Stöd Ukraina

Insaneapes blogg

Tisdag 28 Juli 2009 - Pézenas

Besök hos franska Chateaus i jakt på vinprov

Idag skulle vi besöka vingårdarna då vi inte hann med det under gårdagen. Vi programmerade in några givna val i gpsenheten och satte först fart mot ett område där vi visste att det skulle finnas en massa vingårdar. Överallt står det skyltat med "château" vilket vi uppfattade som stora slott eller herrgårdar. Det verkar dock som att fransmännen överdriver något med detta då ett château kan vara en lagerlokal mitt i en by eller en liten villa mitt på ett stort fält.

Första riktiga "château" som vi hittade till visade sig vara ett riktigt slott från 1500-talet. Det kostade dock 7 euro att besöka så vi sket i det och fortsatte våran resa. Min sambo fick äran att köra idag så jag kunde koppla av och smaka lite extra på de viner vi skulle bli bjudna på.

Efter en kvart så hittade vi skyltar till nästa "château". Vi for upp genom en trång liten by på berget och hamnade på en kyrkogård med en gammal kyrka som hade utsikt över byn. Utsikten var imponerande men annars fanns det inte mycket här att hurra över. Vi for ner genom byn igen och hittade då ett ställe som erbjud vinprovning. Vi fick smaka tre olika vinflaskor medan tjejen som hade hand om vinet förklarade bäst hon kunde på franska och engelska om vinets egenskaper. Sambon och hon kom hyfsat bra överens med sina respektive knackiga översättningar.

Efter detta så for vi en liten bit vidare och hamnade mitt i ett vinplantage där vi fick smaka på denna ägares viner. Här fanns det ett mycket gott rött vin. Mannen kunde absolut ingen engelska så det blev handgester och vilda spekulationer på varandras försök till kommunikation.

Vi försökte sedan ta två stycken utvalda vingårdar ifrån våran bok som vi läst innan vi åkte. Den första låg tydligen i staden Pezenas där vi för nuvarande befinner oss. Vinet från dessa två vingårdar sålde de på Essomacken där vi tankade så de borde ligga nära staden. Första stoppet gav dock inget resultat. På den adressen fanns det bara en restaurang och ett hotell.
Andra adressen gav dock betydligt bättre resultat. Vi besökte en vingård i området St Martin som var en riktigt vingård i klass med Falcon Crest (förutom att det inte fanns någon Lorenzo Lamas som skötte om gården). Vi kom fram några minuter innan de öppnade så vi fick vänta lite innan en kvinna kom och mottog oss. Hon pratade mycket bra engelska så det var lätt att förstå hennes beskrivningar av vinet. Hon lät dock lite negativ själv till vinerna men de flesta smakade gott. Vi passade på att köpa ett vitt vin som är tänkt att överleva resan hem.

Nu var det dags att ta första doppet i medelhavet. Vi programmerade gpsen till en plats söder om staden Bezier. Jag hittade en plats via Googles satellittjänst som verkade ha mindre folkmassa än andra stränder och det var helt korrekt. Vi parkerade bilen utanför ett campingområde och traskade på fem minuter ner till havet. Vi kom ut på en härlig sandstrand med en hel del parkerade sandälskande äldre par och även några barnfamiljer. Efter bara några minuter var vi i vattnet och det var helt klart underbart.

Mot kvällen var vi och minglade på hotellet där vi återigen bjöds på vin och lite vickning. Ett par ifrån Hawaii var nu på besök på hotellet och efter att jag "lagat" mannens dator så fick vi en flaska vin och utbytte visitkort inför någon framtida resa till Maui.

Kvällen avslöts på en lokal restaurang i gamla stan där vi åt entrecote och oxfilé följt av varsin glass och sedan kaffe och te på en liten mindre restaurang med livemusik.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet