Tips om Rumänien

Här hittar du tips, råd och inspiration från oss och våra medlemmar

Blogginlägg om Rumänien

Hemfärd

Då inte flyget gick hem förrän på kvällen och jag skulle lämna staden 16,00 så bokade jag en sen utcheckning - Fick det gratis fram till 14, men la till en timme till och det kostade ca 125 kr, vilket det var värt, för att gå i en varm stad och svettas och sedan sätta sig på ett flyg hem i 3 timmar känns ju inte riktigt fräscht, så jag var på hotellet några timmar innan avfärd, men hann också med en fika innan bussen till flygplatsen. Trodde det skulle vara billigare i Bukarest än vad det var, men det kan ju också bero på att jag spenderade tid och pengar i de centrala delarna och det är ju alltid dyrare + att kronan är ju mycket svag nu. Hade inga större förväntningar på staden, så den imponerade lite, men det är inte den bästa plats jag varit på, så det är tveksamt om jag återvänder, men väl värd ett besök!
av Fly 22 juli 2023 Resealbum: Bukarest sommaren 2023

Långa promenader

Efter frukost bestämde jag mig för att gå och ta ett foto på triumfbågen - en mindre variant än den som finns i Paris. Det tog dock nästan en timme och gå dit och då det var lika varmt idag som igår så ångrade jag mig lite, men det är ändå bra att gå, för man får en bättre känsla av staden. Efter det blev det återigen lite svalka på hotellrummet, men sen var det ju fikatid och idag gick jag till ett ställe som vi passerade kvällen innan och hade en fin atmosfär, men tyvärr var servicen dålig (cofeteria Capsa). Efter det gick jag till Parlamentsbyggnaden och tog några foton innan rummet kallade igen. På kvällen var jag själv ute och åt i gamla stan och tog en drink. Härlig stämning och många uteserveringar var det.

Kvällen var bäst

Efter frukosten på hotellet, vilket var bra och fin service så planerade jag för bad jag skulle göra, med sol och en temperatur på 38 grader och brännande vindar så blev det inte att man gick utan plan utan jag besökte 2 parker som inte låg alltför långt bort, men det var inget märkvärdigt, men efter att ha varit ute i 2 timmar var man helt genomsvettig och längtade till det airconditionerade hotellrummet med en temperatur på 21 grader. Efter att ha svalkat av sig en timme så gick jag ut för en fika. Hittat 2 ställen via google-map som hade bra betyg, men de var inte imponerande... Hade innan jag åkte iväg bokat en lokalguide till kvällen, då det är lite effektivare när man är där en kort tid, och ska se så mycket som möjligt. Vi skulle träffas kl. 6, men hon blev lite sen så vi startade vid 7 och skiljdes vid 11. Däremellan hade hon visat mig en del av staden - gamla stan - vi hade ätit på en rumänsk restaurang och varit på en takbar och en vinbar mm, så det var väl investerade pengar.
av Fly 22 juli 2023 Resealbum: Bukarest sommaren 2023

Avfärd

Då var det dags att bege sig till Rumäniens huvudstad. Var först lite tveksam då det var mitt i sommaren och skulle troligen bli varmt för att gå i en storstad, och hade inte höga förväntningar på staden. Flög med wizzair från skavsta och det var bra pris på flyget och bra flygtider. Allt flöt på. Tog en kaffe på flygplatsen innan jag tog bussen in till stan, men det var dyrt även här. Dock var resan till staden bliggig - Går kommunal buss in till stan och den kostade ca 3 RON, vilket är ca 8 kr, och man kan, precis som i Stockholm, betala med kreditkortet i automat på bussen. Var på hotellet ca 19,30 och hade bokat ett 5 stjärnigt hotell - vilket var härligt! Kort runda i närheten av hotellet och en enklare middag sen var det läggdags.