Stöd Ukraina

Sambuca84s blogg

Lördag 7 April 2012 - Svenljunga

Vulkaner o varma kallor

Nagra dagar blev till over tva veckor, kort sagt kan man saga att vi gillade den lilla vulkanon. Redan pa baten traffade vi ett par trevliga snubbar som var bosatta dar sen nagra ar, far och son bada fran Sverige berattade manga skona historier o gav oss en del tips om on. Skaffade oss ett rum med balkong o hangmatta bara ett par meter fran havet o sprang sedan ut for att se oss om lite. Tog inte sa lang stund innan vi blev bjudna pa dryck o allmant tjat med nagra locals. Kvallen fortsatte med kareokebar o sedan utomhusdisco pa en basketplan. On ar inte speciellt stor men finns anda mycket att se och gora, tar ett par timmar att ta sig de 64km runt on. Raknat till ytan sa ar det en av dom vulkantataste platserna pa jorden sa brist pa kullar att springa upp pa fanns inte. Pa dagtid agnades en del tid till att plaska i kalla kallor som vi senare under en del kvallar bytte till varma sadana. Dagarna flot pa o jag och Dennis larde kanna mer och mer folk sa det dar beslutet att inte stanna sa lange gick upp i rok. Vi hade det valdigt bra o tog dagarna lite som dom kom utan for mkt planerat, semester med andra ord :)
Vi hade vara sma motorcyklar o gled runt pa, besokte nagra vattenfall fler kallor o ibland akte vi bara runt utan nat speciellt bestamt. Dagen kom da vi parkerade hojarna o tog pa oss skor for att borja lilla vandringen uppfor Hibok Hibok en av vulkanerna pa on. Allt ar ju relativt men efter att inte ha gatt i ett par skor pa nastan tva manader, absolut ingen traning och mygg som ansag att man var en festmaltid kandes det som ett daligt val men va fan har man klivit upp pa afrikas tak maste detta vara en piss i atlanten tankte vi. Vi startade tidigt och det tog inte lang tid innan svetten borjade rinna hade ju for tusan inte lyft ett finger pa hur lange som helst.. Efter nan timme kom vi fram till kratern o den lilla sjon som fanns dar men som nastan var uttorkad, pausade en stund innan vi fortsatte mot toppen. Vandringen var riktig lyckat o ibland var det lite klattring pa schemat ocksa for att kunna ta oss uppfor, nadde toppen en stund senare. Hade tur med vadret var bara uppe pa toppen som dimman log tat annars hade vi fri sikt. Efter lite fotande pa de dryga 1300moh fortsatte vi en annan vag nerfor som skulle visa sig bli plagsam med bade skoskav o onda knan, val nere kande vi oss nojda o kunde bocka av vulkanbestigning pa varan bucket list.

Jag gillar verkligen Filippinerna av flera anledningar, folket ar oftast valdigt trevliga o hjalpsamma o i stort sett alla snackar engelska. Det kvittar vad som hander eller inte hander det mesta loser sig pa ett eller annat satt, vist klockan ar det inte alla som kan men det ar bara att gilla laget om nan buss eller bat ar forsenad ett par timmar o saga till sig sjalv filippinotime :) Eller som flertalet ganger nar nat kranglar tex punktering klockan 9 pa kvallen, du ringer nagra samtal en snubbe hamtar hojen, lagar punkteringen kor tillbaks den medans du knacker en bars i en bar o sedan betalar 5kr! Hade det vart i Sverige skulle du vantat tills nasta dag o kanske aven behovt boka tid.. Saken blir ju inte samre av att det ar ett av dom vackraste landerna jag besokt, finns ju allt oavsett om du vill slappa pa nan kritvit beach eller om man kanske ar sugen pa att springa runt i bergen eller dyka bland nemo o hans kompisar. Lagg sen till en prisniva som ar sa langt ifran kalla trakiga Sverige att man allt som oftast kanner sig som en kung..

Det var med lite blandade kanslor som vi klev pa baten till Bohol efter 17 glada dagar pa Camiguin. Kande att vi ville se lite mer innan vi snart skulle dra oss hem sa vi hade ett flyg dagen efter fran Cebu till Palawan. Planen var att stanna en natt pa Panglao for att saga hej till lite folk jag traffade dar forra aret. Allt blir ju som sagt inte som planerat bade pa gott o ont.. Motte upp lite folk gick ut o festade, kom hem alldeles for sent o missade flyget till PP. Blev att vi stannade runt Bohol den sista veckan o hade det bra aven dar, besokte en del platser jag var pa forra aret och en del nya spottar aven for mig. Tog vart pick o pack o slog lager pa ostra sidan nagra natter som visade sig vara en riktig guldklimp, mkt skoj i krokarna o valdigt roliga vagar for vara tvahjulingar.
Angesten for att aka hem blev mer och mer pataglig stundtals onskade jag att jag skulle fatt besked om att min lagenhet hade brunnit ner o att jag fatt sparken fran jobbet sa att jag inte hade nan anledning att aka hem men sa var inte fallet.. Bara att utnyttja sista tiden till fullo innan vi skulle flyga hem.

Morgonen kom da vi satte oss pa ett flyg upp till Manila for att efter en vantan pa 7 timmar kliva pa planet hemat. Vinkade hej da till Filippinerna, antagligen inte sista gangen jag satter min fot har finns ju trots allt over 7000 oar att spana in. Mellanlandning i Bahrain innan vi kom till Kastrup o tog oss vidare med tag hemat fran dar.
Kom hem full av minnen men samtidigt en kansla av tomhet precis som vanligt efter en liten langre resa. Har nu vart hemma nagra dagar o borjat stalla in mig pa att borja jobba nasta vecka o ater igen trilla in i det trista ekorrhjulet. Har haft en fantastisk resa som egentligen kan delas upp i tre delar.. Forsta etappen med kompisarna i Afrika andra delen helt sjalv i framforallt Laos o nu sista etappen med Dennis i Bangkok o pa Filippinerna. Kan inte riktigt bara saga en hojdpunkt det finns sa manga o det tar lite tid att smalta allt o borja kika pa foton, blev ca 5000 bilder denna resan lite farre an forra men fortfarande tillrackligt for att bli sittande vid datorn ett bra tag framover haha.
Redan nu borjar funderingarna vart nasta resa ska ga, kanske en svang genom Ryssland o Mongoliet for att glida runt i Kina ett tag eller tillbaks till Afrika for att jaga Big 5 som misslyckades denna gang eller varfor inte satta sina fotavtryck i sydamerika som ar den enda varldsdel jag inte besokt, vem vet den som lever far se..
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet