Sannabus blogg

Tisdag 9 Februari 2010
Resealbum: Sydamerika 2010
Jag och min kompis Rickard for iväg till Sydamerika 14 januari och kom hem i söndags så vi var borta i drygt 2,5 vecka.. Resan började bra. Rickard missade det Arlanda Expresståg som han tänkt åka med och det han kom med var försenat och självklart hade han biljetterna. Vi lyckades checka in, tränga oss före alla i säkerhetskontrollen och springa på planet… Lite stressigt!

Vi kom i alla fall med flyget och flög först till Amsterdam där vi bytte flyg och flög vidare till Lima där vi fick vänta några timmar innan vi hoppade på det sista flyget som skulle ta oss till La Paz i Bolivia. Trodde vi i alla fall.. Vi satte oss på flyget, lyfte, de ropade ut att de förberedde landning i La Paz. Sen flög vi.. Och flög… Sen ropade de ut nu förbereder vi landning i Santa Cruz. Va? Hade jag somnat och missat kliva av planet i La Paz? Det kunde jag väl inte gjort? Vände mig och och puttade på Myran som satt bakom. Han hade sovit och inte märkt nått. Vi fick kliva av planet i La Paz och sätta oss och vänta. All info som kom var på spanska. Lyckades hitta en kille från La Paz som översatte åt mig. Myran la sig och sov på en bänk och brydde sig inte alltför mycket.. Det visade sig att vädret i La Paz varit så pass dåligt att det inte gått att landa där och att vi skulle få flyga dit så fort vädret tillät. Det var i alla fall informationen flygbolaget gav. Bullshit! sa La Paz killen. Det ska gå ett plan härifrån till Lima via La Paz kl 7.00 (vi skulle landat i La Paz 00.35), de kommer aldrig åka dit med oss och sen tillbaka hit för att hämta folk igen. Vi kommer få vänta till kl 7. Suck! Självklart fick vi göra det. Myran sov nästan hela tiden medan jag satt och snackade med den där killen och fick tips på vad vi skulle göra i La Paz. Klockan 10 på morgonen den 15 januari landade vi tillslut i La Paz. Det är kl 15 svensk tid. Jag hade åkt från Köping kl 2.30 på morgonen den 14 januari så man kan väl säga att jag va lite smått seg när vi landade. Att vi dessutom flög direkt in från havsnivå till 4200meter över havet gjorde att man var lite tung i huvudet i början men det släppte förvånansvärt fort. Myran hade det lite jobbigare och det fanns de som hade det betydligt värre än oss. Strulet slutade inte där. Min väska kom inte. När jag frågade om alla väskorna kommit frågade efter mitt namn. De svarade direkt att min väska blivit kvar i Amsterdam och skulle komma med nästa flyg därifrån och vara framme i La Paz kl 00.35 den 16 januari, de skulle självklart leverera den direkt till hotellet. Tur att jag packat lite extra kläder! Vi åkte till hotellet, slappade lite innan vi utforskade staden lite grann.

Dagen efter, alltså den 16 januari, åkte vi norra Yungasvägen från La Paz till staden Coroico, även kallad "el Camino de la Morte" eller "death road". En smal 6-7 mil lång grusväg med bergvägg på ena sidan och stup på andra. Vägen sägs vara världens farligaste väg. I genomsnitt dog ca 200-300 människor per år där. För några år sen blev en ny väg klar, men innan dess var norra Yungasvägen den enda vägen mellan städerna. Nu när den nya vägen är klar är det inte alls lika mycket trafik som förr så vi slapp få möte. På kvällen träffade vi gänget vi skulle resa med. Åkte med på en tur som GAP Adventures ordnade. Vi var 9 stycken som var med: 2 från Australien, 2 från Nya Zeeland, 1 från Storbritannien, 2 från Kanada och så jag och Myran. Alla var mellan 23 och 28 år. Guiden som var med kom från Buenos Aires och var 30 år. Kanontrevlig!

Nästa dag spenderade vi i La Paz och på kvällen tog vi nattbussen till staden Potosí. Vägarna i Bolivia håller hög standard.. Eller inte! Man kan väl säga att man inte fick så mycket sömn på den bussen eftersom det skumpade rätt rejält. Mitt i natten hörde jag ett skrik och därefter small det till ordentligt. Vi stod stilla 10 min innan vi fortsatte. När vi klev av bussen kl 6 på morgonen såg vi att höger framlykta på bussen var helt paj och det var lite bucklor i plåten. Vi misstänker att vi kört på ett lamadjur men vi vet inte. Busschauffören ville inte säga nått.

Vi stannade i Potosí en natt innan vi for vidare till Uyuni som ligger i utkanten av saltöknen. Sov en natt där innan vi packade in oss i två 4-djulsdrivna bilar och drog ut i öknen i tre dagar. Den första dagen korsade vi saltöknen Salar de Uyuni och bodde på ett hotell av salt. Skithäftigt! Vi hade en kock med oss som grillade lama åt oss, supergott! Dag två körde vi igenom en "vanlig" öken. Stannade vid bland annat en aktiv vulkan och olika laguner som hade olika färger och kollade en massa flamingos. Dag tre klev vi upp fyra på morgonen och åkte och kollade in geysrar och badade i en varm källa innan vi korsade gränsen till Chile och begav oss till staden (om man nu kan kalla den för stad) San Pedro de Atacama. Ligger mitt ute i öknen. Här tog vi det ganska lugnt. Jag och en tjej upptäckte att hotellet bredvid vårt hostel hade pool så vi smörade in oss där så vi fick ligga och sola och bada lite :-)

Efter San Pedro drog vi vidare till Salta i Argentina. gjorde en utflykt till en liten by och besökte två vingårdar. Har faktiskt aldrig druckit nå så snuskigt vin nångång.. Vi var rätt besvikna efter att ha spenderat 6 timmar på en buss den dagen för att få dricka äckligt vin. Men men sånt är livet. Landskapet på vägen var jättevackert och vi gjorde ett par stopp och fotograferade lite.

Därefter tog vi flyget till Buenos Aires där jag stannade i 4 nätter. Rickard drog iväg med några till ett vattenfall i norra Argentina, på gränsen till Brasilien och Paraguay, så jag fick lite ledigt från honom. Det gick rätt bra att resa med honom men det var skönt att slippa honom ett tag :-) Jag shoppade en del och sen gjorde jag och en tjej till en dagsutflykt till staden Colonia i Uruguay. Jättemysig stad så åker ni till Buenos Aires rekommenderar jag en dagsutflykt dit.

Det var verkligen en kanonresa och jag har fått sett och upplevt massor. Ångrar verkligen inte att jag åkte! Det blev inte heller så dyrt som jag trodde det skulle bli. Vi betalade ca 9500 kr för flygbiljetterna, strax över 11000 kr för turen med GAP Adventures och då ingick boende och transporter från La Paz till Buenos Aires samt mat under dagarna i ökenen. Sen tillkom ca 40USD i dricks till ledaren för turen samt dricks lite till chaufförerna som körde oss i öknen. Vi gjorde lite utflykter på de olika ställena men de var inte så farligt dyra. Kanske gjorde av med 5000kr totalt på sånt, mat och så en hel del shopping. Hade räknat med att behöva dubbelt så mycket fickpengar så det var ju positivt =)

Nu är det skönt att vara hemma igen. Har varit hemma en vecka nu. Trots att det var så bra på resan längtade jag faktiskt hem en hel del, men det har ju sina förklaringar... =)
Måndag 6 Oktober 2008
Då har man klarat av ett varv runt jorden! Har sett och varit med om massor!

Den 12 augusti satte jag och min kompis Thomas oss på planet som via London tog oss tll Singapore.. Vi spenderade en dag och två nätter där. Passade på att shoppa lite grejer till kameran där och sedan kikade vi bland annat in "the Merlion", tog en tur i Singapore Flyer samt drack en Singapore Sling på Raffles hotell.

Den 15 augusti var det dags att flyga vidare. Nästa stopp var Sydney, Australien. 4 nätter stannade vi här. Bodde i närheten av Darling Harbour. Första dagen knallade vi omkring i Darling Harbour sedan tog vi färjan därifrån till Milsons point. Därifrån knallade vi över Harbour Bridge och gick till Operahuset.
Dag två åkte vi på en dagstur till Featherdale Wildlife Park och Blue Mountain. En minibuss hämtade upp oss på morgonen och körde oss till Featherdale där vi fick se en massa av de djur som finns i Australien samt klappa koalor och mata kängerur. Riktigt roligt! Därefter fortsatte vi resan i minibussen till Blue mountains. Där stannade vi på flera olika ställen och kikade på utsikten, kikade på "three sisters" samt åkte linbana och världens brantaste järnväg. På tillbaka vägen fick vi se olympiaparken (dock lite på avstånd) och sedan blev vi avsläppta i Parramatta där vi fick kliva på färjan till Circular Quay. Dagen kan inte beskrivas annat än som kanon! Vädret var kanon, knappt en moln på hela dagen.
Dag tre tog vi färjan till Manly. Riktigt fint där! Synd att det var vinter där, lite för kallt för att bada. Så vi fick gå i affärer istället. Här testade vi på att käka kängerufilé på en restaurang. Smakade inte äckligt, men inte heller gott. Det smakade helt okej, kan faktiskt inte beskriva smaken annat än annorlunda. Värt att prova var det i alla fall =)

Tredje stoppet, Fiji, anlände vi den 19 augusti strax efter kl 19.00. Vi hade ingenting bokat så vi knallade till en dam på en resebyrå som hjälpte oss. 3 timmar blev vi kvar där. Vi hade inte räknat med att behöva betala allt på flygplatsen så vi hade inte tillräckligt med pengar på kontona. Vi fick ringa på de där hemma så de förde över pengar till oss. Då dök nästa problem upp. Vi kunde bara ta ut 2000 fijidollar var per dygn. Vi skulle betala ca 4500. Vi kom överens med damen på resebyrån att vi fick betala 3500 dollar och sen betala resten på plats ute på öarna så det löste sig bra.
Dagen efter Vi fördrev vi dagen i Nadi och försökte vi ta ut pengar men det gick fortfarande inte. Blev lite stressade eftersom vi skulle åka med båten tidigt morgonen efter och de tar inte kort på alla öar. Vi tog en taxi till hamnen i Denarau för att vara säkra på att det fanns en uttagsautomat där. Det fanns det. Käkade hamburgare på Hard Rock Café där i hamnen, smaskens!

På morgonen dagen efter blev vi hämtade av en buss som tog iss till hamnen i Denarau. Vi kom överens om att jag skulle ta väskorna och Thomas skulle springa och ta ut pengar. Vi hade bestämt att 1500dollar skulle vara lagom att ha med sig ut på öarna. När han kom tillbaka och sa att det inte gick att ta ut pengar trodde jag att han skojade. Jag sprang och gjorde ett försök. Det gick inte. Snacka om att man blev stressad! En engelsman bakom mig vid automaten såg att jag hade problem och frågade om jag försökt med att bara ta ut 500. Han hade haft samma problem tidigare och då hade det funkat med ett mindre belopp. Det gick! Skyndade tillbaka, checkade in och klev ombord på båten. Första ön vi skulle till var Nacula island, i norra delen av ögruppen Yasawas. Efter ca 4 timmar var vi framme vid Melbravo resort där vi skulle stanna i 4 nätter. Först blev vi besvikna, stranden var inte alls nån höjdare. Lavastenar gjorde det svårt att bada, men det fanns gott om hängmattor som man kunde ligga och lata sig i så det var rätt okej ändå. Personalen var helt underbar! Alla gäster och personal var som en enda stor familj, riktigt härlig stämning! En dag tog vi en dagstur till The Blue Lagoon, där stranden var fin och man kunde snorkla lite grann. En dag fick vi hjälpa till att fläta palmblad till små paket som vi lade mat i. Dessa grävdes ner i en jordugn, lovo. På kvällen hade vi Fijiafton med buffé. En annan kväll drack vi kava, Fijis nationaldryck. Ser ut som lervatten, luktar kaninmat och smakar konstigt. Får tungan och läpparna att domna lite grann. En dag besökte vi byn och gick i kyrkan. Det var ingen höjdare. Våra kompisar, Helen och Tim från Melbourne, blev inbjudna till en familj där de blev bjudna på bläckfisksoppa, jag är så glad att vi slapp det! Det hade inte varit någon höjdare. Personalen på Melbravo var helt underbar! Jag är otroligt glad att vi hamnade här trots den kassa stranden. Hade dock velat se stranden på andra sidan ön vid Oarsmars Bay Lodge. Det gick att gå dit, dock inte när det var högvatten så vi missade det. Det skulle vara som att titta på ett vykort.

Nästa ö blev Waya Lai Lai som ligger i södra Yasawas. Här stannade vi i fem nätter. Ganska fin strand, lite mer civiliserat och här fanns det lite aktiviteter så det var kul. Vi åkte på en snorklingstur till ett rev där man fick simma jättenära revhajar (white tip), så nära att man kunde ta i dem faktiskt. Det var häftigt! En annan dag vandrade vi upp på berget på ön och kikade på solnedgången. Vilken utsikt! Maten på Waya Lai Lai var ofta kall och jag lyckades såklart med att bli riktigt magsjuk. Fick knappt i mig vatten på två dagar, sen var man bra seg nån vecka efter vill jag lova.

Tredje ön var Bounty island, en mysig liten ö i ögruppen Mamanucas, där vi stannade 4 nätter. Man kunde knalla runt ön på ca 20-25 minuter. God mat som var varm! Här serverade de eftermiddagste och till det fick man kakor som smakade precis som mormors! Försökte få åka på snorklingstur men det lyckades vi inte komma iväg på. Antingen blev vågorna för höga eller så fanns det ingen båt. Typiskt.

Mana island var vårt fjärde ö i Fiji. Vi bodde 5 nätter på Ratu Kini Backpackers. Fin strand, trevlig personal, god mat och bra boende. Ska man ta dykcert så tror jag att det här är ett kanonställe! Vi spenderade dagarna på stranden. En dag åkte vi med dykarna till ett rev där det fanns gott om hajar. Vi såg dock inga. Det var lite för där så det var inte så bra snorkling tyvärr, men det var skönt att göra nått annat än att ligga på stranden.

Femte och sista ön var Malolo och Walu Beach Resort. Stannade bara två nätter här. Ingen höjdarstrand. Men vi hade en pool, en fin restaurang med god mat och jättefint boende! Vi var på delfinsafari och såg massor med delfiner! Jättehäftigt! På vägen tillbaka stannade vi till och snorklade. Såg en massa fiskar. Bästa snorkligen vi var på i Fiji!

Vi spenderade en natt i Nadi innan vi flög vidare till Los Angeles. Blev en seg dag för vi var tvugna att checka ut från hotellet kl 12.00 och planet skulle inte gå förrän klockan 22.00. Vi gick lite på stan, spenderade några timmar framför datorn och läste ikapp det vi missat under veckorna på öarna. Där hade vi inte haft tillgång till internet och mobiltelefonerna fungerade inte alls i Fiji. Sen åt vi pizza på Mama´s pizza. Fanns olika storlekar och vi var hungriga. Det satt två gubbar där och käkade och Thomas kände sg säker på att de åt en large och det skulle vara lagom till oss. Det visade sig sen att det var inte en large de åt. Vi fick in en pizza som var gigantisk! Vi tvingade i oss halva sedan gav vi upp, God var den i alla fall =)

Den 11 september blev en otroooligt lång dag! Som jag skrev tidigare gick planet klockan 22.00. Det var ju bara det att vi passerade datumlinjen, så tidsskillnaden blev -19 timmar. Vi landade alltså kl 13.00 den 11 september. Flygresan gick i alla fall bra och vi fick komma in i USA. Vi hyrde en bil så vi kunde åka runt en del. Vi spenderade 5 nätter i Los Angeles. Blev en tidig kväll för oss första natten.
Första dagen var det mulet så stranden var inget alternativ så vi bestämde oss för att besökta Universal Studios. Blev en kanondag som avslutades på Hard Rock Café.
Även andra dagen var det mulet. Vi knallade runt på Hollywood Blvd och tittade på stjärnorna på marken. Tyvärr var det avspärrat utanför Graumann's Chinese Theatre så vi kunde inte se hand- och fotavtrycken och det var mulet så vi såg knappt Hollywoodskylten. På eftermiddagen åkte vi till Santa Monica. Vi shoppade en del på Third Street Promenade och sedan åt vi på Bubba Gump Shrimps vid Santa Monica Pier.
Vi besökte Disneyland tredje dagen. En upplevelse! Vädret var riktigt bra så det var perfekt att knalla runt där. Riktigt kul att ha varit där faktiskt, även om det kanske är roligare när man är lite yngre. Gillade när Långben kom och höll om mig och paraden var grym! =)
Sista dagen vi hade i Los Angeles hade vi bra väder så vi åkte tillbaka till Hollywood och fotograferade Hollywoodskylten och kikade på hand- och fotavtrycken utanför Graumann's. Sedan åkte vi till Citadel Outlet och shoppade lite till och dagen avslutades på Venice beach. Fanns hur mycket knepiga människor som helst där på strandpromenaden. Låg nån timma på stranden, men det blåste så det blev lite kallt pga det. Vågorna var jättehöga och vattnet iskallt så jag badade inte.

16 september påbörjade vi resan hemåt. Vi hade inte sett en kändis på hela resan, men gissa vem som flög med samma flyg som oss, både från LA till London och från London till Arlanda? Therese Alshammar!
Kom hem igen den 17 september. Trött och sliten efter allt resande. Det var faktiskt skönt att komma hem igen. Vi har haft det bra, Singapore var lika fint som sist jag var där. Australien var kanon, synd bara att det inte var lite varmare. Fiji var inte alls som jag hade tänkt mig. Jag trodde att vart man än skulle komma skulle det vara fina stränder. Det var totalt fel. Det var dessutom dyrt och vart man än kom så hörde man folk som varit sjuka. Maten var ofta kall eller ljummen så det kändes lite riskabelt att äta, men man hade inga andra val än att äta eller vara utan. Det blev riktigt långtråkigt att bara ligga på stranden hela dagarna, det fanns inte alltför mycket att göra. Los Angeles var kanon och billig shopping! Finns mycket att se och göra. Det var precis vad man behövde efter att ha latat sig i 3,5 vecka.

Nu är det bara att börja planera kommande resor =)
Måndag 16 Juni 2008 - Sverige
Sitter här och funderar lite grann.. För ett tag sedan hade jag besök min kusin som blir 11 år i sommar. Vi satt och kikade på fotografier från alla mina resor. Han beklagade sig över att han aldrig varit utomlands, bara till Åland och det tyckte han inte räknades. Så i ett svagt ögonblick lovade jag att nästa år när han har sommarlov ska jag ta med honom utomlands en vecka. Nu är frågan, vart ska vi resa? Om någon har några tips så skriv gärna några rader till mig.. Jag funderade ett tag på Disneyland Paris, men han vill helst åka nånstans där man kan sola och bada..

Åh vad man längtar iväg när man sitter här hemma och det regnar ute.. Och inte har jag semester förrän i mitten av augusti heller.. Men då bär det av på en långresa! Jorden runt med stopp i Singapore, Sydney, Fiji och Los Angeles. 37 dagar blir vi borta, lite kort tid men det får duga när man inte har mer semester...

Ha det gott allihop!
Tisdag 20 Maj 2008 - Bratislava
Resealbum: Bratislava/Wien
Nu har jag spenderat tre nätter i Bratislava, Slovakien. Kan inte förstå att inte fler har upptäckt den här staden, hur härlig som helst! Rekommenderar verkligen en resa hit!

Vi kom ner en lördag eftermiddag. Det gick supersmidigt, bara att kliva av planet och hoppa in i en taxi. Det tog ca 10-15 min från flygplatsen till hotellet. Vi bodde på Hotel Kyjev i närheten av gamla stan, ett gammalt kommunisthotell. Slitet och så, men det var helt okej tycker jag. Prisvärt. Läget var kanonbra och man såg hotellet var man än var eftersom det var högt som bara den. Vi bodde på 14e våningen. Vädret var kanon så vi knallade runt i gamla stan och upp till slottet innan vi käkade. Supermysigt att knalla runt i gamla stan och sitta på nån av alla uteserveringar där. Stan är inte särskilt stor så allt är inom gångavstånd.

På söndagen var nästan inga affärer öppna så den ägnades åt att knalla runt i stan och kika samt sitta på uteserveringarna och ha det bra. Vi hittade en kanonrestaurang, Prašná Bašta, där vi åt middag. Trevlig personal, bra priser och mycket bra mat! Rekommenderas verkligen!

Måndag morgon tog vi spårvagnen till stationen där vi klev på tåget till Wien. Spenderade dagen i Wien där vi bland annat kollade in Prater, Schönbrunn, Stephansdomen, samt käkade lite wienerschnitzel och åt sachertårta innan vi tog tåget hem igen. Tyvärr var det lite kallare den här dagen än det varit tidigare och det duggregnade lite grann så det var inte så skoj att gå omkring (vi hade ju självklart inte tagit med oss jackorna). På kvällen hade vi tänkt käka på Prašná Bašta igen, men tyvärr var det fullt när vi kom.. Men vi hittade en annan restaurang, Woch. De hade med jättebra mat så vi blev nöjda med maten där här kvällen med.. =)

Regnade var va det gjorde på tisdagen, usch och fy. Vi shoppade loss lite och sen hade vi tänkt att vi skulle käka lunch på 1. Slovak Pub, det verkar vara ett skitmysigt ställe, men där var det helknökat. Vi hade lite ont om tid eftersom vi skulle till flyget så det slutade med att vi hamnade på Pizza Hut innan vi begav oss till flygplatsen. Hemresan gick ganska smärtfritt, förutom en timmes förseninng pga att planet krockade med en fiskmås när det skulle landa i Bratislava, typiskt...

Vill bara avsluta med en sak: Åk till Bratislava!
Fredag 14 December 2007
Resealbum: Prag med mamsen
Jaha då har man tillbringat 4 nätter i Prag med mamsen... Anlände torsdag kväll till hotell Nabucco i stadsdelen Nusle. Vet inte vad Sofie och jag hade kollat på för karta när vi bokade. Vi ville ha centralt men det där va inte centralt för fem öre. Som tur va gick det spårvagnar typ hela tiden så det var ändå okej, men jag hade hellre bott närmare centrum. När vi bokade hade vi dessutom kollat lite recensioner och där stod det "trevlig personal", "bra frukost" mm. 4-stjärnigt hotell. När jag googlade på hotellet dagen innan vi skulle åka fick jag fram lite annat tex "Hotellet ligger i en gränd. Jag kände mig inte alls trygg". Japp hotellet låg i en gränd på nån bakgata. Skum belysning. Och en massa järnvägsspår precis utanför, och självklart hade vi fönster ditåt! Tågen gick jätteofta förbi så jag kan väl inte säga att jag sovit särskilt gott. Hårda sängar och frukosten va rätt kass. Men det kunde ha varit värre, här fanns i alla fall inga ödlor på rummet och inga tusenfotingar i sängen som i Malaysia =) Personalen på hotellet var jättetrevlig och hjälpsam. Vi fick karta och blev informerade om sevärdheter, vilka spårvagnslinjer vi skulle ta och var hållplatser låg. Sen tipsade om en pizzeria, Pizzeria West som låg i närheten av hotellet (spårvagn 18 eller 11 hållplats Náměstí Bratří Synků). Supergod pizza och Pilser Urquell!

I fredags knallade vi runt på stan, gick lite i affärer och tittade på sevärdheterna och smakade på ölen i några av ölstugorna. Ölen i Prag är hur bra som helst!

På lördagen tog vi en tur till koncentrationslägret i Theresienstadt (Terezín på tjeckiska). Kikade runt där. Tyvärr var guiden dansk, så vi hade lite problem att förstå allt. Jag tror det hade gett lite mer om det varit på engelska faktiskt. Men men. Vi fick broschyrer på svenska och sen kan man ju alltid söka på nätet om det är nått man undrar. Vi förstod det mesta i alla fall. Efter detta gick vi runt lite på stan, tog en sväng till Novoměstský pivovar (nya stans bryggeri). Kanongod öl, ofiltrerad..

Igår var det tänkt att vi skulle besöka Staropramenbryggeriet. Vi var ett gäng på 8 personer som stod där utanför igår den tiden de sagt men ingen kom och släppte in oss =( Det va flera som hade bokat den guidade turen då och pratat med dem på morgonen, men när vi var där var det ingen som svarade på nått av telefonnumren de hade. Dåligt! Det hade jag verkligen sett fram emot. Istället drog vi vidare till Pivovarsky Dům där de hade okej öl och halvtaskig wiener schnitzel. Jag kan tänka mig att åka dit igen, men det är bara för att jag skulle vilja prova nån av deras specialöl. Det finns vaniljöl, bananöl, champagneöl mm. Inte för att jag tror det är gott, utan det kan vara kul att ha testat =) Sen var vi även till puben/bryggeriet U Fleků. Här hade de supergod mörk öl! Rekommenderas!

Idag var det hemfärd. Tog sovmorgon och sedan for vi till flygplatsen. Prag lyckas inte slå sig in bland mina fem favoritresmål. Jag hade hört mycket gott om Prag, men staden levde tyvärr inte upp till mina förväntningar. Kanske beror det på att det var regnigt och jäkligt när vi var där, jag vet inte... Lite snö hade inte skadat. Visst var det fint med alla gamla byggnader och så. Men alla överpyntade julgranar som fanns överallt. De var jättefina när det var mörkt, men ärligt talat så såg det för gräsligt ut när det var ljust ute och beslutningen var släckt. Trots detta är det mycket troligt att jag hamnar i Prag nån mer gång. Jag har ju inte besökt Staropramenbryggeriet ännu och den tjeckiska ölen håller världsklass!
Söndag 26 Augusti 2007
7 nätter på Medelhavskryssning. Vi stannade på olika platser i Italien, Grekland och Kroatien, ca 5-7 timmar per ställe. Det här var vad vi gjorde dag för dag:

Dag 1. Resan började söndagen den 19 augusti kl 5.30. Jag (Sanna) tog bilen och plockade upp Thomas och sedan bar det iväg mot Arlanda. Väl där flög vi mot Venedig via Frankfurt. På flyget stötte vi på ett norsk par, Elisabeth och Leif, som skulle med på samma kryssning så vi delade taxi med dem till hamnen. Tyvärr hann vi inte se särskilt mycket av Venedig utan klev på fartyget direkt, MSC Armonia. Klockan 18 åkte båten iväg. Vi åkte genom en kanal så vi fick i alla fall se lite av Venedig. Hytten va helt okej, en insides B-hytt, förutom att sängarna va stenhårda. Båten hade spa, minigolfbana, basketplan och olika barer. Soldäck va jättebra, sköna solstolar och pool med saltvatten i.

Vi hade bokat middag till andra sittningen som skulle vara klockan 21. Det visade sig att tiden inte stämde utan det var inte förrän kl 21.45. Lite jobbigt! Käka mitt i natten, man va ju ashungrig och trött då. Maten på båten var sådär, den smakade inte särskilt mycket men den va inte äcklig heller som tur var. Vi delade bord med det Elisabeth och Leif och sen ett till norskt par, Sonja och Ivan. Jättetrevliga.

Dag 2. Måndagen börjades med att ligga på soldäck. På eftermiddagen gick vi iland i Bari i södra Italien. Fin stad, men den va inte så mycket att hänga i julgranen tyckte vi. Fanns lite kyrkor och sånt men det roade inte oss så mycket. Och nästan alla affärer va stängda. Ingen stad jag åker tillbaka till igen.

Dag 3. Tisdagen tillbringades till havs. Solade och hade det gott hela dagen.

Dag 4. Onsdag morgon klev vi upp tidigt som tusan för att följa med på en tur på Santorini som var jättebra! Vi åkte till byn Oia som var jättemysig och därefter till Santo wines där vi provade tre olika viner. Vi köpte med oss varsinn flaska gott vitt vin. Efter vinprovningen åkte vi till staden Fira, där vi knallade runt lite. När vi skulle till båten igen fick vi välja mellan att åka linbana, rida åsna eller gå i trappor ner till havet. Vi valde att gå. Samma väg som åsnorna gick. Man fick passa sig ordentligt så man inte klev i nån färsk åsneskit. Det tog typ 20 minuter en halvtimme att knalla ner till båten. Svettigt!

På onsdag kväll var vi framme vid Mykonos. Vi fick åka livbåt in till ön. Då maten på båten inte var särskilt god passade vi på att käka lite gyros här. Kikade på solnedgången och skrev lite vykort. Knallade runt och bara tog det lugnt.

Dag 5. På torsdagen kom vi till Aten. Där åkte vi med på en tur till bland annat Akropolis. Det var häftigt att ha varit där, men det va lite stressigt. Massor med folk och lite för kort tid. Vi fick hoppa in i bussen och åkte vidare på en guidad tur i Aten. Vid Olympiastadion från 1896 stannade vi 10 minuter för fotografering. Det va lite coolt, annars va det inte särskilt mycket att se. Vi åkte en bit fick se nån byggnad från ett håll, åkte vidare kollade på nått annat för att sedan komma tillbaka till nån byggnad vi sett för att få kolla på den igen från ett annat håll. Hade hellre haft lite mer tid vid Akropolis. Men turen var okej.

Dag 6. Fredag förmiddag tillbringades på soldäck. På eftermiddagen stannade vi vid Korfu. Vi åkte med på en badtur till Dassia. En riktig miss. Stenig och skitig strand. Vattnet var det inget fel på, men stranden var som sagt ingen höjdare. Vi var riktigt avis när Sonja och Ivan (det ena norska paret vi satt med vid middagarna) berättade att de tagit en tagit en taxi till andra sidan ön till en jättefin strand.

Dag 7. Hela förmiddagen tillbringades i gamla stan i Dubrovnik. Jättemysig stad! Vi knallade upp på ringmuren där vi hade en bra utsikt men det var ruggigt varmt! Innan vi klev på båten igen så passade vi på att käka lunch. Åt en av mina absoluta favoriträtter cevapcici. Rikigt gott var det!

När vi kom tillbaka till båten så hamnade vi på soldäck igen. Riktigt skönt att svalka av sig efter ett par timmar på de trånga gatorna i gamla stan.

Dag 8. Tillbaka i Venedig och dags för hemfärd. Hann inte se särskilt mycket av staden nu heller, bara från båten när vi åkte genom kanalen. När vi fått väskorna var det raka vägen till flyget. Tänk att en vecka går så fort. =)

Sammanfattning av resan:
Lite dyr resa men det var värt pengarna. Kul att ha provat på kryssning. Man har fått sett mycket och det var superskoj. Minus för dålig variation på luncherna och att maten inte smakade särskilt mycket. Även minus för att drinkarna bara smakade sprit, det blev en i stort sett nykter resa. Skulle helt klart kunna tänka mig att resa på kryssning igen, men jag skulle nog välja ett annat bolag pga maten.