VISA Kontokort på resan

11 jan. 2013 18:30
Visningar: 4480
Jag är lite osäker på det där med att ha med sina betalkort på resan. Hört lite olika tips och idéer. Banken tyckte jag skulle skaffa ett kreditkort, men då måste räkningarna betalas medan jag är borta. Vill inte spendera resan med att leta på en säker dator att gå in och betala räkningar med gärna, även om det kanske kan vara bra ifall att det vanliga bankkortet försvinner, men jag vet inte.

Har då VISA betalkort på Nordea sedan tidigare. Tänkte skaffa ett extrakort, men osäker på vad som händer med extrakortet om jag måste spärra det ordinarie vid stöld, förlust eller annat.

Ni får gärna delge mig några idéer om hur man bäst gör vid en långresa långt bort.
Av Alexa_b
11 jan. 2013 20:51
Min kollega på jobbet kom precis hem från Malaysia och han kommer hädanefter ha med extra Visakort på resan ifall han blir av med det ordinarie.
Han hade lite bråttom och läste inte ordentligt på bankomaten (han såg bara att Visa-ikonen fanns med) vilket medförde att bankomaten åt upp hans kort. Det var en privat bank som inte tog vilka Visakort som helst och tyvärr spottade inte ATM-maskinen tillbaka det felaktiga kortet utan behöll det...
Han satt på banken i ett par timmar efter det men kunde inte få ett nytt kort där på plats så de fick leva på hans frus lilla föräldrapeng resten av semestern.

Om du förlorar ett kort så är det kortet spärrat, inte extrakortet utan det kan du använda istället då.

Själva har vi med laptopen och bankdosa och varsina VISAkort på våra resor och kan således logga in och föra över pengar. Vi har aldrig stora summor på kontona som korten är kopplade till, utan för över mindre summor eftersom under resan.
11 jan. 2013 21:11
Lät som en bra idé att föra över lite i taget. Jag hoppas det finns säkra datorer i Japan. Känns lite bättre än typ ryssland eller nått annat sånt land, inget ont menat.

När det gäller extrakortet, får det ett annat nummer i så fall? Vet inte hur det skulle gå till vid en spärrning annars. Är ju svårt att uppge kortnummer på ett försvunnet kort. Vet inte ens vad det kostar att ringa, om det är 0771 nummer blir det väl svindyrt, kostar redan 18,20 per minut hem till Sverige därifrån....
Av Bibby
11 jan. 2013 21:12
Just Japan är lite krångligt att få ut kontanter i, de tar inte alla kort och det finns få ATM som tar utländska kort. Kolla upp det innan du åker.
Av Hille2
11 jan. 2013 21:22
Skaffa ICAs Mastercard att ha som reserv. Du har då fria uttag i utlandet och betalar heller ingen växlingsavgift som du måste göra med Nordeakortet
Av Hkn
11 jan. 2013 21:39
Citerat från bibby:
Just Japan är lite krångligt att få ut kontanter i, de tar inte alla kort och det finns få ATM som tar utländska kort. Kolla upp det innan du åker.
Stämmer. Jag var i Japan 2007 och skrev den här bloggposten kort därefter:

http://www.guidebook.se/archives/221

På den tiden var Citibank och det japanska postverket de mest pålitliga platserna för att få ut kontanter.
Kollade upp saken nyss, då jag tänkte åka dit igen. Inte mycket har ändrats, förutom att Shinsei Bank har uppgraderat sina bankomater och accepterar internationella kort.
I min bloggpost finns länkar till båda bankernas "find an ATM"-sidor.

Jag slösade bort flera timmar i onödan på att gå runt i Tokyo och Kyoto och leta (nej, just det – jag var inte ute på landet utan mitt i storstäderna). Precis så krångligt är det. Kolla i förväg så att det passar din resrutt.

:: hkn ::
11 jan. 2013 21:40
Vad jag hört så ska det finnas ATM för utländska kort på japanska postkontor som tydligen finns på de mest udda ställen. Källa: http://www.japan-guide.com/e/e2208.html

Minns inte alls hur det var sist. Hade tagit med mig pengar till vissa hotell som bara tog kontanter, sen gick mycket via VISAkortet i affärerna. Tycker det är lite märkligt att ett så utvecklat land har sån brist på vanliga uttagsautomater för utländska kort. Men men, man kan inte få allt.

Jag minns en automat i entrén till en bank eller liknande för internationella uttag. Mötte en och annan västerlänning där. Kändes hyfsat säkert när det inte var ute på gatan. Jag själv gillar inte att ha det utomhus alla gånger, särskilt när näste man i kön står obehagligt nära.

Angående Icabanken. Är det någon avgift eller nått på det? Går väl inte att koppla till Nordeakontot på samma sätt? Blir ett väldans flyttande av pengar annars menar jag om det ska flyttas till Icabankens konto. Tar ju några dagar innan det kommer in, särskilt på helgerna.
11 jan. 2013 22:14
Skrev det där innan jag såg att du skrivit Hkn.

Citibank kommer jag ihåg. Då var det den jag var inne på i Osaka. Ska i princip bara bo i de stora städerna Fukuoka, Osaka, Okayama och Sapporo, och så Tokyo då. Men jag ska ladda ner listan på bankkontoren. Men det är väl som jag skrev att det går att ta ut på postkontor? Kommer inte sova till 12 på dagarna så ingen risk att jag missar ett tillfälle, bortsrtt från helgerna då då.
Av Hkn
11 jan. 2013 22:22
Citerat från nejmeg:
Skrev det där innan jag såg att du skrivit Hkn.

Citibank kommer jag ihåg. Då var det den jag var inne på i Osaka. Ska i princip bara bo i de stora städerna Fukuoka, Osaka, Okayama och Sapporo, och så Tokyo då. Men jag ska ladda ner listan på bankkontoren. Men det är väl som jag skrev att det går att ta ut på postkontor? Kommer inte sova till 12 på dagarna så ingen risk att jag missar ett tillfälle, bortsrtt från helgerna då då.
Yes, så är det. Postkontoren funkar.

Observera då att du måste gå in på postkontoret för att komma åt bankomaterna – dessa uttagsautomater är alltså bara öppna under kontorstid.
Bankomaterna ser dessutom inte ut som våra, utan är ofta stora som tvättmaskiner med en mängd andra små funktioner och knappar – oklart vad de är bra för.

Best,

:: hkn ::

PS. Som belöning för ditt slit att hitta de japanska postkontoren, får du lite undehållning medan du tar ut pengarna. Bilden på bankomaten i min bloggpost, där en liten ekorre hoppar runt på skärmen, är tagen på en japansk post i Meguro i södra Tokyo. Quite funky.
11 jan. 2013 22:32
Ekorrar är trevligt. Men av ditt meddelande av döma låter det som en pärs att hitta på dessa postkontor?

Huvudsaken är ju att det går att ta ut pengar någonstans. Får väl ha någon frysmat eller nått köpt sedan tidigare i kylen på rummet ifall pengarna skulle ta slut och ingen bankomat i närheten.
Av Annl
12 jan. 2013 07:27
Verkar jobbigt med bankomater i Japan...

Ett kreditkort är ju inte fel att ha med kan jag tycka och så kan du betala med det i stället för att gå runt med mycket kontanter.

Vi har konto i Bohusbanken (Danske Bank) och till vårt konto har vi varsitt betalkort och varsitt kreditkort. Mycket smidigt.
12 jan. 2013 11:21
Mitt råd gäller inte Japan specifikt men ett kontokort är ju inte helt fel,finns många fördelar med kontokort före betalkort bla bättre försäkringar det går att kolla fakturan innan betalar osv. hyrbil går ofta inte att betala smidigt med annat änkontokort,alla fördelar kan de förklara på ditt bankkontor eller på deras sida på nätet.

Angående räkningen på kontokortet så kan du länka ihop det med ditt vanliga konto så att den dras automatiskt så slipper du krångla med det när du är ute o reser.

Jag o frugan har också varsitt kontokort för att använda på våra resor så slipper man problem ifall man skulle förlora Betalkortet.

I övrigt är också jag förvånad att det ska vara så krångligt att ta ut pengar i ett så tekniktokigt land som Japan.
12 jan. 2013 18:55
Har inget emot att ha kontanter på mig, men ska liksom inte gå med flera tusen på mig, bara så man klarar sig under veckan som går. Jag vill gärna slippa flytta mellan olika banker. Allt ligger på ett sparkonto, eller tja, uppdelat av säkerhetsskäl. Men som jag sa tidigare tar det ju en stund att flytta mellan olika banker om det skulle behövas.

Vet ni om det går att få det autobetalt via Nordeas kreditkort? Då lär man ju vara säker på att det finns pengar, annars blir man väl uppringd av en irriterad Nordeabankir.

Låter helt klart som en bra idé, men används även bankkod med kreditkort? Så ingen kan komma och leva rövare med kortet om det skulle tappas menar jag.
Av Annl
12 jan. 2013 22:38
Har du ett kreditkort så behöver du inte flytta pengar utan kan betala när du kommer hem (i alla fall är det så hos Bohusbanken). Mycket smidig!

Men ska du vara borta länge så är det ju enkelt att packa ned bankdosan och antingen ha med egen dator eller gå in på något internetcafé.
Citerat från nejmeg:
Har inget emot att ha kontanter på mig, men ska liksom inte gå med flera tusen på mig, bara så man klarar sig under veckan som går. Jag vill gärna slippa flytta mellan olika banker. Allt ligger på ett sparkonto, eller tja, uppdelat av säkerhetsskäl. Men som jag sa tidigare tar det ju en stund att flytta mellan olika banker om det skulle behövas.

Vet ni om det går att få det autobetalt via Nordeas kreditkort? Då lär man ju vara säker på att det finns pengar, annars blir man väl uppringd av en irriterad Nordeabankir.

Låter helt klart som en bra idé, men används även bankkod med kreditkort? Så ingen kan komma och leva rövare med kortet om det skulle tappas menar jag.
13 jan. 2013 03:25
Jag tycker inte om tanken att gå in på internetcafeer och göra bankärenden egentligen. Använder hellre typ förenklad inloggning. Dator är inte heller på tapeten, lite för värdefull och otymplig att bära med sig, även om det hade varit smidigt att ha. Ska åka runt så pass mkt att det blir för rörigt.

Nordeas kreditkort har en månads betaltid på sig. Så länge som jag är borta hinner räkningen gå över tiden innan jag blir hemma. Skaffar jag kreditkort på en annan bank måste jag väl ändå föra över pengar från Nordea, där pengarna ligger :/
Diskussionen är stängd för nya svar