Varning för Hertz

19 jan. 2009 18:39
Visningar: 20482
Om du ska hyra en bil i Alicante eller varsomhelst i världen, för gudsskull hyr inte hos Hertz. Det finns många andra biluthyrningsföretag som är bättre och som inte lurar kunder. Hertz kommer nämligen att tömma ditt kontokort på olika avgifter när du har lämnat bilen som inte nämns i hyreskontraktet. Jag hyrde bil på Hertz via Ryanairs hemsida. Priset var lockande 1500 kronor hela veckan för en Opel Zafira, fria mil och försäkring ingår. Det drogs av automatiskt från mitt konto vid bokningen.

I Alicante det enda jag tog extra var super cover och det skulle gå på 56 euros och skulle dras av från samma kontokort jag angav vid bokningen.

När jag lämnae bilen och åkte tillbaka till Sverige blev jag chockad när jag tittade på mitt bankkonto uttrag. De drog av hela 5000 kronor fån mitt konto (utöver de 1500 som jag betalade i början). Det visade sig sedan när jag beställde ett elektroniskt kvitto att de 1500 kronor var bara deposition och inte den riktiga kostnaden. Trots att jag lämnade bilen tillbaka fulltankad drog de av 60 euro för bränsle samt massa andra spanska skatter som jag inte begriper mig på.
När det gäller Hertz överhuvudtaget var försiktig; jag har kompisar som blev blåsta på samma sätt när de hyrde en bil i frankrike.
När jag ringde deras kontor i Alicante och började klaga sade han som svarade "sorry no English" och lade på luren.
Tänkte varna så att ingen ska råka ut för dessa skurkar.
Peter
19 jan. 2009 20:40
Ja det här är ju inte klokt. Du bör absolut anmäla detta till Konsument Europa via konsumentvägledaren i din hemkommun, samt skriva till Hertz centralt och kräva gottgörelse. Tror faktiskt att en del uthyrare är franchisetagare till namnet Hertz. Bedrövligt!
Av Hempel
16 mars 2011 19:10
HYR ALDRIG GENOM HERTZ
Jag är en erfaren bilhyrare. Hyrde bil genom Hertz i Mexico och de verkar ha tagit ett globalt grepp på att lura kunder inte bara i Europa. Vi hyrde bil för ca 3250 kr och drabbades av extrakostnader på över 5000kr ytterligare. Kostnader som inte någon gång i förväg redovisades trots att vi vi frågade om det skulle uppstå ytterligare kostnader. Dessutom hävdade de när vi skulle göra den "konstigt höga" slutbetalningen att pengar skulle betalas tillbaka från tidigare deposition. Lät konstigt men vi gick på det. Grundlurade på plats i Mexico och väl hemma så kör den svenska kundtjänsten på i samma spår. Efterkonstruktion på efterkonstruktion. Har faktiskt aldrig känt mig så lurad någon gång i mitt liv. Är det någon som stämt detta humbugföretag så dela gärna med dig av dina erfarenheter. / Staffan
Av Asok
16 mars 2011 19:16
Jag har hyrt från Hertz både i England och Italien och det har aldrig varit några problem alls.
Av Nilee
18 mars 2011 11:34
Var med om en liknande situation när vi hyrde av dem i Skottland. De lurade oss på pengar och hade en jävligt taskig attityd. Aldrig i mitt liv att jag hyr av dem igen!
Av Elena39
18 mars 2011 23:20
vi var i los angeles, och skulle hyra bil första dagen, gick till Hertz, men drog öronen åt oss, när vi tyckte att dom hade konstiga regler och priser, så vi gick därifrån, och hyrde hos en betydligt billgare biluthyrare utan problem, ska tilläggas att Hertz var otrevliga och arroganta, och ingen serviceanda, sånt betalar vi ej för.
19 mars 2011 09:15
Jag råkade ut för det i Usa för några år sedan

Jack
20 mars 2011 09:17
Jag blir alldeles snurrig när jag söker på nätet efter hyrbil. Håller med övriga om Hertz, priserna ser så fantastiska ut på hemsidan, Men, ska man läsa det finstilta om tilläggsförsäkringar, självriskeliminering blir det genast svårare att hänga med.Fick dålig respons när jag ringde också,så var priset slutar i sista ändan är en gåta och inläggen ovan visar ett tydligt svar.

Har nu telefon ledes ring Autoholidays fick prata med en mkt tillmötes gående tjej, fick exakt pris, upplysningar om ev. utlägg på plats om olyckan är framme, bra förklaring om depostionsavgift, bensin och självriskeliminering. Fär vi bekymmer med bilen nere i Spanien, är det bara att kontakta kontoret i Sverige, så hjälper de till att lösa problemet.

Det låter kanon, kan man lita på Autoholidays?
Är det ngn som har erfarenhet av bolaget?
20 mars 2011 17:26
Har aldrig hört talas om något företag med namnet Autoholidays, Du menar inte Holliday Autos?
23 mars 2011 21:11
Jo ,men visst menar jag Holiday Autos!
Av Hkn
23 mars 2011 21:45
Holiday Autos är bra. De garanterar totalpriser när du bokar.

Men det är förstås inte säkert att du slipper undan Hertz för det. Holiday Autos hyr inte ut några bilar själva – de förmedlar affärer till andra hyrbilsföretag, which means Alamy, Europcar och Hertz bland många andra.

Sedan vill jag gärna slå ett slag för... Hertz. Aldrig billigast, men bra bilar, enkelt att hyra om du är registrerad kund och en jakla massa att välja mellan.

Men enskilda kontor kan förstås försöka sälja på dig en massa skitförsäkringar (där kan Holiday Autos hjälpa till) och bjuda på en uppvisning i rutten service (Hertz Lissabon, Rua Castilho 72 är ett sådant). Och om du hyr av Hertz, undvik deras GPS. Den har aldrig, och jag menar verkligen a-l-d-r-i-g, fungerat. Dessutom har de mage att döpa eländet till Neverlost™. Men det kanske är ett utslag av biluthyrarhumor, vad vet jag?

Dagens 2 cents,

:: h ::
27 mars 2011 13:37
Citerat från petersmith:
Om du ska hyra en bil i Alicante eller varsomhelst i världen, för gudsskull hyr inte hos Hertz. Det finns många andra biluthyrningsföretag som är bättre och som inte lurar kunder. Hertz kommer nämligen att tömma ditt kontokort på olika avgifter när du har lämnat bilen som inte nämns i hyreskontraktet. Jag hyrde bil på Hertz via Ryanairs hemsida. Priset var lockande 1500 kronor hela veckan för en Opel Zafira, fria mil och försäkring ingår. Det drogs av automatiskt från mitt konto vid bokningen.

I Alicante det enda jag tog extra var super cover och det skulle gå på 56 euros och skulle dras av från samma kontokort jag angav vid bokningen.

När jag lämnae bilen och åkte tillbaka till Sverige blev jag chockad när jag tittade på mitt bankkonto uttrag. De drog av hela 5000 kronor fån mitt konto (utöver de 1500 som jag betalade i början). Det visade sig sedan när jag beställde ett elektroniskt kvitto att de 1500 kronor var bara deposition och inte den riktiga kostnaden. Trots att jag lämnade bilen tillbaka fulltankad drog de av 60 euro för bränsle samt massa andra spanska skatter som jag inte begriper mig på.
När det gäller Hertz överhuvudtaget var försiktig; jag har kompisar som blev blåsta på samma sätt när de hyrde en bil i frankrike.
När jag ringde deras kontor i Alicante och började klaga sade han som svarade "sorry no English" och lade på luren.
Tänkte varna så att ingen ska råka ut för dessa skurkar.
Peter
Ett annat sätt är sko sig för Hetz är att bilen lämnas ut med full tank, men skall lämnas tom. Kör man lite så blir det dyrt. Bensinpriset blev också extremt högt. Detta nya fenomen hände mig i Malaga. Ett hyrpris som var acceptabelt blev därför dyrt. Man la på ca 1 400 SEK för tankningen, trots att tanken i närmaste var full vid återlämnandet.
27 mars 2011 13:49
Ett annat sätt är sko sig för Hetz är att bilen lämnas ut med full tank, men skall lämnas tom. Kör man lite så blir det dyrt. Bensinpriset blev också extremt högt. Detta nya fenomen hände mig i Malaga. Ett hyrpris som var acceptabelt blev därför dyrt. Man la på ca 1 400 SEK för tankningen, trots att tanken i närmaste var full vid återlämnandet.
Menar Du allvar? 1400:- för en tank ock lite till?!
Vi betalade €40 för en tank på bensinstation på Gran Canaria, kanske något dyrare på fastlandet p.g.a. skatteskillnad men det kan inte vara stor skillnad.
De måste ha stulit över 1000:- av dig! Det är ju omöjligt att lämna en bil 100% full om det inte finns en mack precis där man lämnar bilen, dessa liter (om man tankar och kör några mil till hyrfirman) som jag aldrig hört någon säga något om har de garanterat redan tagit betalt för i bilhyran.

Tidigare har jag haft uppfattningen (efter vad man sett folk skriva) att Hertz var ganska bra men nu får man definitivt lägga dem på listan med företag man ska undvika.
12 maj 2011 12:59
Citerat från floridasidanse:
Ett annat sätt är sko sig för Hetz är att bilen lämnas ut med full tank, men skall lämnas tom. Kör man lite så blir det dyrt. Bensinpriset blev också extremt högt. Detta nya fenomen hände mig i Malaga. Ett hyrpris som var acceptabelt blev därför dyrt. Man la på ca 1 400 SEK för tankningen, trots att tanken i närmaste var full vid återlämnandet.
Menar Du allvar? 1400:- för en tank ock lite till?!
Vi betalade €40 för en tank på bensinstation på Gran Canaria, kanske något dyrare på fastlandet p.g.a. skatteskillnad men det kan inte vara stor skillnad.
De måste ha stulit över 1000:- av dig! Det är ju omöjligt att lämna en bil 100% full om det inte finns en mack precis där man lämnar bilen, dessa liter (om man tankar och kör några mil till hyrfirman) som jag aldrig hört någon säga något om har de garanterat redan tagit betalt för i bilhyran.

Tidigare har jag haft uppfattningen (efter vad man sett folk skriva) att Hertz var ganska bra men nu får man definitivt lägga dem på listan med företag man ska undvika.
Jag reklamerade uttaget och har idag fått klart med bankens bedrägeriavdelning om att beloppet återbetalas till mitt konto. Det framgår inte om någon anställd hade utfört uttaget eller var grunden till återbetalningen var. Det finns möjlighet att Hertz är OK, men att någon "fixat" med en kostnad för bensinen. KOLLA DÄRFÄR ERA UTTAG!!
12 maj 2011 13:38
Jag tycker du ska ringa Hertz huvudkontor och höra med dem:
Telefonnummer:: ++46 865 73000
E-postadress:: (Logga in för att se e-postadress)

Mvh Eva
13 maj 2011 09:25
Citerat från indianturbo:
Jag tycker du ska ringa Hertz huvudkontor och höra med dem:
Telefonnummer:: ++46 865 73000
E-postadress:: (Logga in för att se e-postadress)

Mvh Eva
OK!! Jag vet inte om det var till mig som ditt inlägg riktades till, men vad vill du i så fall att jag skall kolla eller "höra med dem" om ??
13 maj 2011 10:28
Citerat från goastina:
Citerat från indianturbo:
Jag tycker du ska ringa Hertz huvudkontor och höra med dem:
Telefonnummer:: ++46 865 73000
E-postadress:: (Logga in för att se e-postadress)

Mvh Eva
OK!! Jag vet inte om det var till mig som ditt inlägg riktades till, men vad vill du i så fall att jag skall kolla eller "höra med dem" om ??
Nej det var till den som startat denna tråden. Man kanske kan tala med huvudkontoret och någon ansvarig för Hertz. Eller ja till alla som blir drabbade på något sätt.
Mvh Eva
13 maj 2011 12:08
Citerat från indianturbo:
Citerat från goastina:
Citerat från indianturbo:
Jag tycker du ska ringa Hertz huvudkontor och höra med dem:
Telefonnummer:: ++46 865 73000
E-postadress:: (Logga in för att se e-postadress)

Mvh Eva
OK!! Jag vet inte om det var till mig som ditt inlägg riktades till, men vad vill du i så fall att jag skall kolla eller "höra med dem" om ??
Nej det var till den som startat denna tråden. Man kanske kan tala med huvudkontoret och någon ansvarig för Hertz. Eller ja till alla som blir drabbade på något sätt.
Mvh Eva
Ja det är uppenbart att det ligger i Hertz intresse att skärskåda vad som händer då man lämnar in den hyrda bilen. Att få en EXTRA räkning är smärtsamt för alla parter. Så trådskaparen bör kanske vända sig till Hertz. Det är tydligt att det inte var en engångshandling. Det finns en "rik" spanjor med en affärsidé.??
5 juli 2011 19:54
Det finns ett sätt undgå extra kostnader när hyrbil lämnas tillbaka. Använd ett speciellt kreditkort, som har 0 kr eller ett litet belopp kvar. Då går det ej att ta ut mer pengar av uthyraren!!!
Av Ynwi
5 juli 2011 21:40
Jag har oftast använt mig av HolidayAutos.se och det har ALLTID fungerat bra.
Billigaste hyrespriser (lovar dom) och jag har ALDRIG blivit överdebiterad ...
5 juli 2011 22:37
För säkerhets skull använd ett extra bank-kreditkort!!!!!!
10 juli 2011 11:02
Just hemkommen efter att tillbringat 14-dagar i Spanien, hyrde bil av Holidayautos på nätet.

Hämtade bilen på Girona flygplats. Allt funkade bra, fick en bil som var 1000 kr dyrare än den jag beställt(utan kostnad), min fanns inte tillgänglig, Tog en självriskelimenerings försäkring, kände att det var ngt man behövde.

Lämnade ett konto som säkerhet 1000:-, lämnade tillbaka bilen och har nu checkat av på kontot och det enda som jag fick betal extra var 6 kr, eftersom kursen hade ändrats under vår vistelse-

Nästa gång jag bokar blir det Holidayautos igen!
Av Mats64
1 sep. 2011 11:27
Hej!

Kan verkilgen rekommendera Holiday Autos. Vi hyrde en Citroen Berlingo på Mallorca i en vecka.
Ny fräsch bil-inget krångel.

Inget tjat och övertalningsförsök om att ta massa extra försäkringar. Depositionen återbetalades några dagar efter hyrestiden som var överenskommet.

Det blir Holiday Autos även nästa gång.

mvh

Mats
Av Ivan
3 jan. 2012 11:23
Citerat från carljohan1:
Jag blir alldeles snurrig när jag söker på nätet efter hyrbil. Håller med övriga om Hertz, priserna ser så fantastiska ut på hemsidan, Men, ska man läsa det finstilta om tilläggsförsäkringar, självriskeliminering blir det genast svårare att hänga med.Fick dålig respons när jag ringde också,så var priset slutar i sista ändan är en gåta och inläggen ovan visar ett tydligt svar.

Har nu telefon ledes ring Autoholidays fick prata med en mkt tillmötes gående tjej, fick exakt pris, upplysningar om ev. utlägg på plats om olyckan är framme, bra förklaring om depostionsavgift, bensin och självriskeliminering. Fär vi bekymmer med bilen nere i Spanien, är det bara att kontakta kontoret i Sverige, så hjälper de till att lösa problemet.

Det låter kanon, kan man lita på Autoholidays?
Är det ngn som har erfarenhet av bolaget?
Tänker du hyra av Holiday Autos har jag en förmånskod som ger bra rabatter inklusive obegränsad körsträcka och försäkring.
Av Spikaro
30 jan. 2013 11:48
Vi hyrde bil i Dusseldorf och hyran blev dubbelt upp mot vad som offererades. Hyr normalt via E-bilhyra, men ville prova nåt nytt. Dyrt nöje !!
30 jan. 2013 12:29
Vore intressant om någon kan nämna en uthyrare som inte lurar sina kunder, inte försöker sälja onödiga försäkringar, inte debiterar överpriser för obligatorisk bensin o.s.v.!

Min bästa erfarenhet hitintills är Sixt på Mallorcas flygplats, extremt smidigt, inget snack alls, splitter ny bil, inlämningen var bara att sätta bilen och lämna nyckeln.

Holiday Autos är som nämts en bra agent men de hyr inte ut bilar. De är inte alltid billigast och man har lika stor risk för att råka ut för skojare när man hämtar bilen som när man hyr på andra ställen. Holiday Autos har dock enl. min erfarenhet bra information om sin produkt och en kundtjänst som svarar på frågor.

( köp inte till någon självriskelliminering på plats om ni köpt genom H.A, där ingår det ju redan. Ett sätt de försöker lura en på)
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Moth63
30 jan. 2013 18:09
För min del var det rent felaktigt av dom
30 jan. 2013 18:44
Ja det är väldigt lätt att skylla på dåligt pålästa resenärer (man kan inte nog påpeka vikten av att läsa sin villkor, kontrakt och kvitton mm. innan man skriver på något och alltid ha fullt klart för sig vad man betalt och vad man vill ha, detta räcker ändå inte alltid) och att folk är korkade men faktum är att det är inget annat än bedrägeri när man ljuger folk rakt upp i ansiktet. Ofta kan det dock även bero på inkompetens hos personalen (säkert minst lika vanligt som okunniga resenärer). Företaget har ett enormt övertag mot resenären eftersom de vet precis hur de ska lägga upp sitt bedrägeri och utnyttja att resenärerna ofta litar på det de påstår. Ofta är valet att betala eller gå utan bil, så lagom kul när man står med familj. bagage på en uthyrningsfirma mitt i natten.

Lika mycket bedrägeri är det när man helt omotiverat debiterar för skador på bilar, städning, bensin o.s.v. i efterhand.

Att företagen kan finnas kvar trots sitt oanständiga beteende är antagligen för att alla bär sig i stort sett lika illa åt.
Det är skandal att det ska vara en hel vetenskap att hyra bil och att man helst bör vara jurist för att klara ut det. Ärlighet existerar uppenbarligen inte.
Liksom flygbolagen kan man fortsätta behandla kunderna illa med ända urskulden att "så här är det bara".
Medlemmen har tagit bort svaret
Medlemmen har tagit bort svaret
30 jan. 2013 20:23
Alla som blivit lurade och illa bemötta har så klart inbillat sig..... Skitsnack är ett lätt ord att ta till och ibland kan det t.o.m. vara befogat.
Av Moth63
30 jan. 2013 20:52
Hertz är det enda bolag där jag haft detta problem, och då skall tilläggas att jag har hyrt bil med många av de andra stora bolagen och aldrig haft problem. Men att såga att det är vårt eget fel är att gå för långt. Sen den incidenten har jag undvikit Hertz och kommer att fortsätta med det.
Av Spikaro
30 jan. 2013 22:09
Mjaa, för vår del var det en massa avgifter som vi inte räknat med som tillkom. Flygplatsavgift, en extra försäkring som reducerade självrisken från 8500.- till 1800.- och en del andra smärre avgifter. Slutsumman av det som tillkom blev mer än den ursprungligt offererade hyran. Sen kan man ju diskutera om man skulle ta den där extraförsäkringen och om man inte kunnat lista ut att dom andra avgifterna skulle tillkomma, men summa summarum så har vi aldrig råkat ut för detta tidigare när vi hyrt hos E-bilhyra. Så vi var kanske lite godtrogna, men vi har säkert hyrt bil 50 gånger under dom senaste 10 åren, så det här var lite oväntat. E-bilhyra är kanske inte guds bästa barn dom heller, man blir hänvisad till andra uthyrare som kan ha sina fel och brister, men vi har aldrig betalat mer än småsummor utöver det avtalade priset. Så i fortsättningen så blir det E-bilhyra för vår del.
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Spikaro
31 jan. 2013 09:29
Nej, det är riktigt att det är helt upp till en själv om man vill köpa till den extra försäkringen. Men.... jag har inte tidigare upplevt att den normala försäkringen har en självrisk som är så hög som 8500.-. Och enligt damen vi hyrde av så togs allt med, även en mindre repa som man kan få i ett parkeringsgarage t.ex.. Och dessa skador blev lätt en reparation på mer än 10.000.-. Och då är det svårt att stå emot !! Ännu en gång, när vi tidigare hyrt bilar så har inte det här varit ett problem. Bilarna har inte varit i utställningskick och man har inte haft målsättningen att dom skulle förbli det livet ut.

Jag vet inte vad ni har för bilar, men om jag går ut i garaget och tittar på mina, så visst syns det att dom är använda. Trots detta så är dom i ett mycket gott skick och skulle direkt platsa i en biluthyrningsflotta utan att någon ens skulle komma på tanken att ha några invändningar.

Och så var det dom andra mindre kostnaderna som "Flygplatsavgift" och så vidare, som i sig inte var så stora, men om man la ihop allt så blev det en rätt avsevärd summa jämfört med den totala offerten.

Jag gillar inte att få en offert på ett belopp och sedan få betala mer än dubbelt upp. Sen spelar det ingen roll om dom heter Hertz eller nåt annat, jag återkommer inte som kund.
Av Fredros
6 feb. 2013 18:04
Många läsare här är väl bilhyrare ibland därför var "Hertz-diskussionen" viktig, så viktig att jag mailade företrädare för Hertz för en kommentar. Svaret var att här fanns missförtånd, men som mycken kunskap om bilhyra hänvisades till :

http://www.motormannen.se/Resan/hyra-bil-utomlands/
6 feb. 2013 18:45
Då kanske det vore på plats att de förklarade vilka missförstånd och vad de gör för att rätta till dem .....
21 maj 2013 23:10
Jag hyrde bil hos Hertz Bromma Flygplats i påskas. När jag hämtade bilen så sa de att det fanns en skada fram på bilen och att den var antecknad i hyresavtalet. Jag inspekterade bilen och kunde mycket riktigt konstatera att det fanns en skada fram som bestod av några repor och lite skrap på kofångaren.

Jag och min familj använde bilen för att åka på påsklov till Östergötland. Allt gick bra, utan några som helst incidenter, och jag återlämnade bilen i samma skick som när jag hämtade den.

Några dagar efteråt fick jag ett mail från Hertz Bromma Flygplats där de skrev att de funnit en ny skada på bilen, samt ett stenskott på vindrutan.

De som de menar vara den nya skadan var den som redan fanns på bilen när jag hyrde den. När jag säger att skadan fanns där och är antecknad i hyreskontraktet så säger Hertz att anteckningen i avtalet gällde en annan skada.

De anklagar mig för att ha orsakat en skada som redan fanns på deras bil. Därtill ett stenskott på vindrutan!

Nu har de debiterat mitt kontokort med en självrisk på 5.000 kr för den påstådda skadan och ytterligare 1.000 kr för ett påstått stenskott; totalt 6.000 i "självrisker" utöver hyran!

Undrar hur det gick för nästa kund som hyrde bilen? Och nästa? Kanske de också fick betala för skadan?

VARNING FÖR Hertz!
15 apr. 2015 01:15
Varning för Hertz dotterbolag Thrifty (Hertz)
Förra veckan skulle vi till Catania i italien. Genom rentacars.com hyrde jag en bil för fem dagar, från ett företag med namnet Thrifty. Jag försökte undvika Hertz!!. Priset var 2440 för en Hyundai i början men när gick vidare med köpet, hamnade priset på 2775. Jag tänkte Ok ca 300 mer är inte hela världen och betalade genom att lämna kortuppgifter. Framme i Catania flygplats hittade vi Thrifty!! kontor med förvåning i samma kontor som Hertz!! Mycket otrevliga personal som verkade mycket stressad. De skrev ut avtalet och krävde 200 (ca 1900 kr!!) Euro för självrisk reducering. Jag tänkte det här är rena skämtet och avböjde erbjudandet!!. De sa att de har ingen Hyundai men att vi kunde ta en Fiat Panda i stället. Vi var jätte trötta och orkade inte tjafsa med dem och tog nyckel och frågade om vi kunde låna en GPS. Svaret var ja men det kostade 20 Euro att hyra GPS. Jag tänkte dyrt men ok. Att köpa en ny GPS skulle kosta mellan 70-80 Euro. Vi tog GPS och åkte iväg.
Fem dagar senare lämnade vi bilen tillbaka utan en enda fel och åkte hem. På kvällen när jag kollade mitt konto hade Hertz kontoret dragit 1460 kronor från mitt konto!! Jag ringde till Hertz kontoret och frågade varför de har dragit så mycket pengar. Svaret var att Hyran på GPS varit 20 Euro per dag och för fem dagar 100 Euro!! Resten av pengarna var för bensin! Jag hade tankat full kvällen innan och vi hade kört ca 50 kilometer med bilen. Det betyder max 3 liters bensin. De hade räknat 3 liter bensin för ca 500 kr. Jag var så förbannad och besviken på mig själv.
Hur som helst tänkte jag att det inte finns någon chans för att få tillbaka pengarna och la på luren.
Fem dagar senare när jag ville handla med kortet upptäckte att kontot var tom. När jag kollade kontot såg jag att Hertz kontoret hade dragit ytterligare 3400 kr från kontot och kontot var på minus.
Jag ringde banken och berättade detta, de spärrade kortet för att förhindra Hertz att plundra ännu mer pengar från kontot. Ärendet reklamerads genom banken och ska polisanmälas.
Erfarenhet: Lämna aldrig dina kortuppgifter till någon jävla företag. De kan plundra ditt konto på hela ditt förmögenhet.
Av Hkn
15 apr. 2015 07:50
Citerat från Luradavhertz:
Varning för Hertz dotterbolag Thrifty (Hertz)
Du använder många utropstecken för att klaga över underliga saker.

1. Att hyrbilsföretag äger varandra är inget ovanligt. Hertz använder Thrifty som ett value brand med lägre priser. Att bli upprörd över det är som att bli upprörd över att det finns outlet-butiker.

2. Du fick en Fiat Panda istället en Hyundai. Inget konstigt. Att du får en bil i samma storleksklass, men kanske inte exakt samma modell anges väldigt tydligt när du hyr bilen. Det är legio. Det är bara om du bokar en specialbil (läs sportbil eller liknande) som du kan räkna med att faktiskt få den modell som uthyraren visar.

3. Du blir upprörd över att du var tvungen att hyra en GPS. Det hade du kunnat undvika genom att köpa en navigations-app till din telefon (om du har en smartphone). Att man lånar ut något i uthyrningsvärlden... nej, det är inte så man gör affärer.

- Att lämna sina kortuppgifter till företag är ett utmärkt sätt att köpa tjänster och göra affärer. Hur hade du annars tänkt göra? Deponera kontanter i hyrbilsföretagets kassa? Komma med en postväxel?
Använd ett särskilt kreditkort till hyror och annat som lätt kan spärras – ett kort som inte är kopplat till ditt bankkonto.

- Och finally: Att hyrbilsföretaget dragit för mycket pengar från ditt konto är en helt annan sak. Har du fog för dina klagomål så ska det slås ned på med alla till buds stående medel, men mitt tips är att inte bli upprörd över fel saker.

All the best,

:: hkn ::
15 apr. 2015 08:27
Ja, det klagas på en del saker helt rättmätigt i tråden men att man tycker något blir för dyrt när man själv beställt det känns lite konstigt, säger t.ex. uthyraren att en försäkring kostar €53 eller GPS 20 så utgå från att det är per dag inte för hela hyran, klassiskt "trick" för att få någonting att låta billigare än det är.
Blir man debiterad något som är oklart ska man så klart påtala detta för företaget och om man sen inte får en förklaring så kan man börja klaga och varna.

Angående 500 för tre liter bensin så har vissa uthyrare villkoret att man lämnar kvittot i bilen från senaste tankningen, detta kan så klart "missbrukas" av ett uthyrningskontor men man ska nog försöka bestrida avgiften och man kan presentera ett kvitto i efterhand. Ca. 5 mils körning låter kanske lite väl långt från uthyraren för sista tankningen, man bör läsa kontraktet noga för att undvika sådana extrakostnader.

Noterbart är att de som haft dessa problem i tråden hyrt via agent och inte direkt av företagen, kanske en liten indikation på att det jag upplevt stämmer för fler, att man får sämre service och bemötande om man hyr via agent, så borde det så klart inte vara men antagligen tjänar de så lite (ingenting ibland) på dessa hyror och försöker då tjäna pengar på merförsäljning eller ibland genom rent lurendrejeri.
Av Tubbe
15 apr. 2015 12:15
Citerat från Floridasidan:
Ja, det klagas på en del saker helt rättmätigt i tråden men att man tycker något blir för dyrt när man själv beställt det känns lite konstigt, säger t.ex. uthyraren att en försäkring kostar €53 eller GPS 20 så utgå från att det är per dag inte för hela hyran, klassiskt "trick" för att få någonting att låta billigare än det är.
Blir man debiterad något som är oklart ska man så klart påtala detta för företaget och om man sen inte får en förklaring så kan man börja klaga och varna.

Angående 500 för tre liter bensin så har vissa uthyrare villkoret att man lämnar kvittot i bilen från senaste tankningen, detta kan så klart "missbrukas" av ett uthyrningskontor men man ska nog försöka bestrida avgiften och man kan presentera ett kvitto i efterhand. Ca. 5 mils körning låter kanske lite väl långt från uthyraren för sista tankningen, man bör läsa kontraktet noga för att undvika sådana extrakostnader.

Noterbart är att de som haft dessa problem i tråden hyrt via agent och inte direkt av företagen, kanske en liten indikation på att det jag upplevt stämmer för fler, att man får sämre service och bemötande om man hyr via agent, så borde det så klart inte vara men antagligen tjänar de så lite (ingenting ibland) på dessa hyror och försöker då tjäna pengar på merförsäljning eller ibland genom rent lurendrejeri.
Hej J

Värdefulla tips....

Men visst är det synd att man måste vara uppdaterad för att inte bli "lurad".
Tänker då på att ta en 500 hundring för några liter bensin och även i GPS hyran så är informationen
"vinklad".

Sen borde det inte vara okey att plocka ut 3.400 kr i efterhand utan att informera kortägaren....men det står kanske så i kontraktet.
Om bilen hyrs i början av semestern så finns faktiskt en risk kontot är tomt i slutet av semestern.

Sist jag hyrde gick jag i på ett stort hotel där en uthyrningsfirma satt vid sitt lilla bord.Vet inte om det skulle kunna vara ytterligare ett tips.......

Har du något förslag vilken typ av extra kort som är lämpligt att ha med sig ?
Och varför bryr sig inte Hertz om att deras "extrabutiker" luras ?

/ R
15 apr. 2015 13:02
Citerat från Tubbe:
Citerat från Floridasidan:
Ja, det klagas på en del saker helt rättmätigt i tråden men att man tycker något blir för dyrt när man själv beställt det känns lite konstigt, säger t.ex. uthyraren att en försäkring kostar €53 eller GPS 20 så utgå från att det är per dag inte för hela hyran, klassiskt "trick" för att få någonting att låta billigare än det är.
Blir man debiterad något som är oklart ska man så klart påtala detta för företaget och om man sen inte får en förklaring så kan man börja klaga och varna.

Angående 500 för tre liter bensin så har vissa uthyrare villkoret att man lämnar kvittot i bilen från senaste tankningen, detta kan så klart "missbrukas" av ett uthyrningskontor men man ska nog försöka bestrida avgiften och man kan presentera ett kvitto i efterhand. Ca. 5 mils körning låter kanske lite väl långt från uthyraren för sista tankningen, man bör läsa kontraktet noga för att undvika sådana extrakostnader.

Noterbart är att de som haft dessa problem i tråden hyrt via agent och inte direkt av företagen, kanske en liten indikation på att det jag upplevt stämmer för fler, att man får sämre service och bemötande om man hyr via agent, så borde det så klart inte vara men antagligen tjänar de så lite (ingenting ibland) på dessa hyror och försöker då tjäna pengar på merförsäljning eller ibland genom rent lurendrejeri.
Hej J

Värdefulla tips....

Men visst är det synd att man måste vara uppdaterad för att inte bli "lurad".
Tänker då på att ta en 500 hundring för några liter bensin och även i GPS hyran så är informationen
"vinklad".

Sen borde det inte vara okey att plocka ut 3.400 kr i efterhand utan att informera kortägaren....men det står kanske så i kontraktet.
Om bilen hyrs i början av semestern så finns faktiskt en risk kontot är tomt i slutet av semestern.

Sist jag hyrde gick jag i på ett stort hotel där en uthyrningsfirma satt vid sitt lilla bord.Vet inte om det skulle kunna vara ytterligare ett tips.......

Har du något förslag vilken typ av extra kort som är lämpligt att ha med sig ?
Och varför bryr sig inte Hertz om att deras "extrabutiker" luras ?

/ R
Håller med dig, en uthyrare som kör med rent spel och klara villkor borde kunna ta många kunder...

Det är ju p.g.a. detta som jag och många andra ständigt varnar för att man måste läsa, dels vad det är man bokar och dels kontraktet man hämtar. Man kan inte klaga efteråt om en uppgradering kostade $50 per dag bara för att man glömde ta reda på om det var per dag eller för hela hyran. Ofta vill de sälja så mycket som möjligt och då balanserar de ofta på och ibland över anständighetens gräns.

Står det i kontraktet att man blir debiterad t.ex. 400:- om bilen inte är fulltankad vid lämning så är man ju medveten om det, står det att det krävs bensinkvitto så har man godkänt det villkoret när man hämtade bilen. Man måste läsa vad som gäller......

Självklart har de sett till så att de har rätt att debitera kostnader efter hyran och det är nog här de flesta konflikter uppstår, påstådda skador t.ex. Det är ju inte alltid kunden har rätt heller, det kan vara kostnader för böter, vägtullar o.s.v. som dyker upp långt efter avslutad hyra och som kunden inte haft en aning om, har hänt otaliga gånger att det visat sig att folk som klagat egentligen kört mot rött eller liknande vilket de inte ens visst om. En skräckhistoria hade vi i dagarna här på RG angående Italien där det dragits tusentals kronor i efterhand för någon sorts överträdelse av trafikzoner, saker som turister ofta inte ens känner till.

För att beröra Hertz så hyrde vi av dem senast i Australien, inte via agent, smidigare och trevligare bemötande går inte att få och billigare pris än de flesta andra just på den hyran. Personalen frågade vart vi skulle och sprang runt för att samla ihop broschyrer och kartor åt oss, inte en människa i kön, inte en fråga om några tillägg, samma erfarenhet som vi haft av Hertz tidigare. Upplevelsen beror kanske på just vem man stöter på bland personalen, vilket kontor, och även hur man hyrt.

Kortet jag alltid tipsar om, Santander (tidigare GE Moneybank), eftersom det inte kostar någonting att ha så är det ju bra även som extrakort. Har man Mitt Kort eller Mitt Kort+ (som dock har en årsavgift) så ingår numera även självrisk för hyrbil i reseförsäkringen, vilket är ovanligt men mycket värdefullt).

Vet inte varför de inte bryr sig mer, kanske tänker de att alla är likadana så kunderna kan inte hitta något bättre ändå ? Där får jag berömma vår favorituthyrare som faktiskt har en dialog, t.o.m i offentlighetens ljus på forum, med kunderna och ser till att fixa problemen om det går, bara att titta på http://www.flyertalk.com/forum/sixt-690/ så förstår du vad jag menar. Klagomål får ju alla företag, skillnaden är hur de hanterar dem...
15 apr. 2015 14:04
Tack för alla kommentarer och råd!

För att förtydliga mina synpunkter måste jag tillägga några saker:
1- Det här var inte första gången som jag hyrde en bil utanför Sverige men den typen av bedrägeri hade jag aldrig upplevt i mina tidigare hyrbilar.
2- När det gäller GPS, sa personalen klart och tydlig att det kostade 20 Euro att hyra den och han visste att jag skulle ha bilen i fem dagar. Han förklarade inte heller att det var per dag och kontraktet var på italienska och där stod bara en siffran 20 Euro och jag kunde inte ana att hyran för en GPS som kostar ca 800 kronor, kunde vara 200 kr per dag!!I Det är liksom att hyran på en bil som kostar 80000, ska vara 20000 per dag.

3- Som sagt när det gäller debitering för GPS och bensin, skyllde jag mest på mig själv som varit så naiv som jag var och berättade detta för att andra ska vara mer uppmärksamma på de här punkter när de hyr bil.

4- Till sist att debitera 3400 kr utan mitt vetskap och utan förvarning och förklaring, betraktas som rena bedrägeri. Kontoret har haft min adress, min telefon och min e-mail och kunde kontakta mig innan debiteringen. Jag vet fortfarande inte varför har de dragit så mycket pengar från mitt konto.
5- Det är inte svårt att förstå att när slutnotan för en hyrbil som skulle kosta 2400 kr i början, hamnar på ofattbara 7500 kr, blir man så rasande att man blir tvungen att söka hjälp hos polisen.Det betyder en mardröm i slutet av en kort semesterresa för familjen.
15 apr. 2015 15:10
Citerat från Luradavhertz:
Tack för alla kommentarer och råd!

För att förtydliga mina synpunkter måste jag tillägga några saker:
1- Det här var inte första gången som jag hyrde en bil utanför Sverige men den typen av bedrägeri hade jag aldrig upplevt i mina tidigare hyrbilar.
2- När det gäller GPS, sa personalen klart och tydlig att det kostade 20 Euro att hyra den och han visste att jag skulle ha bilen i fem dagar. Han förklarade inte heller att det var per dag och kontraktet var på italienska och där stod bara en siffran 20 Euro och jag kunde inte ana att hyran för en GPS som kostar ca 800 kronor, kunde vara 200 kr per dag!!I Det är liksom att hyran på en bil som kostar 80000, ska vara 20000 per dag.

3- Som sagt när det gäller debitering för GPS och bensin, skyllde jag mest på mig själv som varit så naiv som jag var och berättade detta för att andra ska vara mer uppmärksamma på de här punkter när de hyr bil.

4- Till sist att debitera 3400 kr utan mitt vetskap och utan förvarning och förklaring, betraktas som rena bedrägeri. Kontoret har haft min adress, min telefon och min e-mail och kunde kontakta mig innan debiteringen. Jag vet fortfarande inte varför har de dragit så mycket pengar från mitt konto.
5- Det är inte svårt att förstå att när slutnotan för en hyrbil som skulle kosta 2400 kr i början, hamnar på ofattbara 7500 kr, blir man så rasande att man blir tvungen att söka hjälp hos polisen.Det betyder en mardröm i slutet av en kort semesterresa för familjen.
1. Vad är bedrägeriet, jag ser inte det förutom att du anser dig lurad på GPS-kostnaden?

2. Det är så klart riskabelt att skriva på ett kontrakt på ett språk man inte förstår, kunde de inte skriva ut ett på engelska? Vad säger Rentalcars om detta? Som Du säger är ju inte kontraktat som det nibeställde då ni lagt till GPS i efterhand så jag får väl hålla med om att det är ditt eget fel om du antog att priset var för hela perioden, dyrt var det kanske förvisso, har flera gånger erbjudits uppgraderingar för en billig peng men vid fråga har de svarat att priset var per dygn, inte så billigt längre till det blir kanske skatterna dyrare vid uppgradering, till det kommer att det kan bli helt andra villkor om man ändrar det ursprungliga kontraktet, det gäller verkligen att se upp.
Som sagt är det gängse sätt att få saker att låta billigt att prisge allt per dag när man står där vid disken, betydligt lättare att boka vad man ska ha hemifrån tycker jag, småsaker som GPS, Satellitradio, Wifi i bilen och liknande kostar ofta väldigt mycket.

3. Detta kan inte påpekas nog ofta, håller med.

4. Detta är säkert helt enligt kontraktet också, nu har det gått så kort tid så jag antar att du inte hunnit bringa klarhet ännu? Innan dess är det inte lönt att kalla det bedrägeri.

5. Du skulle ju betala 2775:- till Carrentals? GPS och bensin var ju dyrt men som sagt förmodligen självförvållat. Vad sa polisen?

De 3400:-, det kan inte vara en deposition som låsts på kortet så att det släpps igen? Har du haft någon dialog med företaget och Rentalcars? Har du fått någon förklaring?

Det enda positiva är ju att förhoppningsvis fler blir mer vakna vid bilhyra ju fler sådana här historier som dyker upp :-)
15 apr. 2015 17:55
Att ett företag tar 500 spänn för tankning ser jag inte som något udda. Nu är inte det företaget jag jobbar för någon biluthyrningsföretag men vi handskas med mycket bilar. I de fall vi behöver fylla på bränsle i någon bil så tar vi 500 kronor för det. Detta täcker då arbetskostnaden för oss i form av personal samt material, bränsle i det här fallet.

Så avgiften för det är inte orimligt hög.

Vill bara påpeka att jag hyrde bil hos Hertz i Sydafrika och hade inga som helst problem med varken kontrakt eller "dolda" avgifter. Vi tog ett varv runt bilen och gjorde en besiktning efter synliga skador, jag kollade till och med under, skrev på hyreskontraktet vad vi såg. Detta innan vi tog emot nyckeln. Tankade bilen precis innan vi lämnade tillbaka och sen besiktade vi bilen tillsammans när jag lämnade tillbaka den. Inga problem alls.
Av Birgere
15 apr. 2015 18:40
Som tidigare påpekats är ju bilmodell, GPS, bensin osv inga konstigheter även om man kunde önska sig att det inte var på samma sätt hos all biluthyrningsföretag, mao inte unikt för Hertz-gruppen.

Dom sista 3400 kan ju vara lite av varje. Vad som inte framkommer är om pengarna reserverats eller dragits från kontot.
I och med att Luradavhertz avstod självrisk-elimineringen så skall automatiskt runt 10.000SEK reserveras på kortet. Denna reservation brukar normalt sett släppas några dagar efter att man lämnat tillbaka bilen.
Skulle däremot en skada hittats så dras kostnaderna för skadan innan depositionen återlämnas.
Skulle skadan upptäckas senare så kan nog hyrbilsföretaget göra en debitering ändå. Naturligtvis skall en förklaring skickas och den kanske är påväg med posten till Sverige.

OM man avsäger sig självriskelimineringen och det visar sig att det inte finns täckning för depositionen på kontot efter att kunden lämnat så skulle jag inte vara förvånad om det utgår någon form av straffavgift.

Men utan att veta mer så går det bara att spekulera.

Tyvärr är inte hyrbilsmarknaden helt rumsren och det är säkert 1000-tals kunder som känner sig mer eller mindre blåsta varje dag.
I denna tråd och otaliga trådar här på forumet och sidor på nätet beskrivs hur man bäst undviker dom fällor som vi sett nu senast.

Vad en polisanmälan ska tjäna till på detta stadiet förstår jag inte, det kan nog bara göra saker värre innan något brott kunnat bevisas.
Av Hkn
15 apr. 2015 19:51
Citerat från Birgere:

Dom sista 3400 kan ju vara lite av varje. Vad som inte framkommer är om pengarna reserverats eller dragits från kontot.
I och med att Luradavhertz avstod självrisk-elimineringen så skall automatiskt runt 10.000SEK reserveras på kortet. Denna reservation brukar normalt sett släppas några dagar efter att man lämnat tillbaka bilen.
Skulle däremot en skada hittats så dras kostnaderna för skadan innan depositionen återlämnas.
Skulle skadan upptäckas senare så kan nog hyrbilsföretaget göra en debitering ändå. Naturligtvis skall en förklaring skickas och den kanske är påväg med posten till Sverige.
Birgere påpekar något viktigt:

- Att ett belopp reserveras på kortet under hyrestiden för den som inte väljer självriskeliminering (vilken normalt är knuten till ett försäkringsbolag). Att detta sker, är inte så konstigt. Biluthyraren placerar en mekanisk tingest värd ett sexsiffrigt belopp i händerna på en komplett främling. Däremot är det förstås god stil att informera om att detta görs.

- Av skälet ovan är det direkt dumt att använda ett kort knutet till ens eget bankkonto (så att det är dina sparade pengar som reserveras). Bättre att låta ett kreditkortsföretag utgöra buffert i alla sådana situationer.

- Och... minst lika oklokt är det att spärra sitt kort för att man tror att hyrbilsfirman ska länsa kontot på varenda sekin. Det betyder att det är omöjligt eller (åtminstone mycket svårt) för uthyraren att föra tillbaka ett belopp som reserverats (eller pengar som du har rätt att få i retur). Ett spärrat kort är ju just vad det låter som – ett spärrat, oanvändbart kort.

Tjong!

:: hkn ::
Av Hkn
15 apr. 2015 19:56
Tre saker till:

- Hertz är i min bok, tillsammans med Sixt och Enterprise, bäst av alla biluthyrningsföretag.
Att använda sig av en agent för bilhyra (en produkt med många felkällor och risker jämfört med att köpa en flygstol) är ett obra sätt att försöka tjäna några hundralappar på sin semester.

- Att registrera sig som kund på dessa = smidigare hantering, god potential till uppgradering, ständiga rabatterbjudanden och högre servicegrad. Rekommenderas! Kostar ju inget.

- Jovisst, det det finns biluthyrningskontor som inte gör grejor på rätt sätt. Många är fristående franchises. Synen på service varierar. Jag gillar Hertz, men ett av deras kontor i Lissabon och kontoret vid flygplatsen i Nice har burit sig väldigt krångligt och märkligt åt när jag hyrt där.
Men Hertz har över 8000 kontor och de flesta jag varit i kontakt med (vilket är åtminstone ett trettiotal), har levererat när det gäller service.

End of rant,

:: hkn ::
Av Rolf_52
17 apr. 2015 18:11
Hade min sämsta hyrbilsupplevelse någonsin i Toscana. Och jag är inte ensam om den upplevelsen förstod jag när jag sökte på nätet för en tid sen. 30% av alla klagomål som Autoeurope får gäller bilhyra i Toscana och då ska man veta att de förmedlar hyra hos olika biluthyrningsföretag över hela världen.

I vissa städer fr a Florens och Pisa är vissa delar "Restricted traffic zone" där det behövs tillstånd att köra in. Dessa områden är kameraövervakade och råkar din GPS lura dig in i ett sådant område när du knappat in hotellets adress kommer böter men det kan dröja upp till ett år. Orsaken till detta är att dessa kameror fångar en överträdelse var 40:e sekund i Florens och polismyndigheten har svårt att hinna med. I vårt fall låg vårt hotell i ett sådant område och då vi inte hittade en parkering i närheten av hotellet cirkulerade vi några gånger.

Ett halvår senare fick jag plötsligt fem brev samma dag från Hertz där de meddelande att de dragit ca 500 SEK från mitt Mastercard för att besvara en förfrågan från polisen om vem som hyrt bilen. Det var alltså inte 500 kr för hela jobbet utan 500 kr för varje förfrågan som uppenbarligen måste ha besvarats samma dag. Det förklarar kanske varför vi inte fick någon varning från Hertz om dessa trafikzoner när vi hämtade ut bilen. De drog in mer på efterfesten än vad kalaset med bilhyran kostade. Men visst är det möjligt att andra företag agerat likadant...

Ytterligare 3 månader senare fick jag fem rekommenderade brev från Italien med fem böteslappar a ca 1000 SEK. Om du inte betalar i tid dubblas bötesbeloppet. Du har rätt att överklaga men om din överklagan avslås dubblas bötesbeloppet. Och betalar du inte då heller blir det riktigt dyrt. Att slippa undan verkar omöjligt om man ska tro info på nätet. Systemet har blivit en betydande inkomstkälla för Florens och Pisa. Men vad kan man förvänta sig av ett bankrutt land efter Berlusconi..? Och själva ordet bankrutt myntades just i Toscana.

Mitt råd angående bilhyra i Toscana: Kolla med hotellet i tid om de ligger i ett "Zona traffico limitato" och be dom ordna ett tillstånd hos polismyndigheten. Håll uppsikt efter trafikskyltar med "Zona traffico limitato" - de ligger oftast i områden dit du helst vill köra dvs i de historiska kvarteren.
Av Vasileg
29 aug. 2015 08:51
undrar hur kan man se om en viss suma pengar är reserverat på kortet , har nyligen hyrd en bil i bucharest romania och kollade hemma saldo och såg att hella belopet är betallt, brukar man se disponibellt suma och saldo eller hur vet man det?
tack för svar
29 aug. 2015 09:41
Citerat från Vasileg:
undrar hur kan man se om en viss suma pengar är reserverat på kortet , har nyligen hyrd en bil i bucharest romania och kollade hemma saldo och såg att hella belopet är betallt, brukar man se disponibellt suma och saldo eller hur vet man det?
tack för svar
Ja ,det syns i kontoutdraget både summan de reserverat och att tillgängligt saldo minskat.
Är det summan som hyrbilen kostar och du menar att den dragits redan hemma så har du väl betalt hyran i förskott, då är det inte depositionen, den reserverar de (om alls) när du hämtar bilen.
23 dec. 2015 11:48
Varning för Hertz, mycket otrevliga som lurar sina kunder.
Jag blev blåst på ca 4000kr som de drog extra på mitt kort i Fort lauderdale, såg att de dragit när jag kom hem till sverige. JÄVLA TJUVAR, sen när man kontaktar dem så kör dom " trötta ut metoden",, så till slut ger man bara upp.
SÅ PASSA ER FÖR HERTZ I FORT LAUDERDALE.
4 jan. 2016 10:11
Citerat från Farshidaziz:
Varning för Hertz, mycket otrevliga som lurar sina kunder.
Jag blev blåst på ca 4000kr som de drog extra på mitt kort i Fort lauderdale, såg att de dragit när jag kom hem till sverige. JÄVLA TJUVAR, sen när man kontaktar dem så kör dom " trötta ut metoden",, så till slut ger man bara upp.
SÅ PASSA ER FÖR HERTZ I FORT LAUDERDALE.
Så de har bara dragit 4000:- helt omotiverat för något som inte står i kontraktet?

De skickar en slutfaktura efter avslutad hyra, vad står på den? De måste ju ha tagit betalt för något specifikt och du måste ju få veta vad det är. Hur bokade du, hur betalade du, vad stod i kontraktet, gjordes några ändringar mot det ursprungliga kontraktet (om du bokat i förväg) när du hämtade bilen?