Stöd Ukraina

Kvibergresors blogg

Måndag 18 Augusti 2014 - Green River
Resealbum: Klippiga Bergen

Transportsträcka med inslag av vilda västern och stinkande bad

Nu lämnade jag så yellowstone som varit mitt hem de senaste dagarna. Jag hann med att se solen gå upp över parkens kanjon innan jag åkte. Vägen ut ur parken var vacker den också då man körde mellan höga klippor och vattendrag. Idag skulle jag åka långt så det blev många rimmar i bilen. Då är det fint att ha cruizefunktionen i bilen så man kan ställa in vilken hastighet man vill bilen ska hålla och behöver därmed inte ha foten på gaspedalen hela tiden, då är det lätt att köra på de långa raksträckorna som det ofta är på de större vägnäten.

Jag passerade staden Cody igen och gjorde ett stopp vid stadens museum Buffalo Bill Center Of The West som varenda person man pratat med sagt att det inte får missas. Museet var egentligen fem olika museer i samma byggnad med olika teman. Jag började i salen som beskrev historien om just Buffalo Bill och hur han blev en frontfigur för denna del av USA från att ha varit en vanlig jägare. Det var intressant och snyggt uppbyggt med en blandning av text, filmer, utställningar m.m. Sammanfattningsvis kan man säga att han var världens första superhjälte då han var omtalad över vela USA och större delen av Europa tack vare sina enorma teatrar då han reste runt med indianer, cowboys och bufflar. Han har även fått filmer, serier och serietidningar uppkallade efter sig och sitt sätt att sprida legenden om vilda västern.

Jag förstod nu att jag inte skulle hinna gå igenom alla museer utan fick välja vilket jag ville se och valde ett naturhistoriskt museum med inriktning på yellowstone och naturen runtomkring. Här hade jag kunnat gå hela dagen för det fanns mycket intressant information om naturen och hur man praktiskt kunde se varför platser ser ut som de gör. Jag hann även gå igenom världens största pistol och gevärmuseum och ett konstmuseum med otroligt vackra naturmålningar. Ett kul stopp var det i alla fall.

Nästa och sista stoppet för dagen var i staden Thermopolis och Hot Springs state park. Här fanns precis som i yellowstone värmekällor men här tar man vara på vattnet och har skapat ett badområde. Vattnet leds från värmekällor ner i en bassäng där det kyls ner till behagliga 40 grader. Man rekommenderas att inte doppa huvudet under vattnet för att inte få i sig av de eventuellt skadliga mineralerna som finns naturligt i vattnet. Det var skönt att sitta i bassängen och det kostade heller inget att bada tjugo minuter.

Därefter körde jag ytterligare några timmar till Green river där jag sover i natt. Enda nackdelen med badet var att man nu kommer dofta ruttet ägg några dagar...
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet