Stöd Ukraina

Ynnej1976s blogg

Tisdag 1 Februari 2011 - Arenal
Resealbum: Central Amerika

Djur, natur och heta kallor...

Fjarde dagen pa semestern och det kanns redan som om jag varit pa resande fot minst en vecka...
Jag och kompisen Louise har en manads semester i Central Amerika och har borjat vart aventyr i La Fortuna/ Arenal omradet i Costa Rica. Detta ar ett litet aventyrsmecca och perfekta stallet att bota jetlag pa.
Bekvama som vi ar har vi planerat var resa valdigt noga for att kunna njuta maximalt pa plats. Forsta stoppet blev ett stalle som jag blev inspirerad av via RGs medlem Chriholm. http://treehouseshotelcostarica.com/
Forvantningarna pa Tree House Hotel var hoga och aven om hyddorna ar exotiska, den enorma tradgarden fantastisk och det flyger runt vackra kolibris overallt sa kanns det inte helt ratt att det ca 30 meter bakom de fina traden gar en landsvag med hogt brummande trafik. Lite besviken alltsa. Forovrigt ar omradet gront och frodigt och fullt av vacker vaxtlighet. Redan forsta dagen hoppade vi pa en heldagstur som varade i 14 timmar. Det var hangbroar genom regnskog, promenad vid vulkan Arenal, vattenfall, botanisk tradgard, mote med tva kaxiga papegojor och, avslutningsvis, min favorit - Hot Springs.
Hade hort talas om dessa heta kallor men hade inga fortvantningar. Stallet vi besokte heter Baldi Hot Springs och var ett komplex med 25 olika pooler med temperaturer fran 25-45 grader, varav tre hade sk "swim up bar". Oj, vilket paradis http://www.baldihotsprings.cr/index.php?lang=en
Dagen darpa hade vi bestamt oss for att gora det s.k zip line aventyret (Canopy). Det innebar att man glider fram pa en lina genom regnskog. Tyvarr blev fick jag kalla fotter nar det blev dax och bestamde mig for att det inte var nagot for mig. Men Louise var modig och fullfoljde aventyret. Omradet dar detta lag visade sig aven vara en hot spring resort (hela stan ar full av dem) och efter Louise var klar sa var det ater dags att sjunka ner i det heta vattnet bland gronskan och njuta av en kall ol och utsikten av Arenal vulkanen. Denna gang "endast" runt 8 pooler i olika storlekar och med olika temperaturer. Pura Vida!

Nar kvallen kom var vi ratt mora men vi beslot oss anda for att ga nattvandring med nattvaktren pa Three House Hotel. I ca 1 1/2 gick vi sedan runt med ficklampor pa jakt efter kryp och annat. Vakten visade sig vara en rolig prick med som gjorde allt for att vi skulle bli nojda. Till min stora besvikelse har jag trots tappra forsok inte lyckats se en enda "Red Eyed Tree Frog", ni vet de dar man ser pa alla kort. Grodfantast som jag ar ar detta naturligtvis en stor besvikelse.

Mer tur hade vi med sengangarna. Agarna till hotellet hittade en liten moderlos unge som de tog om hand om till raddningsteamet kom och hamtade honom. Da ar verkligen charmiga varelser.
I morgon bar det av till kusten och till Montezuma. Fortsattning foljer...
Dela med andra:    

Kommentarer
Marywood säger:
PURA VIDA! Ayy, Costa Rica, vilket land. trevlig lasning. Vacker trevliga minnen fran min egen resa. halsning fran Zanzibar, TZ.!!
Postat 2011-02-07 19:18  Anmäl
Ziesta säger:
Låter som en härlig början på semestern! :-) Häftigt med kolibris! Synd att ni inte sett några grodor ännu.. hoppas det kommer fler chanser på andra ställen?
Postat 2011-02-02 11:31  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet

Senaste bildkommentarerna

Sierra
Sierra säger om Ynnej1976s bild "Hot springs":
Här skulle jag också trivas :-)
1 april 2011 21:43
Rolf_52
Rolf_52 säger om Ynnej1976s bild "Sengångare":
charmig;)
4 mars 2011 09:50
Canada2000
Canada2000 säger om Ynnej1976s bild "Vulkan Arenal":
Så vacker bild
28 februari 2011 22:58