Stöd Ukraina

Sannabus blogg

Tisdag 20 Maj 2008 - Bratislava
Resealbum: Bratislava/Wien

Bratislava & Wien

Nu har jag spenderat tre nätter i Bratislava, Slovakien. Kan inte förstå att inte fler har upptäckt den här staden, hur härlig som helst! Rekommenderar verkligen en resa hit!

Vi kom ner en lördag eftermiddag. Det gick supersmidigt, bara att kliva av planet och hoppa in i en taxi. Det tog ca 10-15 min från flygplatsen till hotellet. Vi bodde på Hotel Kyjev i närheten av gamla stan, ett gammalt kommunisthotell. Slitet och så, men det var helt okej tycker jag. Prisvärt. Läget var kanonbra och man såg hotellet var man än var eftersom det var högt som bara den. Vi bodde på 14e våningen. Vädret var kanon så vi knallade runt i gamla stan och upp till slottet innan vi käkade. Supermysigt att knalla runt i gamla stan och sitta på nån av alla uteserveringar där. Stan är inte särskilt stor så allt är inom gångavstånd.

På söndagen var nästan inga affärer öppna så den ägnades åt att knalla runt i stan och kika samt sitta på uteserveringarna och ha det bra. Vi hittade en kanonrestaurang, Prašná Bašta, där vi åt middag. Trevlig personal, bra priser och mycket bra mat! Rekommenderas verkligen!

Måndag morgon tog vi spårvagnen till stationen där vi klev på tåget till Wien. Spenderade dagen i Wien där vi bland annat kollade in Prater, Schönbrunn, Stephansdomen, samt käkade lite wienerschnitzel och åt sachertårta innan vi tog tåget hem igen. Tyvärr var det lite kallare den här dagen än det varit tidigare och det duggregnade lite grann så det var inte så skoj att gå omkring (vi hade ju självklart inte tagit med oss jackorna). På kvällen hade vi tänkt käka på Prašná Bašta igen, men tyvärr var det fullt när vi kom.. Men vi hittade en annan restaurang, Woch. De hade med jättebra mat så vi blev nöjda med maten där här kvällen med.. =)

Regnade var va det gjorde på tisdagen, usch och fy. Vi shoppade loss lite och sen hade vi tänkt att vi skulle käka lunch på 1. Slovak Pub, det verkar vara ett skitmysigt ställe, men där var det helknökat. Vi hade lite ont om tid eftersom vi skulle till flyget så det slutade med att vi hamnade på Pizza Hut innan vi begav oss till flygplatsen. Hemresan gick ganska smärtfritt, förutom en timmes förseninng pga att planet krockade med en fiskmås när det skulle landa i Bratislava, typiskt...

Vill bara avsluta med en sak: Åk till Bratislava!
Dela med andra:    

Kommentarer
Reseglad säger:
Det låter intressant,jag har funderat på att åka dit,men jag tror jag vill helst vill bo i Wien.
Postat 2008-11-13 22:12  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet