Stöd Ukraina

Mathilda86s blogg

Torsdag 24 Maj 2012 - Vilnius

Dagsutflykten blev till ett riktigt aventyr!

Igar var vi pa dagsutflykt till Vilnius, huvudstaden. Vi tog ett tag fran Kaunas tagstation for 36 litas per skalle t&r (ca 100:- svenska). Vi akte 09.09 och var framme 1,5 timme senare. Taget var jattefrascht, det ar nastan sa att man skamms nar man tanker pa de Intercity tag som fortfarande rullar i SJ:s regi...

Nar vi kom fram sa akte vi pa ett KGB musem och fick se gamla tortyrceller och dem beskrev Litauens sitauation under andra varldskriget och efterkrigstiden under Sovjets ockupation. Pa museet satt bilder pa manga som deporterats till Sibirien. Pa kartan kunde man se alla arbetslager i Sovjet, och manga lag i bortre Sibirien.

Efter detta tog vi en taxi till Gamla Stan och kakade lunch, men pga av en otroligt otrevlig och langsam servitris sa tog lunchen 3 timmar (!!!!!) sa det blev itne mycket tid kvar att utforska Vilnius innan vi ater skulle till tagstationen.. Vi gick dock runt Gamla Stan pa ca 2 timmar. Vilnius gav mersmak!

16.30 skulle vi med taget tillbaka till Kaunas. Allting gick lika smidigt som pa ditresan anda tills konduktoren ropar ut nagot i hogtalaren och alla pa taget suckar och manga stiger av. Det visar sig att tag gatt sonder och man inte vet nar det kommer att funka igen och att det ar upp till oss alla att hitta vidare transport, ingen ersattningsbuss har inte..
Det var bara att packa ihop Sveas grejer, vagn och ga in till den lilla byn Vievis och forsoka hitta busstationen. Nar den stora folkmassan sedan nar motorvagen visar det sig att det inte finns nagon bussstation utan endast en hallplats. Vi ska alltsa allihopa som fyllts pa ett tag forsoka att komma med en buss.

Nar vi hade vantat ca 15 min sa dyker en buss upp, djungels lag borjar galla och alla springer mot bussen, likasa jag med barnvagnen. Alla var dock sa vanliga sa att jag, Peter och Svea fick ga pa nastan forst, dock med barnvagnen i knaet, haha! Sedan dok nasta problem upp. Vi hade ingen mat till Svea... Jag bad en ung tjej ropa ut i bussen och fraga om nagon hade en banan. Detta loste sig med! Svea var jattenojd och jag tror inte att det storde henne att vi kom 3 timmar senare till Kaunas an vi tankt :)

Min Peter sa nar vi kom hem till Kaunas igen: Det blev ett lite storre aventyr an du tankt va?
Ja, det kan man lugnt saga... :)
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet