Stöd Ukraina

Cingelssons blogg

Fredag 25 Januari 2008 - Fernando de Noronha

Fernando de Norohna

Forvantningarna pa den har lilla paradis on 50mil rakt ut i atlanten fran Receife var hoga. Enligt vad vi hade last skull Brasiliens 3 vackraste strander finnas har - utvalda pga av sitt superklara vatten, fantastiska omgivning o for att de nastan ar folktomma. Vidare skulle det aven finnas en bukt dar det varje morgon nastan kokar av delfiner! Som om inte det vore nog finns aven Brasiliens basta dykning, tack vare sikten o djurlivet. Utover delfiner sa ska massor med skoldpaddor komma hit varje ar for att para sig och sedan lagga sina agg pa Fernando de Norohnas strander sjalvklart lockade aven de 5 olika sorters haj som finns i omradet en hel del oxa....

Sugen som jag varit pa att aven se haj under dyk blev jag besviken pa varat besok i paradiset da vi inte sag nagon haj - sjalvklart sag folk som dok bade dagen efter och innan haj pa over 2,5m :-(
Bortser man fran det sa infriade Fernando de Noronha allt!! Stranderna ar hellt otroliga -och nast intill ode. Forsta kvallen satt vi tillsammans med en tysk och njot av solnedgangen med varsin caipirinha - ahhh. En annan kvall var vi dar sjalva och att bada i solnedgangen var oslagbart!

Nar vi akte ut med dykbaten sag vi narmare 15 delfiner aldeles vid baten som hopopade, snurrade & lekte i det blaaste vatten jag kanske nagonsin sett. Annu fler fanns lite langre ut. Kaptenen visade mig upp pa foren dar jag fick lagga mig pa mage for att komma dem riktigt nara. Det var en otrolig upplevelse - vilda delfiner nastan inom rackhall!! Sjalvklart kommer en liten film :-)
Sjalva dyken var tyvarr fattiga pa koraller och aven om vi sag en del fisk, murana & hummer sa raddades de enbart av att vi sat 2st stora rockor pa over 1m samt flera skoldpaddor som svavade fram bredvid oss eller over oss.

En dag tog vi oss runt pa massor av nastan ode strander och bara njot, en annan daghyrde vi surfbrada. Da de inte hyr ut nyborjarbrador(!) gick det mindre bra - efter att jag nastan brutit ryggen i en monster vag (kanske liite overdrivet men ont gjorde det..) gav jag upp..

Min tidigare forkylning brot ut ordentligt efter dyken & jag fick lite feber - men inte varre an att jag kunde sola & bada:-)
Var lite orolig for flygresan men den gick bra - uppsokte sedan apotek for lite antibiotika. Karnevalen narmar sig med stormsteg!!!!!!!!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet