Stöd Ukraina

Kvibergresors blogg

Onsdag 26 Juni 2013 - Mexican Hat
Resealbum: Västra USA

Dag 4 - En dag i indianernas land

Hej, denna gang sitter jag vid hotellets dator och de anvander ju inte varat alfabets 3 sista bokstaver sa texten kommer se lite rolig ut.

Uppe med tuppen idag kl 5 for att resa vidare och hinna fram till en guidad tur jag hittade pa internet. Resan tog 3 timmar och jag passerade bland annat painted dessert som var en udda syn nar bergen skiftar i olika farger. Jag hann fram i tid som tur var till nationalparken Navajo National Monument dar det finns kvarlamningar efter klippbyggnader fran 1300-talet da indianer bodde i djupa dalar eller kanjoner som det aven kallas. Parken drivs nu utav navajoindianerna som ar USAs storsta indianstam. Vi blev en grupp pa 8 personer plus guiden Paul som sjalv tillhor navajoslaktet. Vandringen var pa 7 km totalt och gick ca 400 m ner i en kanjon tills vi var framme vid klippbyggnaderna langt nere i dalen. Byggnaderna utgjordes av sma hus byggda av sten och var mkt valbehallna. Markligt stalle att bygga sin hus pa kan man tycka men det hade sina anledningar enligt guiden. Sedan var det bara att vandra samma vag tillbaka uppfor hundratals slingriga trappsteg och stigar i dalen.

Sedan bar det vidare mot en hojdpunkt jag sett fram mot namligen Monument Valley. Nar man kom langs med vagen och plotsligt sag dessa enorma stemonument ar det omojligt att inte bli hanford. Denna park drivs av samma indianstam Navajoindianerna och de gor ett mkt bra jobb for det kryllade av turister pa plats. Jag nojde mig med att ta nagra kort och sta och gapa ett tag pa avstand for jag skulle senare aka runt i ett annat omrade dar man kom narmre stenstoderna. Sa jag sa hejda till Arizona och gav mig vidare in i Utah.

Det fanns lite tid over sa jag hittade Gooseneck State Park i min underbara kartbok. Det ar jag glad over for detta var ett litet omrade som kan liknas vid ett mini grand canyon men med mkt slingrigare vattenstigar. Fran kanten sag man ca 300 m rakt ner i den lilla an San Juan.

Till sist akte jag till ett omrade och en vag som vackert kallas Valley Of The Gods. Detta var en 30 km lang grusvag dar man kom lite narmre stenstoderna an i Monument Valley. Farden gick mkt langsamt da vagen var smal och smahalig mest hela tiden. Men vyerna var fina mkt tack vare en analkande solnedgang som gjorde stenstoderna an mer vackra och rodbruna.

Ikvall bor jag i en liten by kallad Mexican Hat som ar dopt efter ett stenmonument som liknar, ni gissar det nog, en mexikansk hatt eller sombrero om man sa vill. Omradets natur ar verkligen jattevacker har runt omkring.
Dela med andra:    

Kommentarer
Sj58 säger:
Igår sökte jag bilder på Devils Bridge Sedona och tror jag hittade rätt plats där du varit. Den finns tydligen på fler orter med samma namn. Jag förstår om man får höjdskräck!! I Sverige mest mulet och regn, kanske bättre väder framöver helgen. Bertil hälsar, han läser också varje dag din blogg. Kör försiktigt på små och stora vägar, du får ju väldig rutin sen. Glöm inte att äta och dricka när det är så varmt! Vi hörs!
Postat 2013-06-27 09:00  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet