Stöd Ukraina

Sambuca84s blogg

Söndag 17 Januari 2010 - Djenné
Resealbum: Afrika

Varmt o gott...

Bamako Mali
15/1-2010

Vaknade idag upp och insåg att jag blivit ett år äldre. Tragiskt eller roligt vet jag inte men känns iallafall spännande o omväxlande att tillbringa sin 26e födelsedag i Mali, det e inte alla som gör :) Börjar väl i rätt ände där jag slutade sist känns som ett smart drag. Mauretanien har bjudit på väldigt mycket sand och spännande offroadkörning vore väl konstigt annars när man e i sahara. Men lite otippat har det även funnits lite berg o rätt så gröna områden med. Det kanske inte är speciellt många vuxenpoäng att hoppa och rulla runt bland sanddynorna men förbannat skoj hehe.
Mauretanien känns mer och mer som det riktiga Afrika mindre araber och mer svart folk och betydligt vänligare än till ex marockanerna. Köra slalom kommer att vara min nästa stora sport Djur framförallt getter och åsnor men även människor som tycker man kan stå o småprata lite eller till och med sova mitt på vägen gör att man snart slitit ut ratten. Vi var förberedda på många och en del dryga polis och militärkontroller men inte så många att vi redan förra veckan började jaga efter en kopiator till våra fiskar, ett papper med den viktigaste infon om oss som personer som passppgifter, telefon cicilstatus och kalsongstorlek. Sparar en himla massa tid vid varje kontroll istället för att bråka om papper o så där.
I måndags skulle vi på krokodiljakt, spännande. Hade fått nys om ett ställe en bra dagstur där det skulle finnas en oas med vatten där vi kunde sikta krokodiler. Precis innan vi skulle smita av vägen och in bland sanden skar våran vattenpump bytte den snabbt och var iväg på en halvtimme igen nu med sällskap av lokala militären som tyckte det var roligt att visa turister vägen .Var bara ca 5 mil tur /retur men tog hela dagen man kör inte så fort i lös sand och snårig taggskog, det är ändå sjukt imponerande hur vi tar oss fram trots fyrhjulsdrift och i stort sett inget däcktryck. Kom fram till stället där landskapet såg helt fantastiskt ut små vattendrag lite grönska och berg runt om. Jag och en till i gruppen plus två av militärena som hade sina gävär med sig gav oss ut på jakt. Gick och hoppade bland stenar och klippor i två timmar men utan resultat fick iallfall ett ordentligt träningspass och en släng av solsting hade planerat lite dåligt så hade inget vatten med mig. När vi senare kom ut till vägen igen och skulle fylla upp däcken med luft kom det en lirare som undrade om jag kunde pumpa hans däck med, inga problem tänkte jag så där stod jag o fyllde luft i hans däck medan han satt i diket och bedde. Som tack frågade han mig om jag hade någon present eller gåva till honom....

De sista dagarna har vi ägnat oss åt seriös helt utan väg o karta körning,blivit en ca 50 mil innan vi igår nådde gränsen till Mali fanns ingen gränsstation eller liknade så vi fick stämpla ut oss i den sista byn i Mauretanien o sen vänta med visum och pappersarbete tills vi kom till en liten stad vid namn Kayes i Mali. Nästan alla är glada vilken liten lerby man än kör igenom vinkar alla och barnen springer ut från sina hus/hyddor för att få en chans att se utlänningarna :) Vissa ställen där Paris-Dakar rallyt tidigre rullat har folket tagit för givet att bara för vi e vita har vi presenter med oss. Har ju inte några saker med oss, finns inte riktigt den platsen i bilarna men har vart generös med dricksen när vi handlat istället.
Denna resa bjuder som sagt på många mil i bilen, ibland har det vart lite drygt men överlag bara positivt. Ser så mkt av länderna särskilt när vi kan köra precis överallt o inte måste hålla oss på asfaltsvägar. När vi stannar för kvällen vrir vi bara av vägen nån stans o slår läger där det passar. Idag är målet Bamako huvudstaden i Mali ska försöka hitta nåt billigt boende med säker parkering för bilarna så vi kan ut o svänga lite ikväll på nån lokal pub.. En dusch och en kall grogg lite senare kommer att bli en toppenstart på min fortsatta klättring mot pensionsåldern...

Hörs o Syns // Anders
Dela med andra:    

Kommentarer
Cickie säger:
Ser fram emot att läsa hur kvällen blev! Cickie.
Postat 2010-01-18 20:34  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet