Stöd Ukraina

Ynnej1976s blogg

Måndag 28 Februari 2011 - Tulum
Resealbum: Central Amerika

Lyx i Tulum...

Det kommer alltid ett slut på det roliga. Paradiset Tulum byttes i rask takt ut mot en ovälkomnande kall lägenhet och vips var man åter i verkligheten. Men jag ska inte klaga. Känner mig lyckligt lottad som har möjligheten att resa och se världen.

Oftast inser man först efter resans slut hur himla bra det har varit. Så känner jag just nu när jag låtit allt sjunka in, tittat på mina bilder och liksom låtit resan bli en helhet.

De sista dagarna i Tulum, Mexico, var inget annat än bättre än bäst. Hade bara hört positivt om Tulum och allt stämde.

Tulum...en liten pärla på den karibiska sidan av Mexico. Skillnaden med de flesta andra ställen på denna "remsa" är avsaknaden av hotellkomplex. Bor man i Tulum bor man i bungalow direkt på stranden, sk Cabana. Och det gjorde vi, i en dyr och fin sådan på La Vita e Bella.
http://www.lavitaebella-tulum.com/
Louise och jag har på fyra ställen haft tillgång till en dubbelsäng och en enkel. Nu var det Louise tur att ha den stora sängen. En stor jäkla King size, större än min dubbelsäng här hemma. Från den hade hon utsikt mot strand och hav. Själv hade jag en liten enkelsäng inne i hörnet. Men den dög fint den med.

Från bunglalowen steg man rakt ner i den pudervita sanden. Havet brusade frisk och från hängmattan på terrassen såg man bara hav och strand och en och annn kitesurfare.
En bit längre bort hittade vi vårt favoritställe när det gäller den kulinära delen. På Mezzanine åt vi den bästa Thaimaten jag någonsin ätit (och jag har varit i Thailand tre gånger). Dessutom drack jag där den godaste fruktsmoothiesen på hela resan OCH drack de godaste drinkarna. Exempel, 35 kronor för en perfekt Strawberry Daiquiri. MUMS! http://www.mezzaninetulum.com/
Det här med maten är något vi verkligen uppskattat på resan. På de flesta ställen vi varit har det funnits ett val mellan traditionella ställen där man kunnat avnjuta en härlig burrito tex, men även riktigt bra utländsk cuisine. Bästa lasagnen, en seafood lasagne, åt jag tex på Belize (Caye Caulker). Kanske inte helt väntat. Restaurangerna i den sista kategorin är dessutom ofta en riktig fröjd för alla sinnen.

Tulum blev den perfekta avslutningen på en underbar resa. Det blev sol & bad, mat & drinkar samt ett besök till Tulumruinerna som förresten är hem till mängder av söta Iguanas. Jag längtar redan tillbaka!

Dela med andra:    

Kommentarer
Ellismellis säger:
Det låter som ni har haft en härlig och skön ledighet. Jag skulle gärna byta vardagen mot ledighet, sol och värme. Avkoppling, god mat och upplevelser. Allt sådant låter så mycket bättre än ett alarm som ringer strax efter fem varje morgon och en instämpling på jobbet klockan sex. Min dotter brukar säga att varje lov borde vara tio veckor långa och jag kan inte mer än hålla med.
Postat 2011-03-01 21:28  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet

Senaste bildkommentarerna

Nisse2ears
Nisse2ears säger om Ynnej1976s bild "Mezzanine":
Oj det där ser riktigt mysigt ut!
10 augusti 2011 17:54
Travelfun
Travelfun säger om Ynnej1976s bild "Favoritplatsen":
Förstår att detta var favvo platsen :-)
3 mars 2011 23:36