Stöd Ukraina

Sannabus blogg

Fredag 14 December 2007
Resealbum: Prag med mamsen

Prag med mamsen

Jaha då har man tillbringat 4 nätter i Prag med mamsen... Anlände torsdag kväll till hotell Nabucco i stadsdelen Nusle. Vet inte vad Sofie och jag hade kollat på för karta när vi bokade. Vi ville ha centralt men det där va inte centralt för fem öre. Som tur va gick det spårvagnar typ hela tiden så det var ändå okej, men jag hade hellre bott närmare centrum. När vi bokade hade vi dessutom kollat lite recensioner och där stod det "trevlig personal", "bra frukost" mm. 4-stjärnigt hotell. När jag googlade på hotellet dagen innan vi skulle åka fick jag fram lite annat tex "Hotellet ligger i en gränd. Jag kände mig inte alls trygg". Japp hotellet låg i en gränd på nån bakgata. Skum belysning. Och en massa järnvägsspår precis utanför, och självklart hade vi fönster ditåt! Tågen gick jätteofta förbi så jag kan väl inte säga att jag sovit särskilt gott. Hårda sängar och frukosten va rätt kass. Men det kunde ha varit värre, här fanns i alla fall inga ödlor på rummet och inga tusenfotingar i sängen som i Malaysia =) Personalen på hotellet var jättetrevlig och hjälpsam. Vi fick karta och blev informerade om sevärdheter, vilka spårvagnslinjer vi skulle ta och var hållplatser låg. Sen tipsade om en pizzeria, Pizzeria West som låg i närheten av hotellet (spårvagn 18 eller 11 hållplats Náměstí Bratří Synků). Supergod pizza och Pilser Urquell!

I fredags knallade vi runt på stan, gick lite i affärer och tittade på sevärdheterna och smakade på ölen i några av ölstugorna. Ölen i Prag är hur bra som helst!

På lördagen tog vi en tur till koncentrationslägret i Theresienstadt (Terezín på tjeckiska). Kikade runt där. Tyvärr var guiden dansk, så vi hade lite problem att förstå allt. Jag tror det hade gett lite mer om det varit på engelska faktiskt. Men men. Vi fick broschyrer på svenska och sen kan man ju alltid söka på nätet om det är nått man undrar. Vi förstod det mesta i alla fall. Efter detta gick vi runt lite på stan, tog en sväng till Novoměstský pivovar (nya stans bryggeri). Kanongod öl, ofiltrerad..

Igår var det tänkt att vi skulle besöka Staropramenbryggeriet. Vi var ett gäng på 8 personer som stod där utanför igår den tiden de sagt men ingen kom och släppte in oss =( Det va flera som hade bokat den guidade turen då och pratat med dem på morgonen, men när vi var där var det ingen som svarade på nått av telefonnumren de hade. Dåligt! Det hade jag verkligen sett fram emot. Istället drog vi vidare till Pivovarsky Dům där de hade okej öl och halvtaskig wiener schnitzel. Jag kan tänka mig att åka dit igen, men det är bara för att jag skulle vilja prova nån av deras specialöl. Det finns vaniljöl, bananöl, champagneöl mm. Inte för att jag tror det är gott, utan det kan vara kul att ha testat =) Sen var vi även till puben/bryggeriet U Fleků. Här hade de supergod mörk öl! Rekommenderas!

Idag var det hemfärd. Tog sovmorgon och sedan for vi till flygplatsen. Prag lyckas inte slå sig in bland mina fem favoritresmål. Jag hade hört mycket gott om Prag, men staden levde tyvärr inte upp till mina förväntningar. Kanske beror det på att det var regnigt och jäkligt när vi var där, jag vet inte... Lite snö hade inte skadat. Visst var det fint med alla gamla byggnader och så. Men alla överpyntade julgranar som fanns överallt. De var jättefina när det var mörkt, men ärligt talat så såg det för gräsligt ut när det var ljust ute och beslutningen var släckt. Trots detta är det mycket troligt att jag hamnar i Prag nån mer gång. Jag har ju inte besökt Staropramenbryggeriet ännu och den tjeckiska ölen håller världsklass!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet