Stöd Ukraina

Sannabus blogg

Måndag 6 Oktober 2008

Jorden runt Singapore-Sydney-Fiji-Los Angeles

Då har man klarat av ett varv runt jorden! Har sett och varit med om massor!

Den 12 augusti satte jag och min kompis Thomas oss på planet som via London tog oss tll Singapore.. Vi spenderade en dag och två nätter där. Passade på att shoppa lite grejer till kameran där och sedan kikade vi bland annat in "the Merlion", tog en tur i Singapore Flyer samt drack en Singapore Sling på Raffles hotell.

Den 15 augusti var det dags att flyga vidare. Nästa stopp var Sydney, Australien. 4 nätter stannade vi här. Bodde i närheten av Darling Harbour. Första dagen knallade vi omkring i Darling Harbour sedan tog vi färjan därifrån till Milsons point. Därifrån knallade vi över Harbour Bridge och gick till Operahuset.
Dag två åkte vi på en dagstur till Featherdale Wildlife Park och Blue Mountain. En minibuss hämtade upp oss på morgonen och körde oss till Featherdale där vi fick se en massa av de djur som finns i Australien samt klappa koalor och mata kängerur. Riktigt roligt! Därefter fortsatte vi resan i minibussen till Blue mountains. Där stannade vi på flera olika ställen och kikade på utsikten, kikade på "three sisters" samt åkte linbana och världens brantaste järnväg. På tillbaka vägen fick vi se olympiaparken (dock lite på avstånd) och sedan blev vi avsläppta i Parramatta där vi fick kliva på färjan till Circular Quay. Dagen kan inte beskrivas annat än som kanon! Vädret var kanon, knappt en moln på hela dagen.
Dag tre tog vi färjan till Manly. Riktigt fint där! Synd att det var vinter där, lite för kallt för att bada. Så vi fick gå i affärer istället. Här testade vi på att käka kängerufilé på en restaurang. Smakade inte äckligt, men inte heller gott. Det smakade helt okej, kan faktiskt inte beskriva smaken annat än annorlunda. Värt att prova var det i alla fall =)

Tredje stoppet, Fiji, anlände vi den 19 augusti strax efter kl 19.00. Vi hade ingenting bokat så vi knallade till en dam på en resebyrå som hjälpte oss. 3 timmar blev vi kvar där. Vi hade inte räknat med att behöva betala allt på flygplatsen så vi hade inte tillräckligt med pengar på kontona. Vi fick ringa på de där hemma så de förde över pengar till oss. Då dök nästa problem upp. Vi kunde bara ta ut 2000 fijidollar var per dygn. Vi skulle betala ca 4500. Vi kom överens med damen på resebyrån att vi fick betala 3500 dollar och sen betala resten på plats ute på öarna så det löste sig bra.
Dagen efter Vi fördrev vi dagen i Nadi och försökte vi ta ut pengar men det gick fortfarande inte. Blev lite stressade eftersom vi skulle åka med båten tidigt morgonen efter och de tar inte kort på alla öar. Vi tog en taxi till hamnen i Denarau för att vara säkra på att det fanns en uttagsautomat där. Det fanns det. Käkade hamburgare på Hard Rock Café där i hamnen, smaskens!

På morgonen dagen efter blev vi hämtade av en buss som tog iss till hamnen i Denarau. Vi kom överens om att jag skulle ta väskorna och Thomas skulle springa och ta ut pengar. Vi hade bestämt att 1500dollar skulle vara lagom att ha med sig ut på öarna. När han kom tillbaka och sa att det inte gick att ta ut pengar trodde jag att han skojade. Jag sprang och gjorde ett försök. Det gick inte. Snacka om att man blev stressad! En engelsman bakom mig vid automaten såg att jag hade problem och frågade om jag försökt med att bara ta ut 500. Han hade haft samma problem tidigare och då hade det funkat med ett mindre belopp. Det gick! Skyndade tillbaka, checkade in och klev ombord på båten. Första ön vi skulle till var Nacula island, i norra delen av ögruppen Yasawas. Efter ca 4 timmar var vi framme vid Melbravo resort där vi skulle stanna i 4 nätter. Först blev vi besvikna, stranden var inte alls nån höjdare. Lavastenar gjorde det svårt att bada, men det fanns gott om hängmattor som man kunde ligga och lata sig i så det var rätt okej ändå. Personalen var helt underbar! Alla gäster och personal var som en enda stor familj, riktigt härlig stämning! En dag tog vi en dagstur till The Blue Lagoon, där stranden var fin och man kunde snorkla lite grann. En dag fick vi hjälpa till att fläta palmblad till små paket som vi lade mat i. Dessa grävdes ner i en jordugn, lovo. På kvällen hade vi Fijiafton med buffé. En annan kväll drack vi kava, Fijis nationaldryck. Ser ut som lervatten, luktar kaninmat och smakar konstigt. Får tungan och läpparna att domna lite grann. En dag besökte vi byn och gick i kyrkan. Det var ingen höjdare. Våra kompisar, Helen och Tim från Melbourne, blev inbjudna till en familj där de blev bjudna på bläckfisksoppa, jag är så glad att vi slapp det! Det hade inte varit någon höjdare. Personalen på Melbravo var helt underbar! Jag är otroligt glad att vi hamnade här trots den kassa stranden. Hade dock velat se stranden på andra sidan ön vid Oarsmars Bay Lodge. Det gick att gå dit, dock inte när det var högvatten så vi missade det. Det skulle vara som att titta på ett vykort.

Nästa ö blev Waya Lai Lai som ligger i södra Yasawas. Här stannade vi i fem nätter. Ganska fin strand, lite mer civiliserat och här fanns det lite aktiviteter så det var kul. Vi åkte på en snorklingstur till ett rev där man fick simma jättenära revhajar (white tip), så nära att man kunde ta i dem faktiskt. Det var häftigt! En annan dag vandrade vi upp på berget på ön och kikade på solnedgången. Vilken utsikt! Maten på Waya Lai Lai var ofta kall och jag lyckades såklart med att bli riktigt magsjuk. Fick knappt i mig vatten på två dagar, sen var man bra seg nån vecka efter vill jag lova.

Tredje ön var Bounty island, en mysig liten ö i ögruppen Mamanucas, där vi stannade 4 nätter. Man kunde knalla runt ön på ca 20-25 minuter. God mat som var varm! Här serverade de eftermiddagste och till det fick man kakor som smakade precis som mormors! Försökte få åka på snorklingstur men det lyckades vi inte komma iväg på. Antingen blev vågorna för höga eller så fanns det ingen båt. Typiskt.

Mana island var vårt fjärde ö i Fiji. Vi bodde 5 nätter på Ratu Kini Backpackers. Fin strand, trevlig personal, god mat och bra boende. Ska man ta dykcert så tror jag att det här är ett kanonställe! Vi spenderade dagarna på stranden. En dag åkte vi med dykarna till ett rev där det fanns gott om hajar. Vi såg dock inga. Det var lite för där så det var inte så bra snorkling tyvärr, men det var skönt att göra nått annat än att ligga på stranden.

Femte och sista ön var Malolo och Walu Beach Resort. Stannade bara två nätter här. Ingen höjdarstrand. Men vi hade en pool, en fin restaurang med god mat och jättefint boende! Vi var på delfinsafari och såg massor med delfiner! Jättehäftigt! På vägen tillbaka stannade vi till och snorklade. Såg en massa fiskar. Bästa snorkligen vi var på i Fiji!

Vi spenderade en natt i Nadi innan vi flög vidare till Los Angeles. Blev en seg dag för vi var tvugna att checka ut från hotellet kl 12.00 och planet skulle inte gå förrän klockan 22.00. Vi gick lite på stan, spenderade några timmar framför datorn och läste ikapp det vi missat under veckorna på öarna. Där hade vi inte haft tillgång till internet och mobiltelefonerna fungerade inte alls i Fiji. Sen åt vi pizza på Mama´s pizza. Fanns olika storlekar och vi var hungriga. Det satt två gubbar där och käkade och Thomas kände sg säker på att de åt en large och det skulle vara lagom till oss. Det visade sig sen att det var inte en large de åt. Vi fick in en pizza som var gigantisk! Vi tvingade i oss halva sedan gav vi upp, God var den i alla fall =)

Den 11 september blev en otroooligt lång dag! Som jag skrev tidigare gick planet klockan 22.00. Det var ju bara det att vi passerade datumlinjen, så tidsskillnaden blev -19 timmar. Vi landade alltså kl 13.00 den 11 september. Flygresan gick i alla fall bra och vi fick komma in i USA. Vi hyrde en bil så vi kunde åka runt en del. Vi spenderade 5 nätter i Los Angeles. Blev en tidig kväll för oss första natten.
Första dagen var det mulet så stranden var inget alternativ så vi bestämde oss för att besökta Universal Studios. Blev en kanondag som avslutades på Hard Rock Café.
Även andra dagen var det mulet. Vi knallade runt på Hollywood Blvd och tittade på stjärnorna på marken. Tyvärr var det avspärrat utanför Graumann's Chinese Theatre så vi kunde inte se hand- och fotavtrycken och det var mulet så vi såg knappt Hollywoodskylten. På eftermiddagen åkte vi till Santa Monica. Vi shoppade en del på Third Street Promenade och sedan åt vi på Bubba Gump Shrimps vid Santa Monica Pier.
Vi besökte Disneyland tredje dagen. En upplevelse! Vädret var riktigt bra så det var perfekt att knalla runt där. Riktigt kul att ha varit där faktiskt, även om det kanske är roligare när man är lite yngre. Gillade när Långben kom och höll om mig och paraden var grym! =)
Sista dagen vi hade i Los Angeles hade vi bra väder så vi åkte tillbaka till Hollywood och fotograferade Hollywoodskylten och kikade på hand- och fotavtrycken utanför Graumann's. Sedan åkte vi till Citadel Outlet och shoppade lite till och dagen avslutades på Venice beach. Fanns hur mycket knepiga människor som helst där på strandpromenaden. Låg nån timma på stranden, men det blåste så det blev lite kallt pga det. Vågorna var jättehöga och vattnet iskallt så jag badade inte.

16 september påbörjade vi resan hemåt. Vi hade inte sett en kändis på hela resan, men gissa vem som flög med samma flyg som oss, både från LA till London och från London till Arlanda? Therese Alshammar!
Kom hem igen den 17 september. Trött och sliten efter allt resande. Det var faktiskt skönt att komma hem igen. Vi har haft det bra, Singapore var lika fint som sist jag var där. Australien var kanon, synd bara att det inte var lite varmare. Fiji var inte alls som jag hade tänkt mig. Jag trodde att vart man än skulle komma skulle det vara fina stränder. Det var totalt fel. Det var dessutom dyrt och vart man än kom så hörde man folk som varit sjuka. Maten var ofta kall eller ljummen så det kändes lite riskabelt att äta, men man hade inga andra val än att äta eller vara utan. Det blev riktigt långtråkigt att bara ligga på stranden hela dagarna, det fanns inte alltför mycket att göra. Los Angeles var kanon och billig shopping! Finns mycket att se och göra. Det var precis vad man behövde efter att ha latat sig i 3,5 vecka.

Nu är det bara att börja planera kommande resor =)
Dela med andra:    

Kommentarer
Ziesta säger:
Ingen dålig resa på lite över en månad! :-) Fiji har jag funderat på om man kanske skulle åka till.. men det kanske inte är så paradisiskt som man tror då..
Postat 2008-10-07 10:26  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet