Stöd Ukraina

Kvibergresors blogg

Torsdag 27 Juni 2013 - Moab
Resealbum: Västra USA

Dag 5 - Bland stenbågar i Arches nationalpark

Efter några timmars bilfärd genom vackra ödevägar i Utah öknen, vissa sträckor såg man inte en bil på kanske 45 minuter, var jag framme i staden Moab och Arches nationalpark. Vägen hit var delvis så brant så man trodde man skulle köra rakt in i en bergvägg men precis innan berget svängde det av och man körde 180 graders svängar fram och tillbaka flera gånger. Som tur var mötte jag inga andra bilar på denna mer våghalsiga sträcka.

Arches är unikt för sina stonearches dvs stenbågar som skapats genom erosioner i smala bergsplattor vilket gett ihåliga berg. Man kan köra runt i hela parken och med lätta eller ansträngande vandringar hitta dessa bågar. Det var som vanligt enormt varmt, bortåt 40 grader och egentligen inte läge för tuffa vandringar, men med ryggsäcken fylld med vattenflaskor gav jag mig ändå ut på 2 längre turer.

Den första vandringen tog ca 3 timmar och gick off road bland berg på hög höjd. Sträckan var på 7 km och man fick klättra uppför små klippsatser mest hela tiden. Man passerade ett flertal stenbågar under vandringen bl.a. en av världen bredaste som var mer än 100 m bred. Sista punkten innan man vände och gick samma väg tillbaka var det en dubbelbåge med 2 hål i väggen. Mycket vackert! 2 liter vatten drack jag på denna tur, jag hade utan problem kunnat dricka det dubbla.

Den andra vandringen var kortare men desto brantare och sparades till sist för att värmen skulle minska något, men även för att denna vandring lockar till sig horder av folk som vill se solnedgången just här. Jag pratar om Delicate arch som är Utahs ikon. Längs med vägen träffade jag en trevlig kille från Filippinerna som tog några kort åt mig uppe på toppen. Väl uppe på toppen kom vi fram till bågen och den gjorde själ för sitt rykte. Likt en triumfbåge i sten stod den där på denna otillgängliga plats, men det gick att gå ända fram till bågen om man vågade för på baksidan var det ett stup. Folk hade trots den tuffa vandringen dragit med fotostativ hit 2 km uppför berget och vi var inte ensamma här kan jag lova. Självklart blev det några kort som jag snart hoppas kunna visa.

Sedan åkte jag till motellet i närheten och hann med ett restaurangbesök innan det var sovdags. Har druckit minst 6 liter vatten idag! Sa jag att det var varmt?
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet