Stöd Ukraina

Kvibergresors blogg

Lördag 23 Augusti 2014 - Taos
Resealbum: Klippiga Bergen

Rundvandring i Santa Fe och besök i staden som inte fanns

Dagen började med inköp av frukost på ett café, en rejält chilikryddad burrito blev det och så var man vaken. Förmiddagen ägnade jag åt att gå runt på gatorna i Santa Fe. Ett stort torg eller plaza som det hette var fullproppat med försäljare av diverse egentillverkade smycken, tavlor, krukor m.m. och de flesta försäljare hade indianhärkomst. Här var det betydligt mer folk än på kvibergs marknad. Därefter besökte jag intilliggande St Francis katedral som var fint inredd med målningar och statyer. Sista besöket blev i Loretto kapellet som var en liten minikyrka med en känd spiraltrappa inuti. Från början hade inte trappan några räcken att hålla sig i och då såg det ut som den hölls upp av enbart luften vilket såg lite magiskt. Numera har den fått räcken efter att personalen tröttnat på att gå på darriga ben på denna trappa.

Nu åkte jag vidare till en spännande stad, Los Alamos. Det var här som den första atombomben under stort hemlighetsmakeri utvecklades under andra världskriget. Det blev också starten på det hypermoderna lab som numera konsumerar 14 miljarder kr årligen här i staden. Men jag besökte museet Bradbury Science Museum som beskrev historien bakom atombomben. Det var mycket intressant att läsa om hur det kom sig att forskningen lades här uppe i bergen i ingenmansland och kända forskare försvann spårlöst och bosatte sig i den då outvecklade staden. De som jobbade här fick postadress inne i Santa Fe och Los Alamos kom då att kallas för "The town that never was". Här var jag kvar ända tills de stängde museet.

Därefter åkte jag till staden Taos som är ett litet mini Santa Fe med sina puebloinspirerade hus i bruna färger och ett litet torg mitt i staden. Staden ligger dock högre upp och på väg in mot staden såg man stora bergstoppar i bakgrunden. En vacker kyrka "San Francisco De Aziz" hann jag se innan jag kom in i staden, dock bara utvändigt. På torget var det veteranbilsutställning och ett band underhöll till dansande folk. Här var det dock inte dansband det spelades utan uppskattningsvis rhumba om jag kan mitt lets dance.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet