Stöd Ukraina

Mathilda86s blogg

Fredag 25 Maj 2012 - Kaunas

Sista kvallen i Kaunas..och nagra tips!

Idag gor vi var sista kvall i Kaunas. Jag har trivts jattebra har och kan verkligen rekommendera staden. Dock sa skulle jag ha velat stanna nagra dagar i Vilnius ocksa, dels for att fa se slottet Trakai som vi inte hann med..

Litauen ar valdigt billigt och man hittar i princip samma saker har som hemma, men med den stora skillnaden att man kan kopa en liter vodka for 20 :- haha! Idag at vi middag 4 personer med ol och vin till maten for motsvarande 170 :-!! Nara hotellet ligger ocksa ett STORT kopcentrum som heter Akropolis som ar motsvarande sakert 3 ggr sa stort som Mariebergs kopcentrum (for er som bor i Orebro omradet...) valdigt stort i alla fall.

Medans jag fortfarande har allt hyfsat farskt i minnet sa ska jag passa pa att rekommendera nagra saker man inte bor missa i Kaunas:

Linbanan- Den gar pa rals upp mot en av de stora kyrkorna har i Kaunas och byggdes 1931. Nar man val ar dar sa ska man passa pa att ga igenom bostadskvarteret som ligger mellan linbanan och utsiktspunkten. Jattecharmiga hus, en blandning av nya skrytbyggen och gamla genuina trahus.
Gamla stan och alla mysiga restauranger.
Kaunas slott- Det ser ut som en borg och ar jattefint att ga runt och titta pa.
Akropolis- Inte att forvaxla med den grekiska. Ett kopcentrum som har MANGA kladaffarer till en lite billigare penning an hemma.
...att saga tack. Av vad jag hor sa liknar det "Atjo!" Latt att komma ihag :)

Manga har i Litauen pratar inte ett skvatt engelska, behover man fraga om hjalp eller vagvisning sa satsa sa att fraga nagon yngre.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet