Vilken rutt av dessa två?

30 juli 2018 15:19
Visningar: 277
Ska åka till Thailand i ca 3 veckor i januari med sambo och ett till par men kan inte bestämma vilken rutt vi ska ta (eller snarare vilken/vilka öar vi ska besöka). Vill ha sköna soldagar på fin strand, bra barer som har öppet sent och äventyr/upplevelser. Så vad borde vi välja?

Rutt ett: Krabi Ao nang alt. Railay --> Phi phi/ koh Lipe/ koh Lanta --> Khao Sok --> Bangkok.

Rutt två: Krabi Ao nang alt. Railay --> Khao Sok --> Koh Samui/ koh Phangan/ ko Tao --> Bangkok.
30 juli 2018 22:38 (redigerad)
Jag har besökt alla ovanända ställen förutom khao sok.
Ao nana är favoritstället i Thailand. Leta hotell nära huvudgatan, den långa raka vägen med mcdonalds. (jag råkade nämligen bo på fel sida av ao nang o det var inte alls härligt). Bra utgångspunkt för utflykter till havs, snorkling helt ok men ute bäst. Mysigt ställe med billig mat och billigt boende, tyvärr inget nattliv alls. Möjligvis någon bar öppen vid stranden men inte mycket. Ta båttur till railey över dagen, tycker inte det är värt att bo där. Phra nang Cave har en vacker strand, bättre än railey. Dit kan du ta dig med båt på 10 min ifrån ao nang.

Phiphi är lite dyrare i mat och boende men har riktigt billig alkohol. Billigste alkoholen jag mött på i Thailand. Roligt festliv på kvällen och på dagarna kan du även därifrån ta otroliga båtturer ute till havs för att se fina stränder (maya Bay) och snorklingen är även bättre här.

Koh Lanta har 0 nattliv och det kryllar utav svenskar överallt. Även de som jobbar på koh lanta är svenskar. Gillade det inte, fic ingen känsla av Thailand. Men tycker ändå det är värt ett besök, typ tre nätter. Havet och öarna utanför är fantastiska. Ta en dagstur som stannar på koh ngai, orörd strand.

Koh samui är väl bra om ni vill festa. Jag bodde vid Chaweng Beach om man ens kan kalla det för Beach. Fanns knappt någon strand att ligga på när tevattnet var högt och vattnet var smutsigt. Mycket prostituition. Dyr mat och dyrt boende, alkoholen likaså. Känns som en smutsig stad.

Koh phangan är häftigt. Thailänsk kultur och billig mat. Åt pad Thai för 5 kr varje dag. Nice strand och havet hade höga vågor. Ganska chill på dagen och sedan är det fullt ös med full moon party på natten.

Koh tao, ön är till för dykning. Tyckte inte om gatorna då de var små och trånga och bilar och moppar trängde sig förbi konstant. Men otrolig snorkling och dykning. Helt sjukt hav utanför, väldigt häftigt. Hört att nattlivet är bra men jag hittade inget som var öppet efter 23 iallafall :/

Vill ni se olika delar av Thailand så rutt 2. Jag tycker Samui phangan och Tao skiljer sig ifrån ao nang phiphi lanta och lipe.
Men jag tycker naturen, omgivningen, havet och djuren är vackrare under rutt 1. Men vill ni blanda den fina naturen med fest så är rutt 2 bättre.

Tycker dock ni borde korta ner rutten lite, så ni slipper leva med backpacksen på ryggen och inte hinna stanna och njuta. Hade satsat på 3-4 stället plus bkk. Typ börja i lipe - koh lanta - phiphi - ao nang.
Hoppas det var till någon hjälp
Av Pelle77
31 juli 2018 16:50
Januari kan vara regnig på Samui och Phangan. Åk dit så sent i Januari som möjligt.
31 juli 2018 22:18
Tack för bra info om öarna! Vi kommer nog bo i Ao Nang och köra på rutt två men skippa Samui helt. Blir koh Phangan som vi känner passar oss bäst och möjligen en dagsutflykt till ko Tao pga snorklingen, vet ej hur den är på koh phangan? Och vid vilken strand ska man bo? Vi kommer vara där näst sista veckan i januari så hoppas vädret är med oss då.

Khao sok har jag besökt förut, fantastiskt om man gillar natur och häftiga upplevelser, kan rekommendera.