Stöd Ukraina

Lenils blogg

Måndag 24 September 2018 - Tyskland
Resealbum: Moseldalen 2018

Beilstein

Båttur på schemat idag.Vi var inte så sugna på att vara borta hela dagen, så en tur till Beilstein som tog ca 1½ timme åt vardera håll verkade lagom.Det var riktigt mysigt att sitta på båten och ta ett glas vin trots att det var förmiddag.En sluss efter ungefär halva vägen var lite spännande, har aldrig varit med om det förut.Beilstein var en fantastisk liten sagoby med gamla hus och en borgruin.Den gick vi så klart upp i och såg info om att det fanns vildkatter i området som man inte fick klappa och hjortar som man inte fick skrämma för då kunde de trilla ner och slå sig.Mer än slå sig faktiskt.Vi såg bara ett kafé och en fantastisk utsikt.Sen tog vi en lunch på ett annat kafé nere vid floden, Flammkutchen och varsitt glas vin.Kyrkan är öppen så vi tittar in och tänder ett ljus vid statyn av Beilsteins svarta madonna.Tog båten tillbaka, slussades ner igen och när vi kom tillbaka så gick vi runt lite på stan och hittade pokalglas, vinglas med grön fot som ser ut som en pokal och härstammar från romarriket.Har sett dem sen jag var liten och aldrig tyckt de var särskilt snygga men nu när man hört historien så måste man ju bara ha såna.Så det har vi nu!Sen skulle vi åka linbana, det blev lite sent men vi hann i alla fall njuta av utsikten och gå fram till ljuskorset vi sett nere från staden.Linbanan var riktigt läskig men jag tog mig upp och ner och utan att tappa mobiltelefonen som tjejen i vagnen framför oss gjorde.Vi såg sen att hon även hade en bebis i knät så med tanke på det så var det väl bra att det var telefonen hon tappade.När vi åkte ner efter ca en halvtimme så fick vi veta att hennes man hittat den och var på väg upp igen.Vi stack hem till hotellet en stund och sen blev det en god snitzel med gräddig kantarellsås till middag.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemåt
40 veckor sedan
Podstrana
40 veckor sedan
Norrut
40 veckor sedan
Baddag
40 veckor sedan
Utflykt
40 veckor sedan