Stöd Ukraina

Piraternas blogg

Onsdag 28 December 2011 - Can Tho

2 dagars tour i Mekong deltat

Växlande molnighet och över 30 grader och hög luftfuktighet gjorde första dagen på utflykten till rätt så tuff nivå. Barnen klarade av allt galant och utan att klaga. De uppskattade dagen till fullo dessutom. Vi startade dagen mycket tidigt från Ho Chi Minh och åker med resebyrån Friends tourist, vilket har funkat bra. Guiden har engelska som går att föstå. Man känner sig ibland som en skock får fast i turitform, men reser man med barn så är nog detta det bästa alternativet att se Mekong deltat på. Vi åkte buss till Mytho där vi vi bytte transpotmedel till båt. Vi åkte vidare till Ben Tre. Vi har sett biodling, kokosgodis tillverkning, ätit nya frukter, träffat en boaorm och krokodiler och dessutom åkt kanot i en kanal på Dragon Island. Kanotturen var trevlig och det var en fantastisk upplevelse men tyvärr var det väldigt trångt med turister. Äventyret slutade inte med det. Till Vilgots stora förtjusning och Elsas stora fasa hade vi en extra inneboende i taket på hotellrummet.....
Mening deltat är enorma ytor av risfält och kanaler. Idag har vi sett delar av det och i morgon klockan 7 ska vi titta på en flytande marknad som är så typisk för Mekong deltat. Den här touren på 2 dagar kostar oss 700 kronor för hela familjen med övernattning på hotell med AC.
Dagens värsta mopedlast är en toalettstol.

/J & E
Dela med andra:    

Kommentarer
Joohan säger:
Det giftiga är oxalsyra, samma som i rabarber. Jag gjorde en kokos-Taro glass som vi och flickorna har ätit. Mycket gott.
Postat 2011-12-29 20:13  Anmäl
Piraterna säger:
Härligt att du är med på vår resa. Vi vill gärna se roten sen så vi vet hur den ser ut.

/ E & J
Postat 2011-12-29 16:49  Anmäl
Sjrvarfarmor säger:
Joohan, du understår dig inte att förgifta min familj!!!!
Då biter jag dig i benet!!
!!!!!
Postat 2011-12-28 23:43  Anmäl
Joohan säger:
Jag har köpt Taro rot nu. Den får inte ätas rå, men ska kokas. Jag ska se om jag hittar recept eller annat.
Postat 2011-12-28 14:58  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Tankar och tips
7 år sedan
Louvren
7 år sedan
Torn, bågar och Box nr 5
7 år sedan
Turism, mat och astmosfär
7 år sedan
Turbulent start
7 år sedan