Stöd Ukraina

Sambuca84s blogg

Onsdag 3 Mars 2010 - Svenljunga
Resealbum: Afrika

Från sol o värme till bitande kyla o snö !

Hemma igen..

Ja snö har man ju sett innan, men så här mycket vet jag inte. Kom ju inte som en chock att ni fått massa snö när jag vart bortrest men detta är ju extremt ! Sist jag skrev var jag i Kenya lite skillnad mot detta klimat..
Blev några lugna o goa dagar i Kisumu. Kollade runt i staden mestadels till fots men blev en o annan tuc tuc med. Eftersom vi bodde hos en familj med delvis rötter just härifrån blev det en del mat typiskt för kenya och trakten runt kisumu. Både hemma o ute på resturang bjöds det på chapati (bröd) och ugali (sorts tjock majsgröt) tillsammans med nån gryta gjord på kyckling eller kött, eller grillad fisk .
Lånade en bil en dag där vi och hela familjen fick plats, skulle ut o titta på omgivningarna där Otti var ifrån. Blandade vägar o skiftande natur gjorde det till en bra dag. Kikade o hälsade på folk i byn där han bott o gått i skolan. Tog en färja en bit över viktoriasjön så vi slapp köra tillbaks hela vägen, blev en trevlig rundsväng o vi nådde kisumu igen först sent på kvällen. Inne i staden finns en gammal järnvägsstation från början av 1900 talet, kändes inte modernt någonstans men en skön känsla av att klockan stannat. stationen andvänds fortfarande o det rullar tåg till bla Nairobi ett par gånger i veckan på den smala rälsen. För våran del blev det dock buss tillbaks till huvudstaden, tågmotorn var på reparation o flyget betydligt dyrare. Man ser ändå en hel del genom ett bussfönster så det är ok, trots allt för många nära döden upplevelser på smala vägar o dumma omkörningar. Berg stora o små blandades med te plantage längs med vägen tillbaks till Nairobi, denna gång höll bussen tabellen rullade in i staden på sex timmar blankt :)

Sista dagen på resan skulle visa sig bli innehållsrik. Checkade ut från hotellet, gick och åt frukost o ringde sen en snubbe vi fått nummret till. Killen i andra luren körde taxi o ville mer än gärna köra runt två glada turister hela dagen... Första stoppet blev ett barnhem för elefanter där dom togs om hand av flera olika anledningar tills dom blev större o kunde placeras ut i nationalparkerna. Varje dag vid middagstid kunde vi turister få information om projektet o chans till att se alla elefantungar. De matades med nappflaska o togs väl omhand, de som ville kunde bli fadder för en elefant precis som man blir för ett barn någonstans i världen. Giraffer stod på tur även detta en del av nairobi national park. Giraffe center vars ena syfte var att utbilda skolklasser mer om djurlivet i kenya va ett trevligt ställe. Kunde mata o klappa på de stora djuren, fast man fick passa sig så man inte blev stångad av giraffen. Stora vackra djur blev till dinosaurier eller ja nästan, krokodiler stod på schemat... Såg både stora o väldigt små krokodiler, har sett dom innan både i fångenskap o det vilda men man tycker ändå varje gång att dom ser lömska o hemska ut.
Senare på kvällen blev det resturangbesök innan vi begav oss till flygplatsen. Planet skulle lyfta vid fyra tiden på morgonen så vi tyckte det var onödigt med en natt till på hotell. Blev en del timmars väntan innan vi var i luften, mellanlandning i istanbul o ytterligare fyra timmars väntan innan vi var i luften igen på väg hemåt. Landade i ett grått o kallt köpenhamn, tog tåget vidare hemåt där mer o mer snö mötte mig ju närmare jag kom.

Har vart hemma snart en vecka nu o fått känna på vintern trots att det både har töat o blivit mildare än när jag var borta. Kan inte hjälpas men trots att jag tycker det är fantastiskt med våra årstider hemma i Sverige längtar jag tillbaks till värmen. Det som jag upplevt under denna resa både vad gäller natur, djur och folk är mestadels bara positivt. Trots fattigdom och betydligt lägre levnadsstandard än vad vi är vana vid är de allra flesta människor glada och hjälpsamma. Afrika är en stor kontinent som vi inte lär oss specielt mycket om i skolan. Helt klart en intressant o spännande världsdel som jag hoppas få chansen att besöka fler gånger . Har nog inte blivit en sämre människa efter resan o har många fina o roliga minnen med mig hem.

Skall nu försöka få upp kroppstemperaturen, jobba ihop nya pengar o fundera över nästa resa ...

// Anders
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet