Candys blogg

Måndag 15 November 2010
I sommras när jag var ledig ynka 2 veckor så kändes det väl sådär kan jag väl säga. Fast nu känns det jäkligt bra, det närmar sig med stormsteg att jag med familj skall åka på en 24 dagars resa till Thailand och det känns bara så underbart skönt. Utomhus har jag regn, blåst grått, blött och rått kallt. Och jag HATAR detta väder. Har börjat ta fram sommarkläderna igen och det känns ju fantastiskt att vi inte bara ska iväg en vecka eller så. Hösten gick extra fort denna gången och det känns så rätt att "rymma" från detta.
Ha en underbar fortsättning på hösten/vintern i Svearikets land.
Tisdag 13 April 2010 - Trollhättan Vänersborgs flygplats
Hej Merete och stort GRATTIS - jag kan meddela att du har blivit utsedd till prisvinnare i Norges tävling på TUR-mässan 2010, där du svarade rätt på alla svaren!

Du har vunnit en av Norges finaste resor - "Norway in a nutshell" med Fjord Tours, för 2 personer inkl. tågresa Göteborg-Oslo med NSB!

Ovanstående mail kom nu i kväll.

Tyckte faktiskt att det var en kul vinst. Så nu skall jag ta mred min kära mann och så åker vi till mitt födelseland på tur.

Jag brukar aldrig vinna något så jag blev riktig t glad:-) (jag är ganska lätt att glädja:-)

Ha en underbar vår mina vänner!
Tisdag 30 Mars 2010 - Trollhättan
Ja det undrar jag med:-)

Jag kom hem från Thailand 19 Mars och hade en fantastisk resa med underbart väder, god mat, mötte goda vänner svenska som Thailändska. Livet var helt enkelt underbart. Ja enkelt är ledordet.

Det började så bra med vår lilla resa med bil till Landvetter från Trollhättan. Vi var ute i god tid (eftersom jag klok av skada har missat ett flyg tidigare). Blev ombokat till ett tidigare flyg till Arlanda av en fantastisk serviceminded herre som jobbade på SAS. Han visade oss vad service va. Trevlig fligth till Sth. Fikade och mysade runt på Arlanda med stora förväntningar på vår Thailandstripp. Som var så så så nära att ända upp med att destination Arlanda skulle bli slutdestination för oss.

Min kompis gick före mig i Passkontrollen och passerade glatt med sitt svenska pass och så kom jag och blev stånde med svetten silande neröver ryggraden.

"Hmm ditt pass är trasig här, du vet vel det?" Ehm VA?? Jo säger Passkontrollanten (och han hade rätt)Passet har lossnat 1 cm i vardera sida och det var den sidan med bild på. Jaha och vad gör det frågade jag (hade verkligen inte en susning om detta)Jo det är knappt så jag släpper i väg dig säger han..... jaha det var ju inte vad jag hade tänkt mig precis... Men lova nu att fixa det så fort du kommer hem till Norge nu.. Ja fast jag bor ju i Sverige, Och just DÅ går det upp för mig hur jädrans lätt det hade varit med ett svenskt pass och jag kunde ha fixat ett "Nödpass" på flygplatsen. Med norsk Pass är det tack och good bye.

Ja det var historien om varför jag blev svensk just nu efter 19 år och så mycket som jag har rest. Vad surt det hade varot och blivit stående kvar när resten av sällskapet hade åkt...

Hurra Sverige.
Lördag 27 Februari 2010
3 dagar kvar så sätter jag nosen mot Göteborg-Stockholm-Bangkok-Ban Phe.
Och hur jädrans svårt kan det egentligen va att packa?? Jag har ju varit i Asien några ggr nu och vet att jag inte behöver speciellt mycket med mig, ändå så är min resväska halvfull nu. Det är omöjligt. Jag ger mig inte före den är 1/4 full. Jag skall tokshoppa i Bangkok (som vanligt) Kom nu på att jag glömde handla en flyttlåda på Rusta i dag. shit oxå. Jag letade som en idiot efter en papplåda senaste Thailandstrippen. Postkontor och tejp hittade jag, men ingen låda. Su nu tänker jag ta med mig en egen. För det blir väl som vanligt en låda hemskickat, det fungerade bra senast. Ska ändå inte ha sommarkläderna på ett tag efter resan. Med så mycket snö som vi har blir det väl vår runt midsommar..Skall bli så skönt med sol och värme. Återkommer med värmerapport:-)
Söndag 14 Februari 2010
Så åker jag till Thailand, sköna värmen, människorna som är så underbara. Och jag skall "bara vara" i 16 dagar. Äta och dricka gott. Farta runt och uppleva nya saker. Lata mig i solen och bli brun och skön:-) Ta massage, läsa thrillers och shoppa loss. Skickar sonen till Gran Canaria på besök till mormor och morfar en vecka nu på onsdag.Själv åker jag till Stockholm för andra gång på 2 veckor. Mycket nu, men lugnet kommer. Sköt om er alla ute i Vintersverige.
Tisdag 26 Januari 2010
Ja eftersom min kära man jobbar på SAAB så ser det riktigt ljust ut nu.
Jag som har gått runt med dåligt samvete eftersom jag har inbokat en Thailandsresa med kompisen sedan juli-09. Kändes sådär nu som det blev risk för arbetslöshet och hemtjänst för mannen. Det sköna hade varit att man kunde släppa allt husarbete, handlande av mat till 3 tonåringspojkar som äter en ur huset. Men baksidan skulle ju bli görtaskig ekonomi. Så nu känns det störtskönt. jag kån åter glädjas åt min Thailandsresa om 5 veckor och kanske fortsätta med planeringen av jul-nyårs semester för hela familjen då mannen fyller jämt. hade tänkt oss 3 veckor till något ställe som man kan uppleva och se saker samtidigt som det går att bada och sola. Så värme är ett måste. Har funderat på Australien, Malaysia, Vietnam, Sör Afrika. Tja listan kan bli lång. Jag skall i alla fall inte till Svalbard som min man säger sig önska (säger han bara för att jävlas med mig som "hatar" vinter och snö med kyla)
ha det gott mina vänner och Hipp Hipp Trollhättan
Torsdag 30 Juli 2009
Ja så var det dags igen, fast numera vet min kära man att det kostar mera att köpa en Crossmotorcylel än vad som står på prislappen i affären...
Det kostar han en styck Thailandsresa till mig varje gång det kommer en moptorcykel i huset. Så numera behöver jag inte köra kvinnolistprogrammet längre. Han vet vad som gäller. Så numera hoppas jag väl att han köper en MC varje år!

Ja 3 mars 2010 bär det av till Bangkok och transport vidare till Mape. Tänkte även få till en tur över till Kambodja.Och det skall bli så underbart skönt, har semester nu, men har inte haft framme bikinien än. Tragiskt. I dag har det spöregnat samtidigt som solen skiner. Enda positiva med dåligt väder är att jag gör massor av smycken:-)

Må så gött till alla där ute och hoppas att några av er har sol.
Fredag 19 Juni 2009
Så spännande och så långt borta. Helt otroligt att vi skulle resa till Kina.
Jag hade drömt om Kina länge av olika orsaker. Jag älskar alla typer av resor, men Marcus snart 17 samt min kära man är inga sol och badpojkar. Så då fickl det bli något helt annat. Och i väg någonstans skulle vi. Tvillingarna på 14 hade redan bokat in sig hos mormor och morfar 14 dagar. Så jag beställde helt enketlt en resa för 3 till KINA och det var endast positiva reaktioner hemma.

Vi åkte i god tid /alldeles för god tid enligt min man) men om ni har läst min blogg januari 2007 så har vi ju faktiskt missat en fligth och det vill jag ALDRIG någonsin vara med om igen. Så vi åkte som sagt väldigt tidigt.

Hann med en lång fika på Landvetter vxl pengar och riktigt få denna sköna semesterkänslan.
Flygresan gick utan problem med flygbyte i Helsingfors. Hade en urtråkigt italienera bredvid mig. Ni vet en sån som anser sig vara av bättre sort än oss vanliga dödliga. Sliskig typ. Och när sonen nös en gång så åkte munnskyddet på. Hmm. Han grejade hela resan med spritning av händer och tittade sig skumt runt och han var jättelång så han inkränkte på mitt areal för fotplats och det gör man inte ostraffat på en långresa. När vi äntligen kom fram till Breijing så fick vi inte gå av planet. Det kom på 3 vitklädda personer med munnskydd och sitt vapen i högsta hugg (läs termometer) jag började skratta och tyckte det såg alldeles töntigt ut, men min kära granne högg direkt och sa att om jag hade feber så skulle han hamna i karantän och han hade minsann ett jätteviktigt jobb. jaha du och jag har en j... viktig semester så det så host host. Det var nära han pinkade ner sig när jag hostade till bara för att jävlas självklart) Men ingen hade feber så vi fick lämna planet all ihopa.

Blev hämtat av en kinesisk guide som pratade svenska och kört till vårat hotell Gloria Plaza hotell. Centralt och kanonbra hotell. Efter att ha rest x antal timmar så var vi nu i Kina tidig lördag morgon kroppslig, fast hjärnan var bara kvar mitt i natten så vi valde att blunda 3-4 timmar direkt.

Beijing var otroligt rent med tankre på att det är en sådan stor stad så var jag verkligen imponerat. Modern stad med dyra bilar och uppklädda människor.

Jag som är 177 cm lång kände mig verkligen udda i detta land. Alla tittade utan minsta blygsel och när man kom på att dom stirrade så fortsatta dom bara som ingenting. Sonen är 183 cm och min man 189 cm så folk vände sig om på gatan efter oss. Tyckte faktiskt att det var obehagligt. Kände mig stor och fet som en "King Kong". Och på Himmelska Fridens torg så hade jag plötsligt bara en baby i armarna och familjen runt och så var det kort tagning. Inga blyga här inte. Min man skrattade bara, men nån måtta får det väl vara.

Sidenmarknaden var första stoppet. Vi bodde 10-15 minuters att gå från hotellet. Tyckte dom var otrevliga och på som bara den. Jag fick besked om att jag var den mest otrevliga människan dom mött från Sverige, jag kontrade med att det tyckte dom bara för att jag kunde priserna och var stenhård på att pruta och mig kunde dom minsann inte lura. Alla som var så "trevliga" från Sverige var nog dom som handlade för höga priser och lite smått lurade. Usj.

Pärlmarknaden var helt annorlunda trevliga människor och försäljorskor. Och den nyaste marknaden bredvid pärlmarknaden var outstanding. Inte alls mycket turister och supertrevliga tjejer som jobbade där.

Jag shoppade som vanligt tills jag hållt på att svimma av vätskebrist:-) vem säger att inte jag sportar hihi
Fast vi hade "nästan" ingen övervikt denna gången. Man lär sig ju att ha minibaggage när man reser hemifrån. Så nu är killarna 3 uppklädda med "Made in China" från topp till tå och smyckeproduktionen går vidare med underbara vackra pärlor från pärlmarknaden.

Ja det är klart det slant med 5-6 väskor till mig oxå samt någr ursnygga plånböcker och... jaja pengarna skall rulla eller hur?

Maten var underbar god fast när sonen beställde stekta tuppkammar så var det stopp och belägg för min del. Äckligt!

Och bröd är något som kineserna inte kan baka. Tungt som betong och smaklöst och torrt.

Jag åker gärna tillbaka till Kina , men kanske en rundresa då så man får se mera. 9 dagar i Beijing var lagom och vi flängde och for dagtid och kvällar. Fick med oss det mästa. Och otroligt roligt att hälsa på min norska kompis som bott i Beijing 1,5 år nu. Jättetrevligt att omgås med henne och hennes man.

Kommer att leva på denna resan lenge så annorlunda och vilken historie. Muren, Förbjudna staden, Himmelska Fridens plats. Helt sanslöst går inte att berätta i en resblogg.

Skön sommar till er alla från en frälst Kinafarare.
Tisdag 16 Juni 2009
Känns overkligt. I huvudet har jag packat, men inte fysiskt:-) Har skickat tvinsen till mormor och morfar i Bodö 170 mil hemifrån. Så här går det inte att få hemlängtan. Märks att det är 2 tonåringar mindre hemma än normalt. En 16 åring märks inte. Men en 16 åring och 2 styck 14 åringar märks väldigt mycket. Ni som har tonåringar vet precis vad jag snackar om...Tror jag har full koll på läget, kontrollfreak som jag är och har det mesta i fall att i fall att... Fast jag tänkte ju att vi skulle åka ner med väldigt lite baggage dit. Och väldigt mycket baggage hem. Jag vet ju hur det har varit när jag shoppat loss i Bangkok. Och Beijing lär väl inte vara sämre. Var i Oslo för 3 veckor sedan och åt lunch med syrran, Fick i mig Pesto som innehåller nötter som resulterade i en allergisk reaktion och en adrenalinspruta mycket otrevligt. Men som tur var det ett läkarkontor rätt bredvid så hjälpenn var nära. Lite orolig nu så jag fick ett bra tips från en kille som bloggar om Kina på annat ställe. Har du allergier så kolla denna länken.http://www.killerpeanut.com Man prickar i sina allergier och väljer bland 22 olika språk. Perfekt och tryggt för oss som är allergiska. Går numera med en adrenalinspruta i väskan för akuta situationer. Ja livet skall inte vara så lätt. Trevlig midsommar så skall jag se om jag kan komma på vilken bok jag skall ta med på flyet. Åker Midsommarafton.
Onsdag 10 Juni 2009
Kina om knappt 9 dagar. Helt ofattbart. Jag jobbar så mycket nu så jag hinner inte tänka. Men så fick jag en lucka här i förra veckan:-) Och tänkte hmmm snart Kina, men var är våra pass och visum.?Började kännas lite skumt när jag kollade almanackan och kom på att det är snart avresedatum. Usj. Ringde runt och kolade lite och jodå passen skulle vara på väg. Och i dag kom dom. Är ju faktiskt bara en dryg vecka tills vi åker. Har haft långa mailvändningar med min kompis från Norge som bor i Beijing, eller Peking som jag säger då! Hon har mailat så mycket info om Peking om hur långt det är till olika ställen fråpn vårat hotell samt vad det kostar i Taxi och hur långt det är till resmålet. Hallo vi skall vara där 9 dagar och min kära vän har gjort ett program som kräver minst 9 veckor om vi skall hinna med. Tanken är god, men vi får sortera ut godbitarna. Det är min man, stora sonen på snart 17 år och jag som skall åka, tvinsen på 14 år skickar vi till mormor och morfar i nord Norge och deras resa går till Lofoten. Som sagt är det mycket nu. på 1 vecka har jag varit 2 ggr i Göteborg, 2 ggrr i Stockholm och 1 dag i Uppsala. Så jag känner att jag vill åka på semester och inte i tjänsten:-) Men det närmar sig nu.Någon som har bra tips om Peking är jag mottaglig. Önskar alla en underbar sommar.