Stöd Ukraina

Sambuca84s blogg

Måndag 31 Januari 2011 - Loboc
Resealbum: Asien -11

Akvarium

Hejhej!
Sitter da ater igen framfor en dator sa ni dar hemma kan folja med lite :)

Landade sen eftermiddag i cebu pa Filippinerna, flygplatsen va ratt liten o allt flot pa smidigt. Tog en taxi till mitt hostel som jag bokat tva natter pa. Kukuksnest guesthouse hette det, va helt ok med egen bar o liten servering. Fick aven ac pa rummet trots jag inte betalat for det, hade blivit nogon forvaxling. Dagen darpa skulle jag utforska Cebu men kraftigt regn hela dagen gjorde att jag bara gled ivag pa nagra kortare promenader for att bla inhandla ett par shorts (ar bra o ha har nere). Kvallen blev nastan lika lugn som dagen fast med nagra ol i magen pa en liten pub med nagra andra svenskar.
Dagen darpa begav jag mot en av hamnarna i staden o fixade en biljett over till Bohol, farjan tog knappt tva timmar o solen sken antligen nar jag kom fram. Traffade tva skona killar fran Australien pa baten sa efterssom mina planer e ratt losa hangde jag pa dom till Panglao, en mindre o som sitter ihop med Bohol tack vare en bro. Jakten pa boende kunde borja vilket va svart da det bara fanns dyra rum kvar, slutade att jag dela rum med en av de andra forsta natten innan jag flytta till ett billigare stalle. Man sover ju bara dar anda sa jag behover inte massa krafs runtomkring en sang o garna en dusch nanstans duger fint.
Alona beach som stallet heter ar valdigt turistigt framforallt pa stranden med manga resorts o restuaranger.
Hur som helst gillade jag stallet stosta anledningen till det var att jag traffade massa folk. Fortsatte att umgas med folket fran down under ytterligare tva dagar till innan de drog vidare. Gjorde bla en batutflykt med tillhorande snorkling o delfinsafari, delfinerna va valdigt sma men alltid fina att se. snorklingen va riktigt bra, som att stoppa ner huvudet i ett akvarie! Guppade omkring dar nagra timmar innan vi drog oss tillbaks mot land igen. Synd att behova saga det men an sa lange har inte vadret varit med mig vissa dagar varsta monsunregn andra lite sol blandat med mycket moln det e iallfall varmt sa jag klagar inte.

Hade bara tankt att stanna tre natter pa panglao men det blev vist 8, hade till den fjarde dagen bokat in mig pa tva dyk vilket jag ocksa gjorde, kandes lite ovant att ha pa sig all utrusning igen det e ju snart tre arsen jag dok sist.. Gick iallfall bra sa satte upp mig pa listan till nastkommande dag med. Men andra makter ville inte att jag skulle dyka mer just nu da jag pa kvallen borjade fa riktigt ont i ena orat, kunde inte sova pa hela natten pga smartan som bara blev varre. Traskade till dykcentret efterfoljande dag o fragade om rad. vi bestamde att jag inte skulle dyka den dagen iallafall, sa gick till apoteket o kopte orondroppar o ett gang smartstillande tabletter, men det hjalpte inte sa dagen efter akte jag till sjukhuset fast det satt langt inne. Blir ju nervos o skitskraj bara nan sager doktor till mig hemma i sverige o nu skulle jag till sjukan pa Filippinerna! Fragade runt lite o kom tillslut till en oronmottagning, dar dom va trevliga o hjalpsamma. fick vanta ca tva timmar innan jag kunde komma in o det forsta dom gor ar att vaga mig o kolla blodtrycket Haha e ju ingen doktor va men va fan har det med oronen att gora ?
Trots min nervositet gick det bra o doktorn sa att jag hade fatt en ratt illa inflamation han tog kort o visade mig sa det e ju inte sa konstigt att jag inte hor nagot som det sag ut. Han skrev ut recept pa tre olika tabletter som jag nu kakat en vecka. Har precis nu kommit ut fran sjukan ytterligare en gang da det fortfarande inte e helt bra.. Doktorn sa att det sag valdigt mkt battre ut nu o jag har ju inte alls lika ont. Sa fem dagar till pa medicin sen ska man val forhoppningsvis bade kunna tryckutjamna o hora, inte for att jag hor skitbra i vanliga fall men riktigt sa har illa brukar det inte va :)

Tillbaks nagra dagar igen... stannade ytterligare nagra dagar pa panglao trots att jag inte kunde dyka mer men efter sa manga dagar pa samma stalle larde man kanna massa folk, sa det var svart att slita sig darifran. Men i fredags checkade jag ut iallfall, tog en taxi tillsammans med fyra andra svenskar till ett stalle lite norr om Loboc. Val pa plats stod det lite aventyr pa schemat skulle aka zipline, man skickas liggandes i en sele tvars over en nastan 200m hog ravin. Absolut inte det frackaste jag gjort men helt ok tidsfordriv.. Sa tack o hej till de andra som skulle tillbaks till Alona beach, sjalv skulle jag bo i djungeln!
Tog mitt pick o pack o traskade de ca 20 min pa den mkt hala o leriga vagen tills jag kom fram till Nuts Huts ett valdigt schysst boende lite avsides sadar. Stallet ligger precis nere vid den floden jag tidigare flygit over som en ekorre, kanske inte i narheten av amazonas eller borneos djunglar men iallfall..
Lera, ingen ac, massa djur och ljud gor att hit hittar inga charter turister bara backpackers. Sjalv representerar jag for tillfallet sjalv hela skandinavien tillsammans med ca 18 andra nationaliteter, mkt trevligt o bra stalle! Morgonen darpa stod det hiking pa schemat, grundade med en duktig frukost o sen bar det ivag, jag o tva tyskar tillsammans med en guide. Tog en liten bat over floden o sen borjade varan klattring uppfor berget, blev en paus i ett overgivet hus dar det bara fanns massa trasiga ukuleles, valdigt skumt men sag skoj ut. Fortsatte sedan uppat mot malet, en grotta med flera olika gangar o massa fladdermoss. Grottorna i sig var roliga o spannande att krypa omkring i men speciellt mkt fladdermoss va det inte kanske ett par hundra max. Stod o valde mellan vanlig ficklampa o pannlampa innan jag akte hemifran o segern gick till sistnamnda, tur det har redan haft nytta av den..
Pa vagen ner gick vi o kikade pa lite vattenfall innan vi tog baten och paddlade de 50m over floden pa nytt.

Igar hade jag hyrt en motorcykel tillsammans med en tysk kille (mkt tyskar har) som skulle ta oss runt pa on, nar jag fick fragan om jag ville ha den eller den blev ju svaret sjalvklart den, det var ju en Honda :) Hade inte haft nan nytta av mina cc o hastkrafter fran hojen dar hemma har nere, har racker det gott med 125cc .
Vi gled runt pa vara bagar som varsta rossi o sag oss omkring. Forsta stoppet blev Chocolate hills en massa konformade sma berg som fatt sitt namn eftersom graset blir brunt under torrperioden. Ca 1700 toppar fanns att beskada men svart att uppskatta hur manga man sag. Rullade vidare mot nasta stora sevardhet pa on, den lilla Filippinska Tarsiern en liten liten apa med gigantiska ogon. Tarsiern finns pa nagra fa platser i varlden o ar bara 10-15cm hog sa den e svar att upptacka. Efter en liten donation for att bevara det lilla djuret rullade vi mot civilisation, var tvungna o plocka ut lite pengar. Verkar bara finnas uttagsautomater i Tagbilaran, sa nagra mils omvag innan vi rullade hemat. Hann dock med ett stopp till innan morkret foll ytterligare ett vattenfall men inte det heller specielt maktigt, far jaga vidare..

Ytterligare en natt gangen i min bambusang med madrass lika tjock som ett lakan. Tog sen "farjan" over floden o borjade ga mot Loboc ca 25 min tog det langs floden och genom risfalt. Om ni ser nagot pa tvn hemma som liknar mig, plaskandes i ett risfalt kan det va jag. Lyckades med bedriften att halka i leran o landa mitt pa den vattendrankta akern! Kom fram till Loboc lite blotare an planerat men men..
Pa schemat stod det 25hogskolepoang i sjalvmord, lokalbuss! Klev pa o kande mig som en ihoptryckt badboll men jag slapp ju iallfall hanga utanfor bussen eller sitta pa taket denna gang.. Klarade mig bra anda fram till Tagbilaran.

Nu sitterjag har pa ett internetcafe o ska efter dessa rader ater bege mig till Nuts Huts for en sista natt innan jag beger mig ivag pa lite nya aventyr...

Over and Out //Anders
Dela med andra:    

Kommentarer
Danielreser säger:
Hej du! Skitkul att du skriver lite grann! Hoppas att din öroninflammation lägger sig snart och du får det fortsatt bra.. Låter som om du har det toppen än. Är riktigt sugen på att se korten när du kommer hem!! Ha det bra!
Postat 2011-01-31 20:12  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet