Stöd Ukraina

Kvibergresors blogg

Onsdag 20 Augusti 2014 - Durango
Resealbum: Klippiga Bergen

Bland raviner och miljonvägar

Tidig avfärd söderut och mot en av de nationalparker jag kände till minst innan resan. Namnet är krångligt också nämligen Black Canyon of the Gunnison Nationalpark. Här möttes man direkt av stup och raviner som Gunnisonfloden grävt ur till ett otroligt djupt hål mellan två klippor. Till och börja med körde man runt ovanför ravinen eller kanjonen som den också kallas och gick ut till olika utsiktspunkter och tappade hakan över att se stupet några hundra meter ner.

Det som utmärker denna park från många andra kanjoner är att det är så nära mellan kanterna och att det skjuter upp smala spiror nästan ända upp till kanterna. En bit ner såg det nästan möjligt ut att hoppa mellan kanterna så hade det gjorts en amerikansk version av Ronja Rövardotter hade detta varit en utmärkt inspelningsplats. Det var mäktigt att stå vid kanten och titta neråt och se floden nästan rakt nedanför sig. Som djupast var det 700 m rakt ner från kanten man stod på. Märkligt hur den här floden tvingats att gräva nedåt och inte skava bort kanterna som är vanligt.

Jag avslutade besöket med att köra en brant väg ner till botten av kanjonen för att få den omvända synvinkeln. Man kom inte till det djupaste partiet men det var vackert ändå från botten av dalen.

Nu åkte jag vidare och jag hade förstått att jag skulle köra på en spektakulär väg på min väg mot staden Durango. Vägen heter highway 550 men är mer känd som "million dollar highway" då man hittade guld i bergen när man skulle till att asfaltera i området. Vägen slingrade sig fram som en orm genom, bredvid och över bergen och det var nåt så otroligt vackert att köra denna sträcka på seneftermiddagen när solen skapade ett strålkastarljus som var som hämtat ur en naturfilm. Det var svårt att tro sina ögon ett flertal gånger under de två timmarna det tog att köra över bergpartiet som sträcker sig från Montrose till Durango.

Väl framme i Durango checkade jag in på resans överlägset lyxigaste hotell The General Palmer. Allt är snygg och prydligt på detta hotell och det finns även en piccolo. Här bor jag mitt i smeten och nära till tågstationen där jag imorgon ska passa tidtabellen och ta tåget.
Dela med andra:    

Kommentarer
Kvibergresor säger till Sj58:
Ja jag fick låna en dator på hotellet så då kunde jag ladda upp några bilder. Nu är det endast några få dagar kvar.
Postat 2014-08-23 06:40  Anmäl
Sj58 säger:
Vilka fina bilder du lagt upp! Kul att se, fina färger i naturen! Ha det så bra sista veckan!
Postat 2014-08-22 10:37  Anmäl
Marulk säger:
Vart tvungen o googla på Black Canyon då jag inte hört talas om denna np tidigare men blev väldigt nyfiken efter din beskrivning. Jag säger bara wow, far more awesome than the GC ;)
Riktigt häftigt o lägger till på listan inför nästkommande resa. Tack för tipset!
Postat 2014-08-21 15:55  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet