Stöd Ukraina

Candys blogg

Fredag 25 Juli 2008 - Bodö
Resealbum: Nordkap

Antligen kom vi till Nordkapp!

Ja, jag vet att solen skiner i sødra Norge och Sverige. Har fått x antal sms om detta och tur før er som befinner er på rætt plats i rætt tid. Nej, jag ær inte bitter:-)

Jo i arlighetens namn så ar jag lite sur. Efter 320 mil har jag sett solen 1 dag, och tyvarr var det inte på Nordkapp jag såg den. Vi startade lørdag 19 juli 3 ungar i baksetet, husvagnen på slap och ett styck mig med rygg skott samt min man som kør ekvipaget. Førsta dagen blev det 82 mil med øvernattning i Ørnskøldsvik. Fin camping och hyfsat væder. Startade tidigt nasta morgon 07.45 satt vi i bilen och kørde på. Av från Pajala mot Finland och solen sken och det var 23 grader underbart tænkte vi. Antligen sommar oc sol med varme. Hittade en urmysig avfart med en strand och badvatten. Barnen hoppade i badklæderna och ner før att bada . Vi startade grillen och idyllen var fullkommen. Men då kom 3 styck hysteriska barn illvrålande att dom ville inte bada. Myggen hade invaderat oss. Och har snackar vi om big size och vældigt många. Vi kletade in oss i Mygga och envisade med att sitta ute och ata. Vet inte riktigt vad vi åt den dagen. Mycket mygg kanske.. Nasta stopp Kautokeino som hade egen dans på campingen: Myggdansen. Alla turister stod och vevade med armarna. Och vi førstod snabbt varfør. Men jag kletade in mig med diverse myggmedel satt mig ute och drack en cocnac. Ar det sol och varmt skall jag minsann sitta ute. Gick ganska bra helt till jag gick på toa. Man kan saga att vissa delar av kroppen som inte var insmorda av Mygga fick sig en genomgång...:-(

Vaknade til regn och det har inte slutat an och det ar några dagar sedan..
I Kautokeino finns en silversmida som heter Juhls. Helt fantastisk med smycken och otroliga konstværk. Jag skall lægga upp bilder på denna storslagna natur som finns dær uppe. Och alla "dumma" renar som gick mitt i vægen.

Nasta anhalt var Karasjok och sametinget (riksdagen før samerna) Fantastisk byggvark.

Och slutligen Honningsvåg och Nordkapp! Vi placerade av våran husvagn och kunde inte vanta. Stack direkt "upp" till Nordkapp. Svangig och smal vag med fantastisk utsikt och natur.

Fick køra under havet i en tunnel 7 km. Kostade 264:- NOK 2 vxn och 3 barn under 15. (enkel resa, skulle ju tillbax med)
Intradet på Norkapp hade jag hørt varsta skrackhistorier om tusenvis av kronor.
Men det kostade 500:- NOK familjbiljett 2 vxn +2 barn så det gick på 565:- NOK før oss 5.
Och biljetten var giltig 48 timmar. Man kunde aven stå på parkeringen och campa om man ville (Fast det fanns inga duchar dær endast toaletter)

Det var grått och regning och 6 grader så vi bestamde oss før att gå in først (dumt) Tog lite kort bara så allra snabbast (tur det)Gick hela ronden och det var mycket att se. Och nar vi skulle gå ut før att se i slutet så var det så tat dimma att vi såg inte varann på 5 meters håll. Jag har inte varit med om liknande...

Vi hutrade oss tillbaka och det gick i snigelfart. Det var så otroligt dimmigt och grått så vi såg knappt vagen. Och vi visste ju att den var valdigt kurvig så det kandes laskigt. Speciellt med tanke på alla renar som bare døk upp lite varstans.

Sitter nu hemma hos mor och far i Bodø och har tittat genom alla våra kort och det ar tur vi har tagit kort før det ar svårt att førestalle sig denna storslagna natur med høga fjæll utan en buske eller skog men så otroligt grøna. Och vatten fallen som såg ut som om dom kom från himmelen. Och otroliga nivåskillnader på Ebb och Flod. Ja nu skall jag sticka ner till hamnen och se om det har kommit några båtar med farska rakor så vi kan ha till våran vita vin i kvall.

Inte så varmt, men ljuvligt underbart andå.
Dela med andra:    

Kommentarer
Femtioplus säger:
Ja detta är väl iallafall lite typiskt - frånvaron/minimalt med sol vid Nordkap. Och sen mygg! För den skull med mygggggggggggggen, har jag svårt att överbevisa min man att jag vill till fjällen!
Om Kautokeino - här fick jag iallafall uppleva en himmel som var som ett eldhav - hela natten, kändes det som!
Ja Minnena - kommer fram när man sitter vid Reseguiden.
Trevligt album du gjort:)
Postat 2008-10-31 07:22  Anmäl
Tj säger:
Sounds nice
Postat 2008-07-28 07:35  Anmäl
Pia1964 säger:
Oj, det låter som en äventyrssemester modell Finland. Vi har massor av mygg mest hela sommaren ska du veta.. Inget vidare. Väntar ivrigt att få se dina bilder. Imorgon åker jag till Samos med en väninna. Ska bli skönt, fast vi nog haft det jättefint här denna vecka, idag +27 grader. Kom just hem från ett jätteskönt kvällsdopp i havet. Ha det gott! Kram, Pia.
Postat 2008-07-26 20:26  Anmäl
Shoptok säger:
stackars dig! men nu kan det ju bara bli bättre. vattenfall från himlen, nivåskillnader och färska räkor.....det låter nice ändå tycker jag. hoppas bara vädret blir bättre. fortsatt god tur och jag håller tummarna för din rygg.
kram
Postat 2008-07-26 09:42  Anmäl
Marika säger:
Stackare vilken mardröms semester...åka så långt och ha sådan otur med mygg och väder! Hoppas ni hinner få lite solsken inna ni far hem igen och du- glöm inte att smörja in HELA kroppen men Mygga =)

Kram Marika
Postat 2008-07-25 23:46  Anmäl
Elvis_ säger:
Hej! fy för myggor,tråkigt med vädret och dimman,hoppas vädret blir bättre innan ni ska hem till Sverige.
Ha det bra //Elvis_
Postat 2008-07-25 23:01  Anmäl
Legusta säger:
Jo otroliga nivåskillnader på över metern kommer jag ihåg. Ebb och Flod eller flod og fjære som dom kallar det i Norge. Det brukas skrivas i dagstidningarna och bör kollas upp om man skall ut och fiska gå ut på småöar om man vill komma tillbaka. Hur gick det med ryggen sedan, hjälpte mina tips ?
Postat 2008-07-25 21:58  Anmäl
Gullsing säger:
En sån otur ni hade med väder och mygg. Jag avundas er inte ett dugg. Men det måste ha varit fantastiskt att se Nordkap, som vi säger. Hur gick det med ryggen sen då?

Gilla
Postat 2008-07-25 21:45  Anmäl
Ivan säger:
Jeg kan ikke si: Hva va det jeg sa!
Slutet gott — Tørre kjølt hvitvin og reker kempestora
Postat 2008-07-25 16:45  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet