Stöd Ukraina

Kvibergresors blogg

Tisdag 19 Augusti 2014 - Grand Junction
Resealbum: Klippiga Bergen

Ett möte med dinosaurier

Idag hade jag planerat in ett spännande stopp i mitt tycke, ett möte med de tidigare på jorden vandrande dinosaurierna. Vägen dit ledde ut från Wyoming och in i Utah där parken Dinosaur National Monument ligger. Parken ligger egentligen framförallt i Colorado men den delen jag besökte låg faktiskt i Utah. Innan dess åkte jag igenom ett rejält regnoväder och ett fint landskap med röda, gula och gråa berg.

I denna park bevarar man fossiler av dinosaurier. 1909 upptäcktes det första benet i ett berg och när man fortsatte leta hittades en stor samling fossiler i ett och samma berg. Fram till idag har man hittat 1500 skelettdelar från dinosaurier som levde här för 150 miljoner år sen. Många av delarna har transporterats bort men man har numera glasat in en 60 meter lång och 10 meter hög del av berget i en stor sal där man kan gå och se fossilerna i berget. Många av delarna låg så nära varandra att de nästan utgör hela kroppar viket ska vara ovanligt. Nästan alla delar kommer från stora dinosaurier också så skelettdelarna var ofta från den större skalan.

Det var mäktigt att titta och känna på skelettdelar som man vet gick runt på jorden för så länge sedan och ser ur att vara helt intakta. Anledningen till att det samlats så mycket fossiler på samma ställe tros vara att en flod sugit med sig skelettdelar till bottnen och därefter torkat ut och lagrat in skeletten på en relativt liten yta.

Slutligen kom jag in i Colorado igen och till Grand Junction där jag ska bo inatt. Jag hade lite tid över så jag gick in i en affär med apotek och köpte på mig lite förkylningsprodukter som inte finns i Sverige. Sedan hade jag läst i ett svenskt resemagasin om en restaurang i staden som skulle ha stans bästa hamburgare och dessutom ett eget ölbryggeri. Kannah creek brewing company hette stället och låg beläget just intill coloradofloden som rinner jämte staden. Här beställde jag en hamburgetallrik och en öl som vunnit öl-VM 2010. Det blev en god avslutning på dagen.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet