Stöd Ukraina

Sambuca84s blogg

Tisdag 19 Februari 2013 - Palau
Resealbum: East -13

Bland valhajar o hundbett..

Satte mig pa ett plan soderut for att kort darefter landa i Manila o efter en dryg vantetid pa 8tim hade jag ater luft under fotterna den sista timmen ner till Dumaguete.. Spenderade bara en natt har innan jag tog en farja over till Siquijor. Planen har mer eller mindre varit att besoka on dom sista tva aren jag varit i Filippinerna men det har inte riktigt blivit sa av olika anledningar sa nu kandes det extra kul att faktiskt vara pa vag till denna mystiska o. Dela en tricykle med ett filippinskt par o letade upp boende for natten, hangde sen med dom o deras kompisar under kvallen. Hyrde mig en motorbike o begav mig ivag pa upptacksfard, stundtals riktigt bra vagar men allt som oftast innebar det offroadkorning vilket ar forbaskat kul nar landskapen skiftar o du har nya vyer efter varje krok eller kulle.

Siquijor hade mycket att erbjuda allt fran vattenfall o kostigar uppe bland bergen till strander o sma fiskebyar utmed kusten, under min vecka pa sadeln hann jag med att se det mesta o aven krocka med en flygande kyckling :)
Bytte stalle att slagga pa nagra ganger under veckan for att fa lite nya intryck trots att man utan problem kor runt on pa en halv dag. Vadret va for det mesta valdigt bra o jag trivdes som fisken i vattnet nar jag gled runt utan nagot speciellt mal for dagen. Efter krubb o nagra pilsner en kvall var jag pa vag hemat o horde som vanligt karaoke musik, stanna till o blev inbjuden till en fodelsedagsfest. Trevligt folk o glada miner gjorde att jag stannade kvar ganska lange..

Precis som Camiguin var Siquijor precis lagom stort for att hinna se allt men anda kanna att man inte blev uttrakat efter ett tag, plussa sen pa med trevlig natur o bra prislage sa ar man i hamn.
Hamnen lamnade jag dock bakom mig o begav mig mot nya platser, efter ett kortare stopp i Dumaguete begav jag mig mot Tagbilaran o Bohol. Nya platser ar val fel ord jag har ju varit har tva ganger tidigare men atervande mest for att halsa pa lite folk jag lart kanna under tidigare resor. Begav mig mot Panglao o Alona beach. Hade det inte vart for manniskorna jag kande har skulle jag nog inte stannat till har i ar igen, lite for turistigt o kostnadslaget ar betydligt hogre an manga andra platser jag vart pa har i Filippinerna. Blev lata dagar o goa barhang pa kvallarna sa jag madde absolut inte daligt.

En morgon klev jag pa en bat som 2.5 timme senare anlande till ett stalle dar det fanns gott om valhaj. Snorklade med dessa jattar under ett par timmars tid vilket var skoj o spannande. Inte varje dag man simmar omkring med fiskar som ar tre, fyra ganger langre an en sjalv ..
Fortsatte med baten till nagra fler snorklingsplatser innan vi senare under eftermiddagen atervande hemat med alldeles for mycket solbranna i bagaget. Visade sig senare under kvallen att jag mer eller mindre sag ut som en kokt hummer :)

Dagen kom da jag aterigen satte mig pa ett plan for att se lite nya vyer, denna gang var destinationen Palau en liten o knappt tre timmars flygtid osterut sett fran Filippinerna. Planen va ju fran borjan att luffa runt i mikronesien ett tag men pga strul o idiotiska flygbolag sket sig dom planerna precis pa malsnoret..
For att radda situationen lite fick det bli en biljett tor Koror. Motte aterigen upp Antti i Manila innan vi lyfte mot denna formodade paradiso.
Landade sent pa natten o efter lite strul i tullen var det dags att fixa nanstans att sova vilket inte var sa latt.. Efter en stund kunde vi dock ga o lagga oss i vara sangar i ett rum som var langt over varan budget. Dagen darpa forsokte vi leta upp ett billigare alternativ vilket visade sig hopplost, vi slaggade redan pa ett av dom billigaste stallena i stan. Det tog inte manga timmar innan vi forstod att det skulle bli en mycket dyr resa, bara att gora det basta av situationen o gilla laget.

Hyrde en bil nagra dagar o gled runt o kika pa allt som Palau hade att erbjuda. Naturen var val lite annorlunda mot vad jag hade forvantat mig men anda valdigt nice. Kusten bestod till stor del av mangrovetrask sa inte speciellt manga strander att softa pa. I december drabbades landet ganska hart av en tyfon sa manga hus o byggnader blev forstorda o fortfarande syntes spar av det langs med ostkusten. Manniskorna har ar valdigt trevliga o hjalpsamma allt som oftast stannar nagon bil o fragar om vi behover lift nanstans eller om vi letar efter nagot sarskilt, mycket snallt!

Palau ar val mest kant for sin dykning o allt undervattensliv sa varat mal var ju givetvis att iallfall snorkla runt pa massa stallen o se sig om bland alla sma oar. Sa blev inte fallet tyvarr, vader o vind plus sanslosa priser gjorde att vi valde att skippa den biten.
Pa grund av en alldeles for stor tillstrommning av turister fran framforallt Korea och Taiwan har regeringen infort massa extra tillstand o hojt priserna pa redan befintliga sadana for att halla ner antalet besokare o darigenom kunna halla efter naturen battre. Det var iallfall forklaringen vi fick till att allt ar sa dyrt har.

Under en veckas tid har har vi besokt sjukhuset tva ganger, forsta gangen for att fixa medicin till nan infektion jag haft i halsen o andra gangen for att plastra om Antti som blev biten av en galen hund nar vi sprang hem i osregn en kvall haha
Blev ju inte riktigt som vi tankt oss med besoket har pa Palau, taskigt vader alldeles for dyrt o lite otur pa vagen gor att vi flyger tillbaks till Filippinerna redan ikvall en vecka tidigare an planerat..

Uppdatering foljer...
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet