Emelierssels blogg

Lördag 20 Juli 2013 - Cincinnati-Northern Kentucky International Airport
På morgonen fick jag ringa till taxi och beställa tid medan jag åt frukost. Fick denna gången en mycket trevligare taxichaufför så jag bestämde mig att trots allt strul och missad familjeträff så skulle denna hemresan bli positiv.

Tog på mig denna färgglada tröja och genast fick man respons från andra. Tjejen i säkerhetskontrollen höll med att hon inte heller tyckte om mornar.
Efter lite väntande lyfte jag mot John F Kennedyflygplats.
Väl framme i NY fick jag vänta ytterligare några timmar i gaten. Köpte lite sallad, satt vid datorn och lyssnade på musik. Köpte lite billig sprit som gjorde handbagaget liiite tyngre.
Kom på planet men nu var det problem med det incheckade bagaget.
Sen kom thunderstorms så markpersonalen var tvungna att gå inomhus för deras egen säkerhet. Det gjorde att allt blev försenad då även det bara var en startbanan i drift.
Fick vänta i cirka två timmar innan vi lyfte.

Flög med Delta istället för SAS och blev imponerad av deras utbud på filmer och musik. När jag bläddrat genom halva B i alfabetet hade jag beslutsångest :)
Det bästa var också att de hade en skiva av Keith Urban :D
Sov ett par timmar innan vi landade i Köpenhamn. Nu var det inte långt kvar. Köpte biljett till tåget som var lite försenat men 25 min var ju inget att klaga på.
Klockan 16 svensk tid var jag äntligen hemma i Blekinge igen.
Var skönt att komma hem igen, borta bra men hemma bäst. Blev bortskämd av familjen med mat och hjälp att bära väskorna.
Tack till familjen som ställt upp med räkningar och lägenheten, utan er hade det inte gått.
Och så vill jag tacka alla er som har följt mig dessa 1740 svenska milen genom USA och kommenterat på bloggen eller på Facebook, utan er skulle resan blivit väldigt tråkig och ensamt. Man vill ju ändå dela med sig av glädjen när man reser.
Nu är det massa jobb framöver och allt annat man vill göra, vem vet vart nästa resa bär hän. Vi kanske ses? :)
Fredag 19 Juli 2013 - Cincinnati
Fick ihop väskan och packade den så bra jag kunde. Sista gången jag skulle checka ut.
Körde och köpte frimärken och postade de sista vykorten från New York, man är ju ute i god tid som vanligt :)
Tankade och begav mig till flygplatsen, fanns inte så mycket annat att göra i tre timmar innan bilen skulle vara inlämnad.
Så det var bara till att ta ut alla väskor och lämna min trogna lilla racerbil. Fick åka gratis shuttle till flygplatsen.
Klockan var runt tolv och senare kom åskan förbi. Hoppades på att den skulle vara borta vid sju.
Stod i kön till incheckningen när jag hörde att en väska framför mig i kön var för tung. Hon sa att den bara fick väga 50. (23 kg).
När det var min tur vägde min 51,5. Aaa jag försökte ställa en massa frågor och vara superglad o trevlig så han sa inget om det. Puh!
Tog mig lite att äta.
Sen var det bara till att vänta lite till. Planet var lite försenat. Och när det hade landat så var det fel på radarn så flighten blev inställt.
Det var inget roligt att vara själv i det läget. Fick taxi-, hotell- och flygbiljett och fick gå hela vägen för att hämta ut min väska igen. Nu var klockan över 22 och jag hade varit på flygplatsen i 10 h.
Fick en kille från somalia som körde taxi. Han frågade flera ggr om jag skulle ha en drink eller middag innan hotellet men nej jag vill inte!
Och när vi tack och lov var framme så sa jag att jag tyvärr inte hade någon drinks då jag inte räknade med att vara kvar en dag till. Då säger han på ett läskigt sätt att han kunde ge mig pengar. Jo tack å vad skulle jag göra för att få dom? Äckelgubbe!
Tog ett tag att checka in då jag bara hade biljetter från flygbolaget och när jag väl fick ett rum var det ett rökrum.
Var ledsen, arg och besviken på att planet blev inställt :(
Torsdag 18 Juli 2013 - Cincinnati
Har du någon gång haft en grupp eller artist som du hade kunnat betala en förmögenhet att se? Eller ångrat att du inte gick på den konserten innan gruppen splittrades eller artisten gick bort?
Jag har en och han heter Keith Urban. Idag är det Dagen D, dagen jag ser honom live i USA!

Försökte på dagen att packa men hur lätt var det när man väntade på att kunna köra till Riverbend Music Center.
2,5 timme innan konserten började körde jag 20 min bort.
Hämtade ut min biljett med hjälp av körkort och bankkortet. Denna biljetten har jag längtat efter i flera månader för att hämta ut.
Och så öppnade insläppet.
I någon av dessa bussarna kanske HAN sitter :)
Det är en stor arena där man även kan sitta på gräsmattan bakom takdelen.
Dustin Lynch började. Vet inte riktigt vem han är men när han påpekade att han var singel så blev några ur publiken tokiga, gjorde ju inte saken bättre när han bad alla singelkvinnor räcka upp handen :P
Han hade i alla fall cowboyhatt så varför inte ;)
Sen var det Little Big Town, scenbyte och två timmar efter start kom Keith ut på scenen. Wow!
Solen började gå ned över publikhavet.
Finns plats för 20500 personer och det var stort sett fullt.
Tur jag hade bra zoom i min lilla kamera. Man fick inte ha systemkamera med sig in.
Sen gick han igenom publikhavet till publikens jubel och ställde sig precis där taket slutade så dom på gräsmattan skulle få se honom lite.
Så nu var han inte så långt borta ifrån mig :)
Och som han gör i varje spelning gav han bort en av sina elgitarrer till en lycklig lottad tjej i publiken.
Elgitarren byttes till vanlig gitarr för en lugnare låt.
Kul när det var storbildskärm så man såg bättre :)
Spelade in på min kamera men kan inte ladda upp så ni får se någon annans inspelning.

Lyssna och njut (andra hälften är bäst)

Publiken var i extas!
De hade satt en kamera på hans gitarr så man fick se på nära håll hur duktig han är.
Keith bryr sig verkligen om sina fans och skriver autografer.
Och ser till att så många som möjligt kan ta i honom ;)
Ja vad säger man, kan inte fatta att jag var där. En av mina drömmar har gått i uppfyllelse!
Wow, jag har klarat resan ända hit by my own. Känns så underbart!
Onsdag 17 Juli 2013 - Cincinnati
Passade på att sola, förmodligen sista gången för i år.
Trots strålande sol började jag känna regndroppar, jodå var ett liten mörkt moln men vet ju hur snabbt det går bort så jag satt kvar. Men när det vräkte ned fick jag lägga mig under tak och vänta.
Efter en kvart kom solen igen. Var dock ingen lugn o ro då det kom en konstigt familj och sen höll hotellarbetarna på att blåsa bort löv istället för att sopa. Givetvis blåste han in löven vid poolen så då gick han in där jag solade så jag fick hålla för öronen! Tack för den, finns sopborste vilket i detta fallet hade varit mer effektiv när han bara blåste runt.
Gav upp och gick till rummet.
Körde till Walmart Supercenter och fick se mig lite omkring.
Shoppade några t-shirts till mig och min bror. Kostade 5-7.50 dollar. 35 kr för min tröja, billigt!
På väg tillbaka hittade jag en övergiven byggnad..
Tog lite frysmat och för sista gången den goda chokladmjölken.
Solen gick åter igen ned, denna dagen har gått snabbt.

Tisdag 16 Juli 2013 - Cincinnati
Försökte stiga upp så tidigt som möjligt men det är inte lätt när man tagit sovmorgon väldigt ofta denna resan. Kommer inte bli lätt att återkomma till jobbet och börja klockan 5.00..

Åt frukost och begav mig på den sista långa färden...
Målat ladugårdsväggen längst med vägen.
Här skulle jag med kunna bo :)
Fina vägar här också i västra Pennsylvania.
Uppe i bergen kunde man stanna på en utsiktsplats.
Hittade ett par fjärilar i farten.
Körde inom Flight 93 Memorial.
Fyra minuter innan det första planet träffade World Trade Center lyfte flight 93 mot San Francisco och blev senare kapat. Passagerarna ringde hem till anhöriga och fick veta att det var fler plan som träffat olika mål i USA. Så de bestämde sig för att överbemanna terroristerna. Planet som förmodligen var på väg mot Washington DC störtade i 900 km/h 20 min ifrån målet. Förstår dock fortfarande inte hur FBI (som gjorde deras historisk största utredning) hittade kaparnas pass trots att planet exploderade med 26 500 liter bränsle...
Nästan som man är hemma nu :)
Körde om några Volvos som fraktade Volvo :)
Ännu en delstat, dags att leta grus i vanlig ordning.
Körde över Ohio River.
Börjar bli lite trött på dessa lastbilar som sinkar ned för alla andra men detta var rekordet. Tre filer och tre lastbilar. Morr...
När jag närmade mig Cincinnati började trafikstockningen. Hade gott om tid att kolla vart jag skulle.
Verkar vara en stor stad det här också. Kommer dock inte bli någon sightseeing i denna staden.
Vägar fanns det gott om här också..
Som gick över Ohio River i massa olika stålbroar.
Spenderade cirka nio timmar i bilen och körde 65 mil genom fyra delstater innan jag kom fram till hotellet och checkade in för sista gången :)

På kvällen var det en fin solnedgång. Kunde dock inte ta så bra bilder då motorvägen går precis utanför motellet.

Måndag 15 Juli 2013 - Bedford
Den där gubben som sååå gärna villa prata med mig var inte vid frukostbuffén. Var visst inte så viktigt att prata med mig bara vid frukost.
Han checkade tack och lov ut så jag slapp gå omvägar :)

Blev några timmar vid poolen innan jag körde till Walmart för att köpa frukt.

När jag kom tillbaka började solen gå ned.
Gick upp för kullen bakom hotellet och kom till en åker och majsfält.
Hade tagit med mig filten och satt där och njöt medan solen gick ned.
Inte många dagar kvar i USA...
Var en underbar omgivning med bergen runt omkring.
Eftersom Wifin på rummet fortfarande inte fungerade satte jag mig vid poolen och njöt av syrsorna och den ljumma kvällen. Magiskt!

Söndag 14 Juli 2013 - Bedford
Började dagen med frukostbuffé som ingick i bokningen. Mums! Rullar tillbaka till rummet efter att ha ätit upp allt...
Låg 4,5 h och solade, blev massa dopp i poolen för att svalka mig.
När jag hoppade upp ur poolen var det en äldre, mycket mullig lastbilschaffis som hejdade mig för att säga att han tyckte om min tatuering på benet (draken Muschu från Mulan).
Sen haglade massa beröm över hur vacker jag var, mina fina blåa ögon och han älskade min accent. Så bjöd han mig på pepsi och ville bjuda på middag. Tvekade först men visst, gratis middag och ha någon att prata med. Han frågade efter mitt nummer och hotellrum men fick inget av det. Fick dock hans rumsnummer.
Men sen när jag pratade i min mobil satt han tio meter bort och förklarade vägen till hotellet i mobilen.
Det kändes ju inte okej att han skulle få dit en vän...

Somnade sen i badkaret och klockan var så mycket så jag skulle köra iväg för att äta och ta kort på solnedgången. Då kommer givetvis han med sin kompis över gatan då de handlat mat. Jag försöker ducka och luta mig över till handväskan och prata i mobilen men han knackade i alla fall på motorhuven.
Och så var snacket igång, han ville bjuda på drink i alla fall för jag var sååå vacker. Han hade sett bilen innan och visste det var "min". Han ville så gärna prata med mig. Sa att annars kunde vi ses på frukosten men han ville bjuda mig på en drink och frågade om jag hade dator så kunde jag komma och knacka på deras dörr för han hade hundratals filmer.
Ja vi får se sa jag och efter mycket om och men körde jag iväg och funderade om jag kanske skulle tro gott om äldre män att han kanske bara ville prata med mig.

Tog kort på solnedgången.
Försökte ta en bra bild på mig med stativet men gav upp..
Var massa eldflugor som jag försökte få kort på med var omöjligt. Hur gör man? Har fortfarande inte lärt mig kameran än.
Och ta kort på stjärnorna var inte lätt. Har syns i alla fall karlavagnen.
Och bra månbilder får jag inte heller till. Men någon gång ska man väl få till det.
Klockan var 22.30 innan jag rullade tillbaka till hotellets parkering. Då såg jag han sitta i mörkret längst bort på parkeringen. Hade varit borta i 2,5 h och nu bävade jag att gå till mitt rum så han skulle se vart jag bodde. Låtsades inte se honom där borta utan gick direkt in och låste alla lås. Ringde sen till hans rum då kompisen svarade. Sa det var försent. Det kändes inte bra att han suttit och väntat på mig, dessutom hade jag inte haft en chans då rummet var avsides m.m. Nej det var inte värt en gratis drink.
Lördag 13 Juli 2013 - Bedford
Började dagen med frukostbuffé och läste att det skulle regna till och med tisdag. Tack..
Men under dagen så tittade solen fram liiite så jag gick i all fall till poolen.
Var det för kallt så värmde jag mig i bubbelpoolen :)
Kändes som att febern kom krypande så jag köpte pizza och tog hem.
Har man inget kylskåp så får man göra ett :)
Gjorde inte många knop utan njöt av att slippa checka ut på några dagar.
Fredag 12 Juli 2013 - Gettysburg
Hade så bråttom att ta mig ifrån New Jersey att jag glömde ta sand därifrån *gah*.

Skulle ta mig till Gettysburg igen för att se de riktiga slagfälten. På väg dit var det långa köer och fick svänga av motorvägen då det var en trafikolycka.
Verkade tyvärr vara en allvarlig sådan då helikoptern landade på vägen :/
Var två till längst med vägen, tack och lov på motsatt körbana. Var köer så långt som en halvtimme bort. Och man kommer ju en bit om man kör i 110 km/h i en halvtimme...
Flera broar över floden.
Kom till sist till slagfälten. Här är Cavalry Field.
Fanns flera monument över de olika trupperna.
Hade en Park Ranger efter mig och sen före mig när jag åkte runt. Hmm..
Närmar mig en delen av kyrkogården som ligger i Gettysburg.
Tog kort på denna hästen från andra hållet sist jag var här.
Nordstatarna hade örnen som symbol och har hängt med i USA än idag.
Denna låga slutar aldrig brinna.
Många vackra statyer.
Kan omöjligt berätta om alla olika framryckningar och vilken sida som gjorde vad så för enkelhetensskull kan den som är mer intresserad läsa här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Slaget_vid_Gettysburg

Trots lite regn så var det vackra vyer ändå.
Det stod att parken stängde 6.00 PM så jag fick skynda mig i vanlig ordning. Ut ur bilen, ta lite foto, in igen, köra, stanna, ut...
Och så var det utsiktstorn lite överallt och jag skulle ju givetvis upp i alla såklart.
Detta var den högsta.
Parkerade bilen och såg folk där uppe och några som var på väg upp. Gick om dom, kom upp, tog några bilder, sprang ned igen och satte mig i bilen och då var de första nere till hälften. Snabb som en vessla :)

Här ser man över Death Valley.
Denna stora byggnad kunde man med klättra upp i. Är minne över Pennsylvanias egna soldater.
Tycker särskilt om hästmonumentet, så ståtliga på något vis.
Var många kvar i parken så de stängde tack och lov inte grindarna, var färdig klockan sju. Begav mig västerut för att hinna köra så mycket som möjligt innan jag checkade ut.
Men fick syn på detta övergivna hus längst vägen så det blev tvärnit :)
Vågade dock inte gå in, dels på vad som kunde gömma sig i gräset och dels att folk kunde se mig från vägen. Och man visste ju inte om det kom ut några aliens ifrån majsfälten runt omkring ;)

Det regnade och blev mörkt medan jag körde och körde. Letade boende i mobilen men täckningen försvann ibland.
Men hittade till sist ett hotell i min prisklass och ringde och frågade om det var försent att checka in klockan tio och om poolen fungerade (don't make same mistake twice).
Bokade hela fyra nätter!
Torsdag 11 Juli 2013 - New York
Bävade lite inför denna dagen för idag skulle jag in till Manhattan. Denna tjejen har inte ens varit i Stockholm och skulle nu in bland detta virrvarr av tunnelbanor och folk.
Tog bilen till närmaste tågstation och fick växla mynt för att stoppa in i automaten. Köpte biljett och listade ut vart jag skulle ta vägen.
Deras biljettsystem är smart, sätter en lapp hur långt man ska på sätena, går inte att tjuvåka här inte.
Så fort jag såg Newark hoppade jag av, men var för tidig, var nu på flygplatsen och inte Penn station. Gah! Var bara till att vänta på nästa och fråga om jag behövde betala igen men det behövde jag inte.
Bytte på Penn station till PATH och kom till World Trade Center. Fick gå in någonstans för att fixa gratis biljett och sen gå ett par kvarter för att gå igenom säkerhetskontrollen in till 9/11 Memorial.
Var gripande att se vattenfallen och när vattnet rann ned i ett stort djupt hål i botten. Tänkt vad många som dött precis här...
Hela stället var byggarbetsplats dock så det var inte det vackraste runt omkring.
Gick ned mot Staten Island Ferry. Var cirka en kvart att gå.
Glömde läsa vad detta var för någon byggnad. Ser lite roligt ut mitt bland höghusen.
Tog färjan gratis ut till Staten Island för att kunna få bilder på Manhattan.
Väl framme hoppade jag av och gick snabbt till kön igen och lyckades komma med bland de första igen för att få en bra plats.
Väl i land igen tog jag tunnelbanan till Times Square.
Skulle till Top of the Rock så jag gick in i en finfin galleria.
Betalade $27 och åkte 67 våningar upp!
Fin utsikt.
Träffade en svensk familj, första hittills.
Väl nere igen fick jag ställa mig på 48 th st och 5 ave för att familjen där hemma skulle kunna se mig i en webbkamera på internet :)
Fortsatte tillbaka till Times Square då alla köer har sinkat mitt schema.
Köpte en liten korv och åt på vägen.
Såg aldrig de ridande poliserna.. Tuffa hästar som klarar av denna miljön.
Vid Times Square var det massa folk!
Kul att se alla dessa taxibilar live :)
Och så ytterligare lite svensk, häftigt!
När jag tagit alla 500 bilder för dagen var det hög tid att bege sig mot bilen. Fick ta tunnelbana till 34th Penn Station för att gå upp ett kvarter och ned till New York Penn Station. Där betalade jag $11 för att ta tåget raka vägen till bilen.
Äntligen massa grönt igen :)
Hade en bit att gå till parkeringen så jag sprang då tiden hade runnit ut för en halvtimme sedan. Hade varit förargligt att få böter här när jag aldrig i mitt liv betalat böter..
Var ingen böter och tog en bild på solnedgången innan jag trött körde till mitt rum.