Stöd Ukraina

Sambuca84s blogg

Torsdag 20 Januari 2011 - Panglao
Resealbum: Asien -11

Cool stad!

Tjenare!

Har precis mott sommaren, inte tokigt alls :)
Lamnade ett kallt sverige bakom mig den 13januari for att bege mig till varmare breddgrader, kandes valdigt gott. Fick lift till flygplatsen av en kompis (tack igen) sen bar det ivag pa nya aventyr denna gangen helt sjalv. Mellanlandning i London innan jag satte mig pa planet till Hong Kong. Resan gick fint lite forsenad men annars bara bra...
Tog taget in till stan och sen taxi sista biten till mitt hostel, Hollywood guest house later val tjusigt o det var helt ok fast sangen maste vart gjord av betong totalt stenhard! Farsta intrycket av denna stad var att den e ju helt enorm, folk precis overallt o mycket trafik. Kom ju fram till mitt boende som log valdigt bra nastan nere vid piren i Kowloon vid 20 tiden sa forsta kvallen blev ratt lugn, tog ett varv i krokarna dar jag bodde sen vantade sangen. Efterfaljande dag blev innehallsrik, startade med ett besok pa space museum innan jag gick vidare pa piren o kikade pa avenue of the stars ungefar som walk of fame i Hollywood med kandisar som satt sina handavtryck i marken.

Sen blev jag interljuvad av nagra skolbarn som gjorde ett arbete om turister i HK. De undrade massa om mig o varfor jag var i HK ocksa vidare..
Satte mig sen och kikade pa folk o borjade prata med en gitarrspelande hollandare, han hade provat nagra dagar att bara klara sig pa gitarren o det verkade ga bra en del gav han pengar andra mat och sovplats, sjalv bidrog jag med varsin farjebiljett till on Cheung chau han bodde dar hos en tjej fran HK tillsammans med en fransk tjej och amerikansk kille. Spenderade hela dagen och kvallen dar blev visad runt, va ute och kakade o provade massa lokala matratter. Blev verkligen bra bemott och eftersom det aven var min fodelsedag sa tackade jag ju inte nej nar dom ville att jag skulle stanna pa middag :)
Cheung chau va inte som HK eller Kowloon inga skyskrapor valdigt lugnt och nastan inga fargglada neonskyltar. Tog sent pa kvallen en snabbfarja tillbaks till stan, dar jag bara gick runt och tittade pa folk o allt liv i staden.
Sondagen blev ocksa helt fullbokat tog en svang i parken i Kowloon dar massa folk holl pa med yoga o konstiga danser fanns aven lite djur att kika pa har.. sen bar det ivag over till Hong kong on dar jag gick runt i manga timmar och kande mig liten bland alla skyskrapor. En del gamla gator o tranga grander log inklamt har och dar. Gjorde ett snabbbesok i en zoologisk tradgard innan jag gick till ett tempel for att kika, folk tande rokelser i mangder och bad, sa nar man kom ut luktade man som om man vart pa grillfest :)

Efter besoket i Man Mo templet hagrade varldens langsta rulltrappa, det var dock inte en enda lang utan den var uppdelad i manga sektioner. Den gick at ena hallet pa formiddagenh o andra vagen under eftermiddagen, ca 800 meter e inte daligt sa efter ha statt o vilat mig dar tog jag o traskade upp till Viktoria Peak de flesta tog bussen eller sparvagnen men jag gick upp den gamla vagen. Det var blev valdigt svettigt nar lutningen va mellan 10-20% hela tiden sa jag var ratt mor i benen efter ca en timme nar jag nadde toppen. Val uppe hade man en fantastisk utsikt over bade HK och fastlandet, sag solnedgangen och vantade aven in symphony of lights vid 8 tiden. Varje kvall e det en ljusshow i staden, fast det gott och val racker med alla skyltar och upplysta skyskrapor :) Tog bussen ner efter nagra timmar pa toppen o gick sen och la mig med annu mer positiva intryck av staden.
Sista dagen blev lite hektisk skulle med flyget vid 4 tiden men hade annu mkt kvar att se.. efter frukost tog jag tunnelbanan som efter nagra byten tog mig till en andstation. Jag skulle upp pa hoga hojder igen men denna gang blev det linabana med glasgolv. Hoppade in tillsammans med 6 personer fran Taiwan, riktigt skona typer som gjorde akturen hur skoj som helst:) val uppe var huvudattraktionen big buddha en jattestor buddha pa hela 34 meter. Hann inte stanna sa lange dock man ville ju inte missa flyget. kanke en halvtimme ner i linbanan sen buss till flygplatsen.

Lamnade Hong Kong bakom mig men kanner att jag skulle behovt ett par dagar mer..
Sitter just nu pa panglao Filippinerna men mer om det nasta gang.

Ha det gott hemma i snon!
Dela med andra:    

Kommentarer
Cickie säger:
Väntar på fortsättningen!
Postat 2011-01-27 19:53  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet