Stöd Ukraina

Sambuca84s blogg

Torsdag 18 Februari 2010 - Kisumu
Resealbum: Afrika

Östafrika..

Tjenare.

Hoppade som sagt av i Accra för ett tag sen, tillsammans med två andra personer har jag gjort Ghanas huvudstad lite mindre säker...

Tillbringade tre nätter på ett hotell i stan där vi slappade o varvade ner lite, lyxade med taxi o restaurangbesök o hade det allmänt bra. Planerna o funderingarna över den fortsatta resan tog fart, det enda vi visste var att Annika så småningom skulle vidare till Tanzania men kunde tänka sig att stanna i Ghana ett tag till. Efter ett sjukhusbesök för att konstatera att hon inte hade malaria lämnade jag o Anna-Lisa henne i på hotellet o begav oss till flygplatsen. En stund senare hade vi införskaffat oss varsin biljett till Nairobi. Slå ihjäl lite tid på flygplatsen gick bra men sen fick vi besked om att planet var tre timmar sent inte hela världen det heller, fick som besväret gratis middag på ett ställe intill flygplatsen. Blev flyg även på denna resa trots att det inte var tanken från början, gillar att flyga så lugna bananer för min del och nya upplevelser som väntade på öst sidan gjorde inte saken sämre. Tog lite drygt fem timmar innan vi hade fast mark under fötterna igen, passkontroll, visum o allt annat gick otroligt smidigt så redan en timme senare kunde taxin släppa oss utanför hotellet inne i Nairobi, snacka om skillnad mot alla långa o dryga kontroller i västafrika.

Dagen blev lugn hittade ett cafe med det bästa kaffet på den här resan, återbesök självklart ! kvällen slutade med en trerätters middag på ett ställe där vi lyckades få huvudrätten serverad först, när vi i stort sett käkat upp kom förrätten in. Nissen som serverade bad om ursäkt o som tack fick vi en omgång öl/vin alldeles gratis… Lördagen började med frukost på hotellet innan vi hämtade varsin kaffe från vårat nya favoritställe, blev en kopp i farten hade lite tidsbrist skulle hinna va lite kulturella innan vi lämnade huvudstaden. Gick över nationalmuseet på några timmar sen tillbaks o hämta packningen hade en buss att passa. Resan som knappt var 40mil skulle ta sex timmar men landade på åtta innan vi var framme i Kisumu . Anledningen att jag sitter här just nu är att AL känner folk här, en granne hemifrån skåne som flyttat ner med familj. Blev hämtade på buss stationen o väldigt bra mottagna. Staden ligger alldeles intill viktoriasjön, fast pga risken att få snäckfeber kan vi inte bada där, taskigt när det är 38grader varmt. Tur att ett hotell i närheten har en pool där man kan betala lite för att plaska :)
Staden som är kenyas tredje största känns inte speciellt stor o tempot är lugnt. Har hunnit med o kika en del redan och vi har en egen privat guide. Otti som mannen i huset heter är kenyan från början och är född o uppvuxen här i Kisumu. Idag var vi dock iväg på äventyr själva tog en båt o åkte på flodhäst safari. Såg fem stycken och kom rätt nära dom, riktigt tuffa djur ser ju sjukt skoj ut när dom dyker upp ovanför vattenytan o viftar på öronen. Stora är dom o det djur i afrika som dödar flest människor varje år, respekt ja vist men ändå sitter man o ler när man ser dom. Förhoppningsvis blir det mer safari innan man börjar röra sig mot nordligare breddgrader. Resan som ändrat sig lite från sin ursprungsplan kommer att sluta lite tidigare än planerat men än så länge e det ett tag kvar. Mer sol o exotiska djur innan jag tänker komma hem till vintersverige….

Krama gärna en snöboll så syns o hörs vi // Anders
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet