Vidakattens blogg

Söndag 7 Juli 2013 - Tampa
Ja, nästan alla av oss hade kunnat stanna kvar här! Det har varit helt fantastiskt! Så mycket vi har gjort och upplevt; fått "tillbaka" sonen efter hans utbytesår, livet i Arkansas, parkerna i Orlando, DELFIN-sim, sol och bad, vilda delfiner, kul shopping, overkliga åskstormar, 4th of July. Så mycket vi har sett och gjort! Tyvärr har vi inte sett till några alligatorer, vi åkte aldrig till Everglades, myggen avskräckte oss. Men det tar vi nästa gång!
Fort Myers Beach och hotellet där var en vinstlott! Siesta Key var inte riktigt till sin fördel, väder och vindmässigt när vi var där, tyvärr. Vi hade höga förväntningar och blev nog lite besvikna, som alla andra vi pratade med som var där.

I går körde vi från Siesta Key, stannade till på Ellenton för sista shoppingen, och körde sedan till Tampa. Det blev lite sol o bad i poolen på eftermiddagen innan vi körde till International Plaza där vi käkade semesterns sista kvällsmat på California Pizza Kitchen. Såååå gott! A:s pasta seglade upp på delad första plats på listan över godast mat. Stoby's i Russelville, AR, vår allra första semesterdag tillsammans, har annars haft ett stadigt tag om första platsen under hela resan.

Nu är sonen avlämnad på flygplatsen för hemfärd. Tyvärr åker vi inte samma rutt hem, då hans var förutbestämd av Explorius. Vi andra lyfter kl. 13.55 från Tampa, flyger via Detroit och Amsterdam för att landa kl 17.15 på Kastrup. See you soon!
Torsdag 4 Juli 2013 - Siesta Key
I går kväll körde vi till ett häftigt ställe och käkade kvällsmat. Cracker Barrel, en restaurang med riktigt country/sydstatstema. Trevlig upplevelse och faktiskt god mat.
Löprundan i morse bjöd på 4th of July-feeling. Fast klockan bara var tidig morgon började det bli fullt på parkeringen vid the public beach. Folk hade samlats i stora grupper, startat grillarna, musiken och laddat upp för en heldag på stranden. Vi tillbringade dagen på stranden med avbrott för några skyfall som drog förbi. Det var FULLT på stranden. Helt otroligt vad de kan kånka med sig till stranden.... Amerikaner nöjer sig inte med ett parasoll, det ska vara ett helt tält, inte en kylbag, utan en monsterkylväska på hjul, inte lilla picknick-grillen, utan en portabel full size gasolgrill!!! En hade dukat upp hela bufféer i sina soltält( mindre kul för dem när regnen drog förbi!) De går verkligen all in! Stora flaggor, små flaggor, badbyxor, bikinis, hattar mm mm som den amerikanska flaggan. Alla önskar varandra "Happy 4th of July" Tror aldrig vi svenskar skulle göra något liknande den 6 juni!
På kvällen drog vi iväg och hämtade pizza som vi avnjöt på balkongen tillsammans med ett fyrverkeri som får vilken nyårsafton som helst att blekna. Raketer började skickas upp runt 19 och det håller fortfarande på, 3,5 timmar senare! Vilka pjäser det har skickats upp!! Tror aldrig vi upplevt något liknande.
I morgon har vi vår sista dag här. Det blir lite strand och lite shopping, sedan ska vi packa ( kan bli spännande....) för på lördag morgon åker vi till Tampa för vår sista semesterdag innan flyget lyfter på söndag. Det kommer inte att dröja allt för länge innan vi kommer till Florida igen. Hade det varit möjligt hade åtminstone några av oss stannat kvar här för gott!! Älskar detta ställe!
Onsdag 3 Juli 2013 - Siesta Key
I går trotsade vädret alla prognoser, tur! Efter en mulen morgon klarnade det upp och vi hade strålande väder och härliga vågor att kasta sig i eller bodysurfa på hela dagen fram till 15.30! På kvällen blev det en american movie-night med gigantisk dricka och gigantisk popcorn, naturligtvis. Dessutom free refills under hela filmen... inget konstigt för en amerikaniserad son, men lite udda för oss andra!
Därefter en tur till Taco Bell och Walmart.
I morse blev det nybakade bisquits på burk (!) Som pizzadegen hemma fast det blev bullar när man knäckte rullen. Inte ens rulla bullarna behövde man göra! De bara trillade ut ur rullen! Goda blev de också! Sedan blev det stranden fram till för en stund sedan då ett åskoväder drog in. Nu sitter vi här på balkongen i värmen och tittar på hällregnet och lyssnar/tittar på den maffiga åskan.
Ser fram emot morgondagen då det ska firas 4 th of July.
Tisdag 2 Juli 2013 - Siesta Key
Nu har vi varit på plats här på Siesta Key sedan i lördags. Resan gick bra, lunch på ett mysigt ställe, Gecko's innan vi kom till vår lägenhet på Crescent Beach. Vädret har inte riktigt varit med oss. I söndags blev det en dag på stranden med bad i HÖGA vågor, innan ett tropiskt oväder med storm och skyfall drog in. Vi lyckades parera in löprundan i går mellan två ösregn... Vad gjorde vi sedan då? Jo, vi åkte till Ellenton outlet 40 minuter härifrån och tillbringade dagen och kvällen där. Sedan blev det UNO på balkongen medan regnet fortsatte vräka ner.
En intressant syn i morse, grannhotellets gräsmatta är numera en sjö!

I dag är det lite ostadigt väder, men stormen har dragit förbi. Vi ska snart ner till stranden eller poolen och ta igen allt badande som vi missade igår.
Siesta Key är rankad som en av USAs finaste stränder, men vi måste säga att vi är lite besvikna efter allt vi läst om den. Mycket beror nog på väder och vind. Träffade några amerikaner vid grillen som är här samma vecka år efter år och de hade aldrig varit med om detta tidigare. Hoppas på bättre vindar, det ska bli bättre i morgon sägs det. Annars förblir Fort Myers Beach vår etta ( rätt lustigt eftersom vi var lite skeptiska till den stranden innan vi åkte!!!)
Annars har vi det bara bra och tänker njuta av 4th of July och de sista dagarna här! Stor kram till alla där hemma!
Fredag 28 Juni 2013 - Fort Myers Beach
Dags för en liten update kanske?! Vi njuter till 100% och kommer definitivt att åka tillbaka hit fler gånger! T&A tar en fight mot värmen varje morgon och springer en runda. Inte särskilt njutbart i hettan och fuktigheten, det ska erkännas, men efter löpturen och en stund på gymmet blir belöningen en god frukost på balkongen med den underbara utsikten!!! Nice! Dagarna tillbringas vid stranden eller poolen. Lunchdags är det lite när vi känner för det, och till kvällsmat blir allt från eget på grillen till mysig restaurang eller snabbmat (sååå nyttigt!) I onsdags körde vi till Sanibel och Captiva. Två små karibiskinspirerade öar här utanför Fort Myers. Sanibel är känt för alla snäckor på stränderna, så att hålla sig sysselsatt var inget problem. Dessutom passerade det lekande delfiner vid två tillfällen! Vi har dammsugat Miromar Outlet en bit här ifrån och i går kväll hade vi bestämt träff med familjen Forsberg, bekanta från dansvärlden där hemma. En trevlig kväll på California Pizza Kitchen och dessutom lite shopping på Coconut Point efteråt.... Som ni förstår har vi det sååå kanonbra här. I morgon packar vi bilen igen och kör till Siesta Key utanför Sarasota, där vi ska hyra lägenhet den sista veckan.
Måndag 24 Juni 2013 - Fort Myers Beach
Körningen från Orlando gick bra. Bara ett kräkstopp och ett matstopp på vägen. När vi kom fram visade det sig att vi skulle bo i en STOR, flott lägenhet! Underbart att få laga frukost och lunch själva! Vi njuter av sol och bad och har fått uppleva ett och annat oväder. I går em brakade det loss ordentligt, blixten slog ner här intill så att hela hotellet skakade och strömmen gick... Förhoppningsvis håller vädret i sig idag och då blir det nog hamburgare och lax på en av grillarna nere vid poolen.
För övrigt så planerar vi en tur ut till Sanibel Island och förhoppningsvis en skymt av alligatorer. Dock hoppar vi över Everglades, då det sägs krylla av mygg där vid denna tiden på året.....
Lördag 22 Juni 2013 - Orlando
Sitter just nu och äter den sista frukosten på Embassy Suites i Orlando. Vi har haft två "bonusdagar" då inträde till Sea World och Aquatica ingick i Discovery Cove-biljetten. Sea World var såååå varmt och jättelånga köer, men det vi hann se var fint. Åkattraktionerna missade vi dock eftersom de bad alla att söka skydd pga en appproaching thunderstorm...Svarta moln drog in och det började åska och en storm drog in på nolltid. It's Florida!! Vi hade just hunnit sätta oss i bilen när det brakade loss. Oj, oj, oj, ett sånt väderomslag! Vi hittade en thairestaurang där vi käkade middag och sedan blev det lite shopping.
I går var vi på vattenparken Aquatica där vi hann åka en hel del roliga saker innan en ny storm drog in. Dock inte lika illa som den dagen innan. Midsommarmat blev det på en mexikansk restaurang. Ingen sill och inga potäter alltså!
Nu packar vi snart ut i bilen och drar vidare mot nästa destination. Kram till er alla där hemma!
Onsdag 19 Juni 2013 - Orlando
I måndags styrde vi, efter löprunda, mot Universals andra park. Vi hade höga förväntningar sedan förra gången vi besökte Universal i LA. Parken levde upp till förväntningarna trots att det inte fanns någon Studio Tour här. Många häftiga attraktioner och vi var alla eniga om att "Revenge of the mummy" tog hem första pris. Strået vassare än i LA faktiskt. Detta var helt klart den bästa av Universals parker tyckte vi och vätskebalansen lyckades vi hålla på rätt nivå hela dagen allihop!
I går tog vi lite sovmorgon. Rastade löparskorna gjorde A, T, F och L. Sedan slappade vi vid poolen på fm och åkte iväg för lite shopping på em. Både Florida Mall och Premium Outlet på International Drive blev det. De stängde inte förrän 23, så det blev nattamat på Taco Bell!
I morse lämnade vi hotellet redan 7.15 för att åka till Discovery Cove. Där har vi haft en heldag med all inclusive hela dagen (det blir till att springa lååååångt i morgon)
Vi har snorklat med massvis av färgglada fiskar, jättestora rockor (en del av dem större än oss själva), hajar ( med bara ett tunt glas mellan)
Dagens höjdpunkt var dock när vi fick bekanta oss med och simma med en delfin. Det var helt fantastiskt!!! Att få klappa och vara nära var underbart bara det, att dessutom få simma tillsammans med den och pussa den på nosen var magiskt!!! En fantastisk upplevelse som måste upplevas!!! Besöket var inte gratis precis, men vi ångrar det inte en sekund!!! Oj, oj, oj, vad häftigt!
I morgon besöker vi Sea World och på fredag vattenparken Aquatica, innan vi åker till Fort Myers Beach på lördag.
Söndag 16 Juni 2013 - Orlando
Kom hit i går vid lunchtid. Vårt rum var redan klart, så efter vi lastat in allt åkte vi till världens största Mc Donalds för lunch. Inte njutbart precis, även om de hade väldigt goda turkey wraps. När vi satt där och åt öppnade sig himlen och poolplanerna för eftermiddagen raserades. Vi hittade till Florida Mall istället. Där spenderades eftermiddagen och kvällen... utan problem. Sale på Victoria's secret.....
I morse var det till att gå upp tidigt. T sprang utomhus och A tog löpbandet på gymmet. Vi har american breakfast inkl på hotellet men hade inte allt för stora förhoppningar. Men ack så fel vi hade!!! Det fanns nästan allt att välja på!! T.o.m havregrynsgröt UTAN en massa socker i!
Sedan spenderade vi hela dagen på Island of adventure, en av Universals parker. Det har varit riktigt varmt hela dagen och vi fick klarat av ett vätskebristtillstånd inne på Harry Potterområdet innan vi kunde gasa vidare.... Tur vi har en egen doktor med oss!!! Efter tillbudet flöt allt på som det skulle och vi fick åkt många häftiga attraktioner och rollercoasters. Vi lurade t.o.m med pappan i familjen upp i Jurassic Park-riden... inte så poppis. Helt slut lämnade vi området och käkade kvällsmat på Taco Bell. Nu sitter vi vid poolkanten/badar i poolen. Det är 27 grader kl 21.30! Underbart!!!
I morgon ska vi ta reda på vad Universal Studios har att erbjuda och A tänker tanka fullt med vatten innan start!
Fredag 14 Juni 2013 - Treasure Island
Nu har vi haft två härliga dagar här. Laddat batterierna inför Orlando! Vi har tillbringat tiden vid stranden och vid poolen. I går åt vi kvällsmat vid poolkanten. Vi grillade kyckling och hade gjort en god sallad till. I morse invigde A sina nya aprikosfärgade(!!!) löparskor. Egenkomponerad frukost intogs på balkongen. Idag har det varit häftiga vågor som vi roat oss i. Härligt! Ska snart ut och äta en förhoppningsvis god kvällsmat! I morgon bitti checkar vi ut härifrån och kör mot Orlando. Ha det bra där hemma! Kram till er alla!