Vulkanutbrott Bali

28 sep. 2017 18:00
Visningar: 10563
Hej

Man tipsar på nätet att ha en bra reseförsäkring om man ska åka till Bali just nu. Men finns det verkligen något bolag som försäkrar sig mot just det, nu när läget är så oklart? Jag åker nästa tisdag och sitter lite på nålar att de inte ska ställa in flygtrafiken till Bali. Just nu är läget orange.

En annan fråga är om jag köpt en flygresa till Bali och de ställer in flyget. Har jag möjlighet att utnyttja min plats till Bangkok ändå eller blir jag stoppad på Arlanda? (mellanlandningen sker i Bangkok)
Av Hawaii
28 sep. 2017 18:07
Flygtrafiken på Denpasar är f.n. helt normal, men det kan ju ändras ganska snabbt om Mt. Agung bestämmer sig för att ha ett större utbrott. Vid sådana här oväntade händelser brukar flygbolagen vara mycket flexibla så nog en mycket bra chans att du kan komma iväg från Arlanda i alla fall.
29 sep. 2017 07:27
Åker till Bali med sambon på måndag. Hoppas det går bra.

Finns ett bra inlägg i gruppen "svenskar i Bali" på Facebook där en har citerat ang. Förberedelser kring ev. Vulkanutbrott.

Tex har 350 bussar förberetts så turister skall kunna ta sig hem genom transport till annan flygplats osv.

Trots det är jag lite nervös angående flygresan hem, vem vet hur mycket strul eller försening det kan bli trots förberedelser...

Bör man köpa med sig skyddsmasker för den delen? M95
29 sep. 2017 07:29
Sen undrar jag också hur lång tid det kan ta innan vulkanen exploderar, hittar inget bra svar på det. Däremot kan det ju pågå i flera veckor/månader när väl vulkanen exploderat...
Läste också på Facebook i en engelsk grupp om Bali att just nu väntas vindarna gå mot Australien i "several weeks" North / North East.

Hoppas på det :) ...
Av Lydia78
4 okt. 2017 06:32
Vi har tänkt att boka en resa till Bali i juni/ juli nästa år. Tänkte börja boka flygbiljetter men man kanske ska avvakta och se hur allt med vulkanen artar sig eller? Hur tänker ni andra som planerar resor dit?
4 okt. 2017 08:07
Jag tänker precis likadant. Hade planerat en resa till Bali inför nästa sommar och tänkte börja köpa hotell redan nu inför vistelsen, men det kanske är att slänga pengarna i sjön? :-/
9 okt. 2017 06:26
Vi har varit på södra Bali i en vecka och ska börja röra oss uppåt Ubud imorgon. Här nere märks ingenting. Vi har frågat lokalbefolkningen om läget i norr men alla skrattar och säger att det inte är någon fara. Kör på bara!
9 okt. 2017 08:31
Citerat från Jessicanordfeldt:
Vi har varit på södra Bali i en vecka och ska börja röra oss uppåt Ubud imorgon. Här nere märks ingenting. Vi har frågat lokalbefolkningen om läget i norr men alla skrattar och säger att det inte är någon fara. Kör på bara!
Låter bra!
Av Kiggex
5 nov. 2017 12:16
Hej!

Har varit tyst gällande vulkanen ett tag nu, hur är läget ? någon som vet?

Har bokat flyg 26 dec och hoppas på att den inte bryter ut nära vår resa.
7 nov. 2017 02:50
Jag var där förra veckan. Från Ubud åkte jag/vi upp till Kintamani, sen 2 timmars klättring upp till Mount Batur (1700m) för soluppgång. Underbar. Mount Agung var framför oss, bara 30 km bort. Det är lugnt. Vulkanen sover. Åk!
Av Kiggex
26 nov. 2017 17:46
Jaha,,, då läser man återigen i tidningen att den sprutar ut rök och aska....

Ska man börja bli orolig för att vår resa 26 dec inte blir av :( ???
27 nov. 2017 09:08 (redigerad)
Jaha, vi skulle åkt imorgon tisdag den 28:e men det ser ju inte ut att bli av iomed att flygplatsen i Denpasar nu har stängt.. Vårt resebolag Ving var mycket tillmötesgående och erbjöd oss att boka om senare eller alla pengarna tillbaka. EXTREMT FÖREDÖMLIGT! Vi kommer definitivt boka med Ving igen.
Av Birgere
27 nov. 2017 09:58
Citerat från Mrkarisma:
Jaha, vi skulle åkt imorgon tisdag den 28:e men det ser ju inte ut att bli av iomed att flygplatsen i Denpasar nu har stängt.. Vem ska betala för det här? Ja Ving lär ju inte ta sitt ansvar som vanligt. Fy sjutton!
Ving kommer ju att betala tillbaka dina pengar kanske även erbjuda alternativa destinationer så vad mer kan du begära?
Av Perk55
27 nov. 2017 13:50
Någon som vet hur reseförsäkringar fungerar vid ”naturkatastrofer”.

Vi ska åka till Bali i mars/april, har köpt flygbiljetter som inte är av/ombokningsbara. Visserligen är det ju några månader dit. Men när man läser om förra utbrottet, som började i februari 1963 och höll på till januari 1964, så blir man ju lite fundersam.
Av Birgere
27 nov. 2017 18:14
Citerat från Perk55:
Någon som vet hur reseförsäkringar fungerar vid ”naturkatastrofer”.

Vi ska åka till Bali i mars/april, har köpt flygbiljetter som inte är av/ombokningsbara. Visserligen är det ju några månader dit. Men när man läser om förra utbrottet, som började i februari 1963 och höll på till januari 1964, så blir man ju lite fundersam.
Du får väl läsa vad som gäller för just din försäkring och då är det nog främst försäkringen kopplad till kortet som du betalade flygbiljetterna med. Har du köpt genomgående biljetter och flygningen inte går att genomföra så får du naturligtvis tillbaka pengarna av flygbolaget. Har du däremot separata biljetter tex först till Singapore och sedan vidare så kommer inte resan till Singapore att ersättas av flygbolaget, enbart sista sträckan. Men dom besluten lär ju inte flygbolagen ta förrän i sista minuten.
28 nov. 2017 08:18 (redigerad)
Citerat från Birgere:
Citerat från Mrkarisma:
Jaha, vi skulle åkt imorgon tisdag den 28:e men det ser ju inte ut att bli av iomed att flygplatsen i Denpasar nu har stängt.. Vem ska betala för det här? Ja Ving lär ju inte ta sitt ansvar som vanligt. Fy sjutton!
Ving kommer ju att betala tillbaka dina pengar kanske även erbjuda alternativa destinationer så vad mer kan du begära?
Japp, fick veta det och har ändrat mitt ovanstående inlägg. Anledning till min pessimism var att när vi ringde nån vecka efter vi bokat och behövde hjälp med vår resa och betalning fick vi till svar "vi kan inget göra, vi kan inte hjälpa er på något sätt eftersom ni bokat en reguljär resa, ha en bra dag Hejdå" - Du kanske förstår min negativitet till bolaget då :) MEN, vi måste fått någon nybörjare på kundtjänst som var rädd för en diskussion eller nåt som bara vill fly från samtalet. Allt löste ju sig ändå tillslut.
Av Kiggex
28 nov. 2017 08:26
Citerat från Mrkarisma:
Citerat från Birgere:
Citerat från Mrkarisma:
Jaha, vi skulle åkt imorgon tisdag den 28:e men det ser ju inte ut att bli av iomed att flygplatsen i Denpasar nu har stängt.. Vem ska betala för det här? Ja Ving lär ju inte ta sitt ansvar som vanligt. Fy sjutton!
Ving kommer ju att betala tillbaka dina pengar kanske även erbjuda alternativa destinationer så vad mer kan du begära?
Japp, fick veta det och har ändrat mitt ovanstående inlägg. Anledning till min pessimism var att när vi ringde nån vecka efter vi bokat och behövde hjälp med vår resa och betalning fick vi till svar "vi kan inget göra, vi kan inte hjälpa er på något sätt eftersom ni bokat en reguljär resa, ha en bra dag Hejdå" - Du kanske förstår min negativitet till bolaget då :) MEN, vi måste fått någon nybörjare på kundtjänst som var rädd för en diskussion eller nåt som bara vill fly från samtalet. Allt löste ju sig ändå tillslut.
Härligt att det löste sig för dig....
Av Kiggex
28 nov. 2017 08:28
Själv ska mitt flyg gå 26 dec.... köpte biljetterna genom momondo....
Ska jag kontakta dom redan nu och börja diskutera med dom om nytt resmål??
Eller ska man vänta lite till??
Har inte varit med om en sådan här situation innan så vet inte vad jag ska göra..
28 nov. 2017 10:28
Citerat från Kiggex:
Själv ska mitt flyg gå 26 dec.... köpte biljetterna genom momondo....
Ska jag kontakta dom redan nu och börja diskutera med dom om nytt resmål??
Eller ska man vänta lite till??
Har inte varit med om en sådan här situation innan så vet inte vad jag ska göra..
Kontakta inte Momondo, de är ingen researrangör, bara en hemsida. Du har köpt biljetterna hos någon annan.

Men det är nog bäst att vänta, mycket kan hända på en månad.
Av Birgere
28 nov. 2017 10:56
Rent krasst kan man säga att enda sättet att man får tillbaka flygbiljettpengarna är om
1. Flygbolaget ställt in flygningarna till Bali och då återbetalas alla flygbiljetter som är kopplade till samma bokningsnummer. Dock fattas ett sådant beslut väldigt sent, kanske samma dag som resan äger rum.
2. UD avråder för resor till Bali

För boende så gäller att hotellet har stängt

Köper man paketresa (flyg+hotell) så bör det funka att någon av punkterna ovan strular för att man ska kunna få tillbaka pengarna.

Jag tror inte det är fel att redan nu ta upp en diskussion med researrangören för att hitta alternativa resmål. Från deras perspektiv så spelar det ingen roll vart ni åker och hellre att ni bokar om till en annan destination än att i sista minuten så tvingas researrangören att avboka allt o ge pengarna tillbaka.
Av Kiggex
4 dec. 2017 15:54
Någon som har koll på hur läget är på Bali nu?
4 dec. 2017 16:13
Jag vet bara att flygplatsen är igång igen och att flygen går enligt planerat. Verkar vara relativt som vanligt
Av Kiggex
5 dec. 2017 20:16
Citerat från Monkan90:
Jag vet bara att flygplatsen är igång igen och att flygen går enligt planerat. Verkar vara relativt som vanligt
Då får man hålla tummarna på att det kommer vara så framöver nu 😁😁😁😁
Av Kiggex
12 dec. 2017 12:37
Någon som har ny status?