Stöd Ukraina

Kvibergresors blogg

Fredag 22 Augusti 2014 - Santa Fe
Resealbum: Klippiga Bergen

Ute i vildmarken och bland bruna hus

Nu lämnade jag Durango och befann mig ganska snabbt i 4 olika delstater samtidigt. Jag åkte nämligen till Four Corners Monument, det enda stället i USA där 4 olika stater möter varandra. Här försökte folk på alla möjliga sätt få in en kroppsdel i Arizana, Utah, Colorado och New Mexico samtidigt genom att göra bryggan, armhävningar eller stå på händer. Ja det var roligt att kolla på en stund.

Det var just New Mexico som jag nu skulle se lite mer av under två dagar. Första stoppet var egentligen inte planerat men jag hade dagen innan läst om en plats som verkade så intressant så jag ville ta mig en närmare titt på. Området hade det märkliga namnet Bisti badlands & De-Na-Zin wilderness och skulle vara ett område med märkliga berg och stenformationer. För att ta sig dit fick man först köra en halvtimme på en mindre asfalterad väg rätt ut i öknen och sedan köra en halvtimme till på en grusväg till en parkering där man hälsades välkommen av en liten skylt. Nu fick man gå en km för att komma till området men när man väl var framme såg det otroligt märkligt ut med berg i olika färger, svampformade stenar och inte en människa syntes till så här härjade man runt för sig själv. Det fanns inga stigar att gå på så området såg nästan orört ut när man tog sig fram över den ojämna terrängen. Två timmar tillbringade jag här och det kändes som att befinna sig på en annan planet. Det var ändå värt ett besök.

Efter detta omtumlande möte både för mig och bilen styrde jag vidare mot New Mexicos huvudstad och USAs näst äldsta stad Santa Fe. Här lever den gamla traditionen kvar att husen ska se ut som de gjorde när indianerna bodde i sina stenhus eller pueblos som de också kallas. Därmed är alla husen i någon nyans av brunt, vilket kan låta tråkigt men det ser faktiskt snyggt ut. Lite visste man innan att det fanns så många varianter av brunt. I denna stad är konstformen väldigt viktig och i varje gatuhörn i centrum låg det en konstbutik. En av gatorna är mer känd än andra och den heter canyon road. I varje hus och trädgård på denna gata fanns det en utställning eller försäljning av konst. Och här var det full aktivitet på fredagskvällen då folk gick omkring finklädda och drack vin och åt snittar i dörrportarna samtidigt som konst dikuterades. Själv köpte jag inte med mig någon miljontavla utan nöjde mig med att kolla in alla de påhittiga och märkliga statyerna i trädgårdarna.

Därefter åt jag på restaurangen cowgirl innan jag gick och la mig i mitt puebloinspirerade motell.
Dela med andra:    

Kommentarer
Kvibergresor säger till Cowgirlpower_88:
Hej, jag har det bra så klart. Det är sista heldagen i USA idag men det har varit fantastiskt. Enda tråkiga är att wifiuppkopplingen är så dålig på många ställen men det får man väl stå ut med när så mycket än r så kul. :-)
Postat 2014-08-25 16:27  Anmäl
Åh vad kul!! Ser att du är inne nu, hur har du det?
Postat 2014-08-25 14:49  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet