Stöd Ukraina

Gullans blogg

Lördag 7 April 2007

Chichen Itza

Efter regn kommer solsken sags det och det stammer har i Mexico ocksa. Dock var det lite mer moln an vanligt. Vilket vi tyckte var bra eftersom langfredagen skulle tillbringas i Chichen Itza. 3,5 h med minibuss rakt vaster ut pa yucatanhalvon. Innehallande tva italienskor, en mexicanare, fam lindstrom och var chauffor Enrique.

Chitchen Itza ar en av flera av Maya staderna som slumrat i djungeln och hittats av lokalbefolkning och restaurerats och gjorts iordning. Den har ar dock den storsta och mest valbevarade. Forkare fran hela varden har varit har for att losa alla gator. Huvud attraktionen var den stora pyramiden byggd for guden och profeten Kukulc'an. (ormens gud). Ni kanner sakert igen siluetten av den nar ni ser den. Och det var otroligt imponerande! Inte bara pyramiden utan hela staden och dess civilisation. mer an 50 000 personer levde har under var vikingatid (ungefar). De var sa skarpa nar det gallde astronomi och matematik att de raknat ut saker som vi inte har forstatt forran nyss;-). Hela Pyramiden ar utraknad till minsta centimeter. Den star exakt i vaderstracken och nar det ar vardagjamning sa lyser solen just den dagen pa ett speciellt satt sa att ett ormmonster (ormen var symbolen for deras viktigaste gud) upptrader pa trappan upp till offerplatsen, klappar man nar man star pa ett visst stalle sa ekar det inne i pyramiden sa att ljudet av en speciell fagel (som de dyrkade) upptrader (helt otroligt), det ar totalt 365 trappsteg, det ar totalt 52 avsatser (som var kalender) Nar det ar dags att borja odla lyser en strimma av solen genom hela pyramiden och lika dant nar det ar dags att skorda. osv osv osv. Guiden berattade hur mycket som helts.

Det basta enligt barnen var Spelplanen dar det pa den tiden pagick ett slags gladiatorspel som gick ut pa att sla en boll med kna,hoft eller armbage mellan varandra. Slutligen skulle kaptenen i laget sla bollen genom en stencirkel ca 3-4 meter upp. De som forlorade...fick sitt straff...de dodades och de som vann fick leva ett tag till... till nasta match.

Detta medan befolkningen hejade pa pa laktare runt om och kungen satt i en stor stenbyggnad och sag pa. Det fanns inga andra straff utan man fick halla sig pa ratt sida av lagen... annars....match!

Resan tillbaka bjod pa Cenotebad, Mexicansk buff'e och ett stopp i en by. Allt gick bra trots valdigt "udda" vagar;-) Hoppigt och skuttigt = Mexicansk massage enligt Enrique.

Nar vi kom hem till hotellet hade de lagat vart las, var AC och tatat fonstrena sa det inte skulle regna in (om det skulle regna fler ganger. Det kan ju lata som det inte ar nagot bra hotell men det ar det. Mitt pa stranden... bara smasaker att fixa som nu ar fixat. Det enda som inte gar att fixa ar byggarna mitt emot som kor vinkelslip fran 05.30 pa morgonen. Men ... mogonstund har guld i mund.

Glad pask pa er!

Ther'ese
Dela med andra:    

Kommentarer
Gullsing säger:
Det verkar vara en spännande resa ni är på. Jag är nog lite avundsjuk, för jag lär inte komma dit och få se pyramiderna där.

Påskhälsningar "Gullsing"
Postat 2007-04-07 23:30  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet