Stöd Ukraina

Kvibergresors blogg

Måndag 24 Juni 2013 - Tucson
Resealbum: Västra USA

Dag 2 - Bland öken och kaktusar

Första dagen i USA började med hotellets frukost som skilde sig från den svenska på många sätt. Här var det plättar, hamburgare och våfflor som gällde för att inte glömma bullar och muffins. Hittade iaf yoghurt, flingor och mjölk som jag satsade på. Sedan körde jag till dagens utflyktsmål som var Sonora öknen. Öknen startade i utkanten av Tucson och det var torrt landskap med berg och kaktusar så långt ögat kunde nå. Vackert!

Mitt första resmål var Arizona Sonora Desert Museum som inte alls är ett museum utan en djurpark med Sonora öknens alla växter och djur. Vädret var torrt och termometern visade på 40 grader! Vatten är ett måste här vill jag lova, tror jag drack minst 3 liter idag. Här fanns bergslejon, präriehundar, vargar, hjortar, kollibrier och massvis av ödlor. Jag träffade ett par från Finland och deras guide som var mycket trevliga och jag hängde på under besöket. Kaktusar fanns det så klart massvis av också.

För att se öknen mer på egen hand begav jag mig sedan av till närliggande Saguaro nationalpark. Här är kaktusen i fokus och ffa då saguarokaktusen som är världens största kaktus. Här fick man köra själv på små grusvägar och göra små korta vandringar rätt ut i öknen. Jag fick bra hjälp av de trevliga parkvakterna att välja resväg. Man kände sig långt från samhället när man gick för sig själv och endast små stressade ödlor som medkompanjoner. Jag var glad jag slapp se skallerormarna som också är vanligt förekommande här. Jag stannade kvar för att se solnedgången som var som tagen ur en västernfilm med alla gigantiska kaktusar framför sig (de flesta var minst 5 meter höga). Många kort blev det som jag hoppas kunna delge framöver.

Dagen slutade med ett dopp i hotellets pool vilket var skönt i den tryckande värmen.
Dela med andra:    

Kommentarer
Sj58 säger:
Ja nu är du på gång med din resa! Kul! Vad jag förstår ska du resa vidare i morgon mot anhalt nr 2.Tidskillnaden gör ju att man får tänka efter vad klockan är där du är.!
Postat 2013-06-25 17:07  Anmäl
Katta03 säger:
Det låter FANTASTISKT BRORSAN!! Keep up the good work å drick massa vatten! :D Kul att läsa vad du gör!
Kram syrran
Postat 2013-06-25 15:52  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet