Stöd Ukraina

Ynnej1976s blogg

Lördag 12 Februari 2011 - San Marcos La Laguna
Resealbum: Central Amerika

Indianer och vulkaner vid Lake Atitlan...

Da var det dags for en uppdatering igen. Louise och jag befinner oss i Antigua sedan igar. Efter "lyxiga" natter i privata rum bor vi nu pa vandrahem och delar rum med fyra andra. Vart vandrahem ar supermysigt och lugnt med en liten innegard med hangmattor. Ca 70 SEK for en skon sang och mattande frukost. Har i CentralAmerika haller min blodsockerniva sig perfekt. Inga dippar och knappt nagot smaatande. Receptet? Black beans till frukost, lunch och middag saklart. And we like :))
Forsta intrycket av Antigua idag ar wow! Forstar nu varfor alla verkar charmas av denna stad. Men mer om Antigua en annan dag. Det ar ju Lago de Atitlan jag vill beratta om. Enligt Louise mamma, som ar mycket palast om vara destinationer, ar denna sjo varldens vackraste. Pa drygt 2000 meters hojd ligger da denna skonhet omringad ev ett antal vulkaner, varav tre direkt synliga fran ena sida sjon.
Runt Atitlan ligger manga sma byar. Vi bodde i en by som heter San Marcos La Laguna. En liten och charmig by "ockuperad" av spirituella fran varldens olika horn. Vi holl oss pa lite lagom avstand fran detta spektakel pa vart hotell Jinava Bay. Oh my God. 100 SEK natten och ni kommer inte tro mig nar ni far se bilder darifran. Utsikten var en gron lummig tradgard med 200 olika arter av vaxter som sluttande ner mot den smaragdgrona sjon. Och sa vulkanen San Pedro pa andra sidan, muy rico!
Har kom vi till ro. Hotellet hade bara sex rum som skottes av "los hombres", dvs nagra service minded och extremt artiga herrar som bade stadade rummen, lagade mat och skotte om plantorna och tom stallde in nyplockade blommor pa rummet. Vi kom bra overrens med en trevlig konstnarinna fran Holland och hennes morbror. Om dagarna gjorde vi utflykter till byarna runt omkring pa egna hall och pa kvallarna at vi pa hotellet och delade erfarenheter. Vid ca 21.00 var hela sallskapet ofta valdigt trotta och somnade ovaggade till de exotiska fagelljuden.
En dag hyrde jag och Louise en egen guide som promenerade i 4 timmar med oss langs med kusten. Det var en tuff men vacker promenad. Vi besokte aven Panajachel och San Pedro. Alla byar valdrigt olika varandra. Var by var mysigast och hade bast utsikt men som sagt lite speciell med lite sakter har och dar som gick runt med saliga leenden hela dagen.
I torsdags akte vi upp till bergsbyn Chicicastenango som ar kant for sina marknader tva ganger i veckan. Guatemala har ca 15 000 000 invanare. Av dessa ar 50% Maya. Det finns manga olika stammar och det pratas runt 40 olika Maya sprak runt om i Guatemala. De flesta Mayas bo i bergsbyar och till "Chichi" kommer manga olika grupper for att salja sina hantverk. Alla kvinnor ar kladda i traditionella fargglada drakter och det ar en frojd for ogat och for alla fotoglada som oss. I Guatemala maste man dock iakta forsiktigthet da Maya folket upplever kameran som ett hot.
Jag tillhor den mycket omoderna kategorin backpacker som sitter har pa internet cafe och skriver. Pa dagens vandrahem finns inga gratis datorer att anvana. Nu ar det WiFi som galler och dagens kids faster sina IPads i vaningssangen ovan for att pa sa satt somna till sin favoritfilm. Pa bussresorna underhaller man sig med sin IPhone och somliga verkar mer roade av att titta pa film an att se landskapen susa forbi.

Nu ska vi ta oss en lur i hangmattan och for forsta gangen pa denna resa forsoka att halla oss vakna till efter 22.00. Vi tankte ta en drink och sedan ga pa raeggatonklubb for att skaka loss lite. 01.00 stanger allt i stan. Kanns lite lagom.

Det var allt for denna gangen...
Dela med andra:    

Kommentarer
Ziesta säger:
Ha.. jag tillhör också den omoderna kategorin backpackers.. känns helt fel att släpa med sig en laptop på resan (även om det är en mini).. stöldrisken och så tycker jag att man borde koppla bort sig även från den virtuella vardagen när man är på resande fot.. njuta av resan på riktigt istället för att berätta hur man njuter av resan på Facebook.. ;-) Hoppas internetkafeerna finns kvar ett tag till... :-)
Postat 2011-02-16 09:44  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet

Senaste bildkommentarerna

3mil
3mil säger om Ynnej1976s bild "färgstarka Chichi":
man kan hitta va man vill :)
14 augusti 2011 00:15
Jenny747
Jenny747 säger om Ynnej1976s bild "vulkaner":
Vacker utsikt...
26 juli 2011 23:15
Elena39
Elena39 säger om Ynnej1976s bild "frukost, lunch och middag...":
ser intressant ut, säkert lika gott som det ser ut...
8 mars 2011 00:09