Stöd Ukraina

Elisaws blogg

Onsdag 25 Augusti 2010 - Göteborg

Från billig öl till en den delade staden

Hej!

Här kommer den sista redogörelsen för sista två städerna på resan och tro det eller ej bilderna!
Sedan sist har vi lämnat Wien för Prag. I Prag möttes vi av ett härligt vamt väder och en stad full av turister. Vi lämnade väskorna på vårt hostel, fräschade upp oss och begavos ut i vimlet för att utnyttja eftermiddagen och kvällen. Vi gick runt i gamla stan och gick på ett museum. Sedan mötte vi upp David som hade kommit dit tidigare en vi för att käka middag ihop och sedan ta en öl högt över stan på en utkiksplatts. Där satt vi sedan och snackade och tittade ut över stan. Det är då man vet att livet är bra.
Dagen därpå gick emil och jag upp till "the castel town" som låg uppe på en kulle, där gick vi på ännu ett museum om stan och slottets historia och åt brunch på slottsmuren och tittade på ekorrarna. Sedan begav vi oss neråt stan igen för att gå på Franz Kafka museet och därefter tog vi en välfötjänt paus i en park med varsin bulle och våra böcker. Sedan gick vi hem och åt innan vi mötte min vän Jan från Australien som tog med oss ut för att dricka billig öl och drink i mitt fall. Kvällen blev lyckad och vi gick ut och dansade till min stora glädje första gången på resan...
Dagen efter sov vi lite för länge och fick ta ett senare tåg til Berlin vilket egentligen inte gjorde något alls för vi tog en välförtjänt slappdag efter att ha gått varje dag i en månad.
Dagen därpå däremot gick vi upp tidigt och bestämde oss för att gå på en "free tour" runt Berlin. Den guidade turen tog oss runt till alla de ställen man bör se i Berlin såsom minnesmonumentet de gjort för alla judar som dött, muren och Checkpoint Charlie m m. Det var jätte intressant och guiden var väldigt ducktig och berättade allt. så vi beslöt oss för att åka med samma guide dagen efter ut till konsentrationslägret för att få en guidd tur där med. Vilket även det var lyckat och intressant. Dock rörande. Konstit att människan kan vara så grymm och ohuman. Inte det muntraste slutet på en bra resa men det var väldigt givande.
Samma kväll (igår) tog vi nattåget upp mot Lund. Natten blev inte lika lugn som vi trott eftersom tåget tog färgan över till sverige och vädret var inte allt för kul och vågorna var väldigt höga och det gungade rejält men efter en sväng upp på däck beslöt vi oss för att sova oss igenom det och gick tillbaka och la oss och när vi vaknade va vi i tryggt förvar på fast och gungfri mark igen. Sedan blev det tåg hem till Gbg där pappa plockade upp oss på terminalen sedan var resan slut...

Sammanfattnings vis så hr vi sätt massor av kyrkor, gamla städer och museum men vi har, eller jag har i allafall haft det kul och det har varit roligt att se det. Vi har överlevt utan allt för mycket oenigheter och vädret har varit super rätt igenom,kankse en aning för varmt till ochmed på sina ställen men jag dks inte klaga. Jag älskar sol.
Nu är det bara att komma ner på jorden och ladda upp inför skolan igen och ännu en höst. Hoppas ni alla har haft en bra sommar och semester!
Tack för att ni läst ännu än resa så får vi se när jag beger mig ut på nya äventyr igen.

Kramar ELisa
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet