Stöd Ukraina

Dalle5s blogg

Torsdag 11 Maj 2006 - Island

Ett forsta intryck

Sa har jag slutligen kommit fram till Island. Kanns skont att fa den vantade delen avklarad.
Funderade lite pa vad som var mina forsta kanslor om landet innan jag somnade igar. Forutom att allt man ser ar berg nar man kommer med flygplanet, och att alla 5 mil fran flygplatsen till Reykjavik bara bestar av..berg och att allting egentligen ar berg ...utan vegetation:) Sa kan jag saga redan nu att jag kommer trivas har. Islanningar ar otroligt trevliga och hjalpsamma och jag har kommit tillratta otroligt fort.

Sitter just ni pa nagot som kallas Nordens hus, alla kan prata skandinaviska...ja det ar spraket som galler har. Alla gor verkligen sitt basta for att prata sina egna sprak med varandra och gora sig forstadda utan engelskans hjalp. Darav skandinvaiska en blandning av alla nordiska sprak!

Jag ska dock saga att det mest underbara for mej med att komma hit ar att jag kanner mig fullstandigt helad. Som bjorkallergiker har jag 2 veckor bakom med med konstant rinnande nasa. Sa kommer jag hit inga bjorkar eller pollen ja och for ovrigt kanske varldens renaste land. Man kan inte ma battre an vad jag gor:)

Foresten nagon som funderat pa att aka till Island for att arbeta? tveka inte, det rader arbetarebrist hær:) Det gar till som det gjorde i Sverige en gang..sugen pa att arbeta pa en bat? ga till hamnen och fraga du kan vara anstalld inom nagra minuter.

Sist ska jag kommenterna mitt boende. Jag bor i en riktig internationellt hus mitt i centrala Reykjavik med en spanjor, en italienare, en dansk, en finne samt en svensk. Ett harligt gang som det inte kravdes manga sekunder att vara en del av. De var val lite besvikna direkt nar jag kom..hyresvarden hade namnligen sagt att det slutligen skulle komma en tjej...tyvarr sa maste jag saga att jag inte kunde leva upp till det:) Nu har jag dock redan klamt in i klagokoren..."nasta gang..."

Naja, jag ska forsoka fortsatta skriva har...hort nagot om att landet ar det datorrikaste i varlden sa det ska nog ga. De har ett hogt valstand har sa det ar val inte sa konstigt. Men det ska aven sægas att de fortjanar det...de arbetar i snitt 50 timmar vecka har och manga har 2 jobb. En islanning arbetar inte sa fort och har alltid tid till ett skamt men de far gjort det som ska goras..oavsett den tid det tar!
Dela med andra:    

Kommentarer
Ann säger:
Hej Jonas! Vad härligt att läsa om ditt första intryck av Island. Hoppas att fortsättningen på din vistelse blir lika bra. Det där med pollenallergin förstår jag måste kännas som en extra bonus.
Ikväll är det matchdags igen -TBIS- Trollhättan ska förhoppningsvis åka på stryk det här mötet. Känns lite konstigt att vara motståndare till "sin egen gamla hemstads lag" dock. Kram och trevlig helg!/ Ann
Postat 2006-05-12 15:15  Anmäl
Burtonemma säger:
Jag kommer ihåg mitt första intryck av island.. Kändes som om man landade på månen. Kommer även ihåg att första personen jag pratade med kunde svenska, fick då för mig att alla kunde de så nästa person (som körde flygbussen) pratade jag svenska med men han förstod ingenting.. Hur länge ska du stanna på Island?
Postat 2006-05-11 15:44  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet