Stöd Ukraina

Kvibergresors blogg

Torsdag 21 Augusti 2014 - Durango
Resealbum: Klippiga Bergen

Tågresa och saloonbesök

Idag var första dagen på resan jag inte använt bilen. Istället tog jag tåget till Silverton. Ett gammaldags ånglok kör ett tiotal vagnar av olika slag uppför bergen till den gamla gruvstaden Silverton. Jag satt i en vagn utan fönsterrutor så man kunde hänga sig lite lätt utanför kanten och få en bättre syn av lokets framfart. Nackdelen var att det rök in en del aska i vagnen så solglasögon var nödvändigt. Färden tog 3,5 timme genom skog och utmed bergskanter i en fart av 32 km/h. Vyerna var emellanåt riktigt dramatiska med djupa stup nedanför rälsen. Vi åkte ca 1 km upp i höjd när vi var framme i Silverton på 3100 meters höjd.

I Silverton hade vi 2 h för oss själva så jag gick in på en restaurang med lite saloonstuk och åt. Staden Silverton hade ffa restauranger och souvenirbutiker att besöka så det var naturen omkring som var mest intressant i mitt tycke. Staden låg snyggt omringad av berg som hade flertal hål kvar i sig sedan gruvtiden. Tågresan mellan Durango och Silverton har pågått i 125 år och är en stor sevärdhet här, mycket tack vare det fina loket som även varit med i ett flertal filmer sägs det. Så man har säkert sett det utan att lägga märke till det.

Vägen tillbaka följde samma spår och nu var vädret lite gråare än på morgonen. Tåget tjutade ändå ivrigt hela vägen in i mål på exakt utsatt tid. Nu hade jag tid att äntligen lägga upp några bilder här på reseguiden då jag fick låna en dator på hotellet.

Kvällen avslutades på Diamond Belle Saloon där personalen gick utklädda i gammaldags saloonutstyrslar. En fantastiskt duktig ragtime pianist (tror jag det heter) underhöll vid pianot och klarade av nästan alla låtönskningar utan några som helst noter. En trevlig avslutning på besöket i Durango.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet