Florida 10 dagar i Augusti. Så blev det !

28 aug. 2012 21:21
Jag tänkte ge en liten resumé om vår resa till Florida.16/8-26/8-12
MIn allra första USA resa.
Detta forum har varit perfekt när man ska planera en resa och har tusen frågor. Många bra tips och råd har jag fått.
Flyget bokade vi genom Travelstart( efter priskoll på flygresor.se ) och alla hotell via booking.com

Vi flög från Arlanda med Air France med byte i Paris till Miami. Det funkade jättebra inga som helst problem. Lite orolig var jag för det eftersom många uttryckt sej negativt om Air Frace och Charles de Gaulle

Key West
Hyrde bil hemirån via Holiday Autos. Uthyraren på plats var Alamo.
Transport till biluthyrningan med ett tåg. Toll pass ingick så avgift för eventuella vägsträckor debiteras direkt på ditt kort. Dom frågade om vi ville ha extra försäkring men tjatade inte när vi sa Nej tack.
Sen körde vi direkt ner till key West. Det tog ca.4 timmar ingen trafik att tala om men långa sträckor har låg hastighet.
Vårt hotell i Key West för 3 nätter var Avalon Bed & brekfast . Ett av dom charmigaste hotell jag någon sin bott på.
Vi betalade ca.1100 kr/natt för ett dubbelrum
Key West imponerade väl inte med sina badstränder.Men med charm och atmosfär. Jag är verkligen nöjd att vi åkte dit.

Fort Myers Beach
Vi körde dom 45 milen från Key West till Fort Myers Beach och det tog drygt 7 timmar att köra ! Långa bilköer på öarna i Keys och stundtals stog vi helt stilla. Drygt ! Vi tog väg 41 genom Everglades fascinerade landskap.
I Fort Myers Beach bodde vi på Shipwreck Motel 4 nätter. Vi hade en liten studio med pentry. Det var också ett val som vi är helnöjda med. Kostade ca .550 kr/natt
Ingen frukost utan det fixade vi själva eftersom vi hade eget kök. Läget var perfekt med närhet till hav och resturanger. Stranden var jättefin med sand som potatismjöl. En semsterort skulle jag beskriva det som.
Härifrån gjorde vi utflykt för shopping på Miromar Outlets. Många par skor blev det...
Sen gjorde vi en tur till Lake Trafford där vi åkte Air Boat och kollade in Alligatorer och fåglar. Skit kul !

Miami Beach
Åkte än en gång genom Everglades men denna gång tog vi den stora motorvägen det tog drygt 2 timmar. Lämnade tillbaka bilen på flygplatsen och tog en taxi till vårt hotell SoBe You Bed & Breakfast för 3 nätter. Lite avsides men ända bara knappt 10 min promenad till stranden och Ocean Drive. Även det ett jättebra mindre hotell med charm och lite lyxkänsla. Kostade ca.1100 kr för ett dubbelrum/natt. När jag bokade var det något erbjudande så det kostar nog lite mer egentligen.
Miami Beach är hur häftigt som helst. Den absolut finaste strand med tukost vatten jag nånsin sett !
Nu hade vi oturen att hamna i stormen Isaac så vi hann inte bada i havet mer än en förmiddag under vår vistelse .Men vi hann promenera omkring och åka runt Miami Beach i öppen turist buss med en guide som berättade historier och sjöng slagdängor om vartannat.

Min man har bloggat på www.foxdalens.wordpress.com under hela vår resa om någon är nyfiken att se lite bilder och läsa om vad vi gjorde under vår vistelse i Florida :)

Hoppas någon kan få lite tips och svar i denna resumé.
Än en gång Tack alla som har svarat på alla mina frågor inför denna resa :)
Av Maddeck
28 aug. 2012 21:31
Tack!
Alltid roligt att läsa om hur resan till slut blev:)
Mvh M
28 aug. 2012 23:16
Sån här återkoppling uppskattas!

Dessutom har du skrivit med styckeindelning och på annat sätt underlättat läsningen :)
Tack!
28 aug. 2012 23:42
Kul att läsa lite mer utförligt om hur en resa gått och roligt att den blev så lyckad!
Av Annl
2 sep. 2012 14:14
Visst är Reseguiden ett perfekt hjälpmedel när man ska planera resor.

Kul att ni hade det så bra och Florida är ju så trevligt.
Av Evertg
8 sep. 2012 22:28
Kul med reserapport, som omväxling. Tackar speciellt för tipset om Shipwreck Motel, jag ska kolla upp det vid nästa besök.
mvh EG
Av Jimmieh
9 sep. 2012 15:26
Intressant att läsa hur andra skriver om ställen man besökt. Vi var i florida 3 veckor och Fort Myers Beach var ett av favorit ställena. Vi bodde inte i "centrum" men måste ändå tipsa om ett ställe som heter "Carousel Inn on the Beach " Som sagt någon km utanför, men gillade närheten till stranden ( du nästan bor på den) och att man hade eget kök. Kan faktiskt vara skönt att laga "riktig" mat ibland.