Stöd Ukraina

Sambuca84s blogg

Måndag 8 Februari 2010 - Accra
Resealbum: Afrika

Dangerus coconut !

En del av denna text ar skriven innan pa datorn i bilen darfor nogorlunda korekt svenska, resterande skriven pa utlanskt tangentbord....

Var ju ett tag sen jag skrev nu så här kommer lite nyheter från afrika.
Sist firade jag min födelsedag i Bamako blev ut på ett par barer och sen ett ställe med lokal musik o dans, bra kväll. Dagen efter rullade vi mot Djenne en by som tydligen är en av de äldsta i Mali men mest känd för sin stora moske, det är världens största byggd i lera. Efter en väldigt kort båtfärd över en flod var vi där. Byn var liten och mysig o trevligt folk, lyckades hitta ett internetcafe där jag slängde upp förra inlägget. Har inte skrivit så mång rader under resan av flera anledningar, det e svårt att hitta bra uppkopplingar och framförallt har jag semester datorer känns inte som det första jag tänker på...
Mali var ett trevligt land börjar bli stora kontraster mot hemma folket som självklart e fattiga med våra mått mätt är ändå nästan alltid glada och trevliga. De allra flesta bär runt sin mat, vatten och grejer på huvudet oavsett om det är ved, ett elverk eller nåt annat tungt. Kvinnor med små barn bär dom nästan alltid fastsatta i ett tyg på ryggen. Unge på ryggen saker på skallen praktiskt med två armar över till annat :)

Efter ytterligare några dagar i Mali började vi närma oss gränsen till Burkina-Faso ett land som mestadels blev en transportsträcka för oss till Ghana. Blev ett stopp i en stad som hette Bobo mest för att svetsa lite på bllen, skakar och går sönder en hel del grejer på bilarna men allt har ju löst sig än så länge. Passerade gränsen med vissa mindre hinder trots att vi redan hade visum. Första natten i Ghana bjöd på bushcamping med besök av närmare 15 personer från nån liten by i närheten som sett oss, alla e nyfikna o se vad vi är för några. Lite läskigt när vi upptäckte att dom hade ett par gevär med sig men det var cool lugnt, bara nyfikna som sagt. Har besökt flera nationalparker varav den första hette Mole där va vi i två dagar och körde omkring, såg en hel del djur framförallt vårtsvin och olika antiloper men även elefanter och krokodil. Destu längre söderut vi kör mot ekvatorn ju fuktigare blir det när vi nådde kusten i Ghana hade vi över 80% luftfuktighet.. Det är varmt,svettigt och svårt att torka kläder men roligt ändå. Blev några dagar med hav och palmer och ett besök i Ancasa en park där vi körde omkring i regnskogen på leriga vägar och gick omkring bland bambuträd som gjorde att vi kände oss som myror. Rullat österut längs kusten o sett små fiskebyar samsas med palmklädda stränder. En höjdare så här långt på resan var när vi gick omkring 40 meter upp bland trädkronorna i en park där dom byggd hängbroar. Stegar och rep gjorde att det gungade, knakade o levde så man trodde det skulle braka ihop ibland. Skräckblandad förtjusning kan man väl säga men otroligt häftigt.
Efter att jobbat lite med höjdräddslan var det Cape Coast som gällde, jag och två av flickorna som e med på resan bestämde oss för att va själva några dagar så vi hoppade av vid fortet i CC. Fyra dagar i vårat egna tempo göra vad vi ville var härligt slippa bilarna och dom andra likaså. Stannade i CC två nätter innan vi drog oss vidare österut, blev en natt i Winneba och den sista på Kokrobite Beach. För oss innebär sandstränder o hav avkoppling här e det en arbetsplats, fiskare som håller på med sina båtar och nät samsas med byggarbetsplatser som kanske ska bli framtida turisthotell. Vattnet är varmt och vågorna rätt så höga med starka strömmar som gör att man måste va på sin vakt. Tog en taxi de sista milen in till Accra där vi mötte upp de andra utanför Benins ambasad, en i gruppen hade bytts ut mot en annan men fortfarande sex personer totalt fördelat på två bilar. Fixade visum relativt enkelt, har inte vågat räkna på hur många timmar man lagt på gränskontroller o ambasader allt tar tid men har löst sig. Rullade en bit utanför huvudstaden innan vi stannade för natten hos ett svenskt par som flyttat ner o byggt upp en resort. Morgonen därpå rullade vi mot Togo där vi senare under kvällen kunde slå läger utanför Lome. Stannade två nätter där så vi kunde tvätta o fixa med saker o ting, blev lite bad i havet mellan varven med...
Togo är ett väldigt smalt land så det var naturligt o dra oss norrut. Började bli lite berg o högre höjder kändes gott då luftfuktigheten blev lägre. Resans kanske hitills vackraste plats blev vårat läger för natten. Ett stort vattenfall med massa små bassänger och mindre grottor, ett morgondopp i fallet innan det bar iväg igen, dock inte så långt då bilen havererade ordentligt. Blev stående hela dagen i en by där vi fick hjälp av lokalbefolkingen att leta rätt på reservdelar. Blev mörkt så det blev kvällen på ett hotell i byn, lite förfest innan vi gick ut o svängde. Togosarna som vi kallar dom (heter nog togoleser) har varit mycket trevliga och hjälpsamma vart vi än vart. Hade ju redan ordnat med visum in till Benin nar vi var i Accra sist sa den granspassagen gick smidigt. Redan forsta kvallen i Benin kom vi i kontakt med voodoo kulturen eller religonen som det ar, vi var pa nogon sorts cermoni och fest for den lokala kungen med en massa folk som dansade till olika ritualer, ar inte speciellt insatt i vad voodoo innebar men spannande o se lite annorlunda grejer..
Dagen efter rullade vi soderut till kusten igen for att ater mota havet, och dagen darpa ta en bat till en stad som kallas afrikas venedig en by med 32000 invanare o alla bodde i hus byggda pa palar i vattnet sa vart man an skulle oavsett om man ville besoka grannen 25 meter bort var det bat som gallde :) Staden var en riktig upplevelse roligt o se nagot sant. De allra flesta livnarde sig pa fisket i olika former.
Ett par dagar till i Benin blev det innan vi igar korsade gransen aterigen mot Togo och sedan aven Ghana.

Idag den 8feb har resan med bilarna gatt i graven for min del tillsammans med annika och anna-lisa har jag hoppat av i Accra o tanker alltsa inte aka med hem. Problem bland folket o personkemi som tyvarr inte alls stamde valde vi att fortsatta pa egen hand, vist manga sura pengar som gar forlorade men men...
far se lite vad som hander framover nu, vi ska ta ett par dagar i staden nu o fundera lite. Allt e iallfall bra annars o tror inte annat an att det bara blir kanon framover...

Forresten cocosnotter som trillar ner fran 15 meters hojd o landar 2 meter ifran en ar en halsorisk !
Ha det bra hemma o tank inte pa att jag bara har lite drygt 30 grader o stralande sol....

Anders
Dela med andra:    

Kommentarer
Ziesta säger:
Vilken häftig resa du verkar vara iväg på! Kul att läsa! Jobbigt att vara i en liten bil om inte personkemin stämmer så låter klokt att fortsätta på egen hand istället! :-) Ha en fortsatt trevlig resa!
Postat 2010-02-09 17:01  Anmäl
Sierra säger:
Intressant och kul läsning!
Postat 2010-02-09 15:16  Anmäl
Theelf säger:
Intressant historia från en spännande resa! Tack.
TheElf
Postat 2010-02-09 08:52  Anmäl
Cickie säger:
Roligt att höra att du lever, började nästan undra när man inget hört på ett tag. Ta det vackert med tjejerna (vissa kan ordne det för sej!!), och njut av livet. Stannar du borta lika länge trots att planerna ändrats?
Hälsn. Cickie
Postat 2010-02-08 20:13  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet