo Domingo

Dag 1

Dag 1
måndag 1 september 2014 Ciudad Trujillo, Dominikanska republiken
Hej!
Här kommer den första uppdateringen från ett varmt och fuktigt Dominikanska.
Landade i Santo Domingo igår vid midnatt efter 26 timmar på resande fot istället för dom 17 som var planerade. Anledningen till detta var att planet till Amsterdam blev inställt p.g.a tekniskt fel, en dålig start kan man säga. Men fick snabbt en ny biljett och kom iväg vid nio istället för halv sju. Bytet a rutt resulterade dock i att jag landade med ett flyg och min väska med ett annat. Men även detta löstes smidigt och jag kan nu roa mig med att borsta tänderna och byta om hur mycket jag vill.

Mitt rum och hela lägenheten är fräsch, det finns tre rum, allrum, kök och balkong. dock är det bara jag och en tjej till som bor här, en fransyska (som också började skolan idag) så det är lugnt och stilla.

Idag (1/9) har jag haft min första lektion i både spanska och dans. Var lite ringrostig på båda men det tog sig och känner mig inte helt hopplös är det kommer till språket. Min lärare heter Julisa och verkar bra, vi kör mycket konversation blandat med övningar så ska allt hinna bli riktigt bra innan jag kommer hem!
Skolan är liten och vi var faktiskt bara sju studenter där idag, både för och nackdelar med detta kan jag tycka. Nackdel är om om åker och det inte kommer några nya och fördelen att man är små grupper och kan lära sig mer. Dom övriga studenterna verkar vara trevliga och en tjej fån japan dansar också så jag ska flörta in mig så hon tar med mig ut på bra dansställen och kanske få tips om en bra dansskola/ lärare. Skolan ligger cirka två minuter från där jag bor vilket är skönt. Har inte riktigt fått kläm på omgivningen än men imorgon ska vi nya få en lite guidning i närområdet.

Planen för veckan är halvt obefintlig än så länge, imorgon tisdag ser ut som idag, med skola och dans på kvällen, medan min lägenhetskompis och jag ska bege in till stan på onsdag och orientera oss lite. Till helgen fanns det utflykter att göra så ska kika på de och se vilken jag ska åka på...

Så på det hela taget är första intrycket bra och bara lite vilsen men det blir väl bättre när jag kommer in i allt och vänjer mig vid tidsskillnaden (som är -6h här).

Hoppas allt är bra med er där hemma!
Kramar Elisa
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet