Stöd Ukraina

Kvibergresors blogg

Tisdag 25 Juni 2013 - Flagstaff
Resealbum: Västra USA

Dag 3 - Vandringar bland röda klippor

Tidig morgon lämnades Tucson för att bege mig norrut i Arizona. Staden Sedona var målet och efter 4 timmars bilfärd plus ett första depåstopp för att tanka var jag framme. Vägen dit gick via USAs största vägar så kallade interstates som ibland var 6-filiga! Skönt då att trafiken inte var så tät och rutten särskilt svårnavigerad. Efter några minuters resa sa GPSen sväng höger om 200 km! Då kunde man slappna av lite och lyssna in sig på de amerikanska radiokanalerna, det fick bli deras motsvarighet till NRJ.

Området runt sedona är känt för att vara vackert med sina röda berg. Några km innan sedona körde jag över ett krön och bergen som omringade vägarna och som tidigare varit gråa blev helt plötsligt röda och otroligt vackra. Tydligen beror det på högre järnhalt i stenen berättade någon till mig.

Första stoppet i sedona blev Red Rock state park där bergen som förståeligt på namnet är röda. Här hade jag letat upp en känd vandring till berget Cathedral Rock. Hit vallfärdar folk från hela världen för den magnifika utsikten. Vandringen gick uppför branta bergväggar och inte sällan fick man krypa på alla fyra för att ta sig uppåt. Efter ca 30 minuter var jag uppe så högt det gick att vandra utan klätterutrustning och utsikten var magnifik och man förstår att sedonaborna är stolta över sin omgivning. Lustigt nog var det en familj från Borås uppe på toppen samtidigt, världen är liten ibland.

Efter ett välbehövligt restaurangstopp i centrum bar färden vidare till den andra och sista vandringen för dagen nämligen Devils Bridge. Denna vandring var lite svårare att hitta och efter att ha vandrat fel en stund stötte jag på en bror o syster från Indonesien och vi beslöt oss för att testa tillsammans istället och det visade sig gå bättre. Efter 3 km vandring på en röd stenväg och röd sand! kom vi fram till en markering för vandringens startpunkt. Även denna gång gick det brant uppför och det gick åt några flaskor vatten kan jag lova. Efter en kvarts vandring uppför var vi så framme vid djävulens brygga som är en ca 2 m bred och 10 m lång stenbro som skjuter ur från en bergvägg till en stenpåle ca 15 m upp i luften. Lite svårt att förklara i ord men vi var ju tvungna att turas om att gå ut på denna bro allihopa. Svindeln var inte långt borta kan jag säga. Även här var utsikten bra men inte lika fin som vid första vandringen utan här var mer upplevelsen på bron det mäktiga.

Tillbaks till bilarna hade det börjat mörkna och då hade jag en timmes bilresa kvar till övernattningen vid route 66 i flagstaff.

Sedona kan va den vackraste stad jag sett. Insprängd bland röda berg ligger välvårdade hus och byggnader med de mest välskötta vägar och trottoarer jag åkt o gått på. Det här en dag som överträffade alla mina förväntningar, som ändå var höga.

Men jag har ju lite tid kvar over here!;-)
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet