Växla hemma?

4 jan. 2014 14:41
Visningar: 22323
Hej!
Åker till Ao Nang den 21 januari och ska vara där 15 dagar.
Ungefär hur mycket bör man växla hemma i Svedala? Vi reser med en hotellnatt vid ankomst i Ao Nang sen typ "backpacking" runt ö-världen
då snorkling är det största huvudsyftet.
Tar tacksamt emot tips om boende, snorklingsställen och sevärdheter.
Mvh/Marita
10 jan. 2014 00:20
Hej,
Jag spinner vidare på denna tråd!

( Bra länk! http://www.tripadvisor.com/Travel-g293915-s601/Thailand:Banks.And.Money.html )

På länken kunde man läsa :

" Exchanging cash in Thailand is EASY

FOREX (FOreign EXchange) booths are very common and clearly post their daily exchange rates on an electronic notice board.

Cash exchanges in Thailand incur NO commissions or fees.
Do not buy any Thai currency until you arrive in Thailand.
The rates offered in Thailand are ALWAYS BETTER than you could get back home *(for "mainstream" currencies).
FOREX booths accept ALL MAJOR currencies.
DO remember to bring ONLY bank notes in good overall condition.
FOREX booths generally WILL NOT accept bank notes that are torn, ripped, damaged or are excessively marked/stamped "

Jag läste på ett annat forum att bäst är hämta pengar på ATM, några andra hävdar att små växlingskontor är bättre(ej storbankerna tolkade jag det som) Man pratar om att ATM och sin hemmabank tar ut avgifter, o några nämner att växlingskontor tar ut avgift.(möjligt att "små" växlingskontor tar avgift(?))

Jag var inne nyss på två thai-banker jag kunde googla fram. "bangkok bank" och "SCB" - dagens köpkurs för 1st svensk krona är 4,85 samt 4,98 (sistnämnda 4,98 TT, så kunde jag inte tyda vad rubriken TT innebar man gissar det är kontanter)

Detta skulle innebära för tusen kronor får man 4850Bath / 4980Bath, och då utan avgifter om nu detta stämmer med den info jag fann i länken.

Jag som har nordea kan köpa bath för en kurs som ger mig 4975Bath. Forex ca 4650Bath, (Valutaväxlingspåslag 1,55% ingår i vid köp av valuta hos Nordea)

So far så är det ingen större besparing på att växla pengar på plats om man har bra kurs hos sin privata bank, och jag som är pluskund hos min bank slipper växlingsavgift.

Ta ut på ATM med dagens Visa-kurs(4,99) : 4990Bath , men jag åker på 40sek i uttagsavgift, plus 35sek extra för en Thailändsk ATM(Nyss höjt från 150 till 180Bath) Om jag räknat rätt så innebär detta att bankomatuttag samt Forex hemma delar sämsta alternativet.

( http://www.visaeurope.com/en/cardholders/exchange_rates.aspx ) Vet ej om denna valuta på 4,99 både gäller uttag på ATM och kortbetalningar?

Sen får man såklart kalkylera vad värdet är att ha smidigheten att plocka ut pengar på en ATM. Och sist men inte minst så är det mycket små summor vi pratar om i skillnad. Plockar man ut Bath 3-4 gånger på en ATM så kanske det inte är så smart, men 1-2 gånger är OK. MEN plockar man ut pengar på t.ex Forex hemma så blir det sämre affär, ca 65kr back på varje 1000SEK du växlar in jämfört med Nordea eller bank i Thailand.

1) Däremot är det en sak jag undrar över, om man går till en "storbank" i thailand och vill "byta" SEK mot Bath, betalar jag med mitt visakort eller lämnar jag svenska sedlar? (Hjärnstopp) Kollar jag på Nordea/visakort/priser så finner jag denna text "Manuellt uttag på bankkontor i Sverige och utomlands = avgift 40kr" Manuellt uttag är alltså inte när jag drar mitt visakort?

2) Sen har jag ingen aning om vad "små växlingskontor" har för kurser/avgifter.

3) När man betalar med visakort i butik eller hämtar ur bankomat så kan man få valet att betala en "lokal" växlingskurs(som jag uppfattar är Visa själva) eller att jag väljer att valutan styrs av min bank Nordea. Är det korrekt uppfattat? Nordea skriver :

"Valutakursen i SEK vid köptillfället
Det blir allt vanligare att du kan välja att betala direkt i svenska kronor. Det innebär att du kan välja om kursen ska omräknas av den lokala banken eller av Nordea. I praktiken väljer du antingen en fast växlingskurs eller en växlingskurs som kan variera beroende på när transaktionen löses in och omräknas. Med fast växelkurs vet du exakt vilket belopp du kommer att betala, men ofta blir det billigare om Nordea sätter omräkningskursen. Det beror på att säljföretaget/banken har fria händer att själva sätta valutakursen. Vi rekommenderar därför att betalning/uttag alltid sker i landets valuta.

Enligt Visas och MasterCards regelverk ska du alltid kunna välja vilket alternativ som passar dig bäst. Säljföretaget eller banken ska också ge dig ett kvitto med aktuell kurs och summan både i den lokala valutan och den valuta du har valt att bli debiterad i."

Stämmer detta att man i butiker kan få valet om vilken valuta man skall betala i? ...jag hänger inte riktigt med hur valutan vandrar och omräknas kontra de valalternativ man har. Hjärnstopp som sagt.
10 jan. 2014 02:01
Rättelse, Forex o x-change har en kurs på 0,22, inte 0,21 som jag räknade på. Alltså ännu sämre.

Jag kommer säkerligen plocka ut pengar på en ATM, men vill ändå veta hur man skaffar valuta på annat vis.

Visst kan jag ta med svenska sedlar o växla in, verkar som pengamässigt det bäst alternativ om det inte tillkommer avgifter. (men såklart bökigaste alternativet)

Går det att även köpa valuta med Visa-kort på en thai-bank? Då slipper jag Nordea 40kr uttagsavgift och slipper 35kr ATM-avgift. Jag antar dock att Nordea tar 1,55% betalat i valutomräkningspåslag, dvs 75SEK vid köp av Bath för 5000SEK. (Om kursen skulle va den samma på thai-banken som på ATM så är det i princip samma kostnader vi pratar om)
Av Bibby
10 jan. 2014 02:12
Inte läst allt här men det är alltid en avgift på 150 THB när du plockar ut pengar med ett utländskt kort i en ATM.

Alltså plockar man alltid ut maxbeloppet.

Tror det finns en bank som inte tar den avgiften men kommer inte ihåg vilken, googla så hittar du det.
Av Marilcj
10 jan. 2014 05:08
Vi växlar in nån tusenlapp innan vi åker ner så vi har till taxi/buss o första dygnen, sen plockar vi ut i ATM och kursen i Thailand är betydligt bättre just nu än här hemma.
De små växlingskontoren/båsen tar inga avgifter och absolut bästa kursen just nu, men man bör tänka på att ha med passet om man ska växla där för vissa har infört passtvång vid växling av utländsk valuta.
Ska man nyttja de små växlingskontoren får man ju alltså ha med sig svensk valuta till Thailand istället, vilket känns rätt onödigt.

Kolla oxå med din bank innan du åker så du inte har uttagsspärr på ditt kort för uttag i Asien, Handelsbanken o Nordea vet jag har börjat med det pga att många skimmade kort dyker upp i bla Asien.
Vi hade ett par stycken nu som var utför detta i julas och de fick vänta ett par dagar innan de kom i kontakt med svensk bank för att meddela att de var i Thailand så de kunde släppa spärren.
10 jan. 2014 15:40
Citerat från Bibby:
Inte läst allt här men det är alltid en avgift på 150 THB när du plockar ut pengar med ett utländskt kort i en ATM.

Alltså plockar man alltid ut maxbeloppet.

Tror det finns en bank som inte tar den avgiften men kommer inte ihåg vilken, googla så hittar du det.
Är det AEOM ATM du syftade på som inte tar avgift? ---för detta stämmer, men dessa är svåra att hitta, inte så många av dem, dem är grå/blå o ganska små i storleken, finns typ 10st i BKK, sen finns de lite spritt i Thailand men inte många som sagt.
10 jan. 2014 15:44
Citerat från Marilcj:
Vi växlar in nån tusenlapp innan vi åker ner så vi har till taxi/buss o första dygnen, sen plockar vi ut i ATM och kursen i Thailand är betydligt bättre just nu än här hemma.
De små växlingskontoren/båsen tar inga avgifter och absolut bästa kursen just nu, men man bör tänka på att ha med passet om man ska växla där för vissa har infört passtvång vid växling av utländsk valuta.
Ska man nyttja de små växlingskontoren får man ju alltså ha med sig svensk valuta till Thailand istället, vilket känns rätt onödigt.

Kolla oxå med din bank innan du åker så du inte har uttagsspärr på ditt kort för uttag i Asien, Handelsbanken o Nordea vet jag har börjat med det pga att många skimmade kort dyker upp i bla Asien.
Vi hade ett par stycken nu som var utför detta i julas och de fick vänta ett par dagar innan de kom i kontakt med svensk bank för att meddela att de var i Thailand så de kunde släppa spärren.
Jag tar nog med ett par tusen i SEK, + kanske ca 3000Bath som startpengar, sen ATM för resterande.

Ska kolla med banken faktiskt ang. spärren. Har ringt hela dagen till Nordea o får bara "för många som ringer just nu, återkom"
Av Bibby
10 jan. 2014 15:53
Citerat från Thai2013:
Citerat från Bibby:
Inte läst allt här men det är alltid en avgift på 150 THB när du plockar ut pengar med ett utländskt kort i en ATM.

Alltså plockar man alltid ut maxbeloppet.

Tror det finns en bank som inte tar den avgiften men kommer inte ihåg vilken, googla så hittar du det.
Är det AEOM ATM du syftade på som inte tar avgift? ---för detta stämmer, men dessa är svåra att hitta, inte så många av dem, dem är grå/blå o ganska små i storleken, finns typ 10st i BKK, sen finns de lite spritt i Thailand men inte många som sagt.
Ja det är mycket möjligt, tror det började på A, så låter troligt. Du har koll du :)
Av Marilcj
10 jan. 2014 18:37
Citerat från Erikaperika:
Intressant tråd! Jag googlade AEOM ATM och hittade den här fiffiga länken som visar var de finns. Inte så många platser utanför BKK.

http://www.aeon.co.th/aeon/af/aeon/unsec/custSrv/loc/loc.do?channelId=-8753&selectedChannels=-8758,-8753&lang=en&locType=1

Vad brukar maxbeloppet för ett uttag vara?

Mvh
Erika
Maxbeloppet för uttag är detsamma som du har här hemma, de flesta bankerna har väl en gräns mellan 10-15.000kr/v

Sen att Nordea har satt "spärrar" i Asien bla fick jag höra nu när vi kom hem, en bekant fick ett samtal fr Nordeas huvudkontor m en förfrågan om hon befann sig på Filipinerna, kortet hade blivit streamat, el va de heter, och uttagsförsök gjordes på Filipinerna, de hade även förklarat hur det låg till då.
De som jag har hört varit utför detta har alla haft Master Card så vet inte om de bara gäller dom.
10 jan. 2014 18:44
Citerat från Marilcj:
Maxbeloppet för uttag är detsamma som du har här hemma, de flesta bankerna har väl en gräns mellan 10-15.000kr/v
Sen att Nordea har satt "spärrar" i Asien bla fick jag höra nu när vi kom hem, en bekant fick ett samtal fr Nordeas huvudkontor m en förfrågan om hon befann sig på Filipinerna, kortet hade blivit streamat, el va de heter, och uttagsförsök gjordes på Filipinerna, de hade även förklarat hur det låg till då.
De som jag har hört varit utför detta har alla haft Master Card så vet inte om de bara gäller dom.
Ok, tack! Det beloppet räcker ju gott och väl. :-D

Jag vet att min bank, Länsförsäkringar Bank, har en spärr på det VISA-kort jag har där. Likasom Medmera Bank, på det kreditkort jag har där. Fiffigt nog kan man ändra de spärrarna via deras appar.
Av Bibby
10 jan. 2014 21:43
Maxbelopp i en ATM är oftast 10-20.000 THB per gång.
Av Marilcj
10 jan. 2014 22:48
Citerat från Bibby:
Maxbelopp i en ATM är oftast 10-20.000 THB per gång.
Nä det är högre, vi tog ut 20.000 bath i stöten och det var inte högsta, varken på de gula el röda ATMen
Av Bibby
10 jan. 2014 22:59
Citerat från Marilcj:
Citerat från Bibby:
Maxbelopp i en ATM är oftast 10-20.000 THB per gång.
Nä det är högre, vi tog ut 20.000 bath i stöten och det var inte högsta, varken på de gula el röda ATMen
Det var det för mig.

Vad har ordet "oftast" för betydelse i din värld?
Av Marilcj
10 jan. 2014 23:18
Citerat från Bibby:
Citerat från Marilcj:
Citerat från Bibby:
Maxbelopp i en ATM är oftast 10-20.000 THB per gång.
Nä det är högre, vi tog ut 20.000 bath i stöten och det var inte högsta, varken på de gula el röda ATMen
Det var det för mig.

Vad har ordet "oftast" för betydelse i din värld?
Ofta då är de det som är vanligast förekommande och det är nog inte bara i min värld som ofta står för det!
Där var de som plocka ut 30.000 bath åtgången nu oxå.
Av Bibby
11 jan. 2014 00:02
Citerat från Marilcj:
Citerat från Bibby:
Citerat från Marilcj:
Citerat från Bibby:
Maxbelopp i en ATM är oftast 10-20.000 THB per gång.
Nä det är högre, vi tog ut 20.000 bath i stöten och det var inte högsta, varken på de gula el röda ATMen
Det var det för mig.

Vad har ordet "oftast" för betydelse i din värld?
Ofta då är de det som är vanligast förekommande och det är nog inte bara i min värld som ofta står för det!
Där var de som plocka ut 30.000 bath åtgången nu oxå.
Alla kanske inte bara hänger på charterställena i LOS, finns andra ställen också, och där kanske inte 30' är standard, utan där kan det vara en stor del av årsinkomsten så det kanske finns en anledning till att man inte kan ta ut de summor du påstår.
11 jan. 2014 01:55
Citerat från Marilcj:

Maxbeloppet för uttag är detsamma som du har här hemma, de flesta bankerna har väl en gräns mellan 10-15.000kr/v

Sen att Nordea har satt "spärrar" i Asien bla fick jag höra nu när vi kom hem, en bekant fick ett samtal fr Nordeas huvudkontor m en förfrågan om hon befann sig på Filipinerna, kortet hade blivit streamat, el va de heter, och uttagsförsök gjordes på Filipinerna, de hade även förklarat hur det låg till då.
De som jag har hört varit utför detta har alla haft Master Card så vet inte om de bara gäller dom.
..ja som någon annan svarade så kan man plocka ut 20000-25000 Bath på en ATM med den info jag googlat. Men som även en annan svarade så är det säkerligen olika beroende på var man är i landet.

Det finns info på detta forum att vissa svenska banker satt spärr på folks betalkort, tycker det låter konstigt ifall de gör detta UTAN att meddela sina kunder. Jag måste ta reda på vad som gäller o ringa Nordea. Undrar om du menar att Nordea har gjort detta för alla kunder eller just för din bekant när banken upptäckte att någon skimmat dennes betalkort?
Av Marilcj
11 jan. 2014 06:40
Vi bor o tar aldrig ut pengar varken i stora städer eller semesterparadisen, utan i en Thai-by.
De som upptäckte spärren i Thailand hade ingen av dom blivit utsatta för stimning och fick beskedet att det är en säkerhetsåtgärd som banken infört.
Hon som hade Nordea fick samma svar o tur var väl det i hennes fall för banken ringde upp och ifrågasatte var hon befann sig eftersom kortet används i Sverige o bara någon timme senare försökte nån göra uttag på Fillipinerna .
11 jan. 2014 23:11
Jag ringde idag Nordeda spärrservice och frågade om jag kunde använda mitt visa och mastercard i Thailand, fick svar att det går, inga spärrar. Dock fick jag inget direkt tydligt svar om andra som råkat ut för spärrar, men Nordea säger att märker Nordea skumma transaktioner från utlandet så spärrar de kortet.

Banker måste ju fatta att folk reser och kan inte bara spärra någons kort rakt upp o ned, även om det varit transaktioner kl 13 i Sverige och sedan kl 03 i Thailand, vilket är normalt med 11timmars resväg.
12 jan. 2014 14:22 (redigerad)
Jag står nu inför en ny fråga ;

-Ska boka hotell i BKK via internet hemma i Sverige. Får valet att betala nu eller på plats. Då funderar jag på vad som är mest lönsamt för mig, ska jag betala kontant med Bath eller med Visakort?

Bäst kontantkurs verkar ju vara att växla i Thailand, men vilken kurs är det på Visakortet, är det Visa som sätter kursen, Nordea bank, eller den bankkedja som äger kortapparaten på hotellet i BKK?

...fortfarande oklarheter om vilket bank som sätter valutan där man väljer att dra sitt kort, huruvida det är en ATM eller en butik/hotell.
Av Hille2
12 jan. 2014 14:35
Om du har ett VISA kort så är det VISA:s kurs som gäller. Men det är samma sak som i ATM, du får själv se till att inte välja den thailändska bankens kurs
12 jan. 2014 14:39
Citerat från Hille2:
Om du har ett VISA kort så är det VISA:s kurs som gäller. Men det är samma sak som i ATM, du får själv se till att inte välja den thailändska bankens kurs
...men det är ju den Thailändländks växlingskurs man vill ha.

Om det är Visas kurs verkligen som gäller så är det lönsamt att betala hotellet med visakort på plats.
Av Hille2
12 jan. 2014 14:43
Varför vill du ha den Thailändska bankens växlingskurs när du betalar med kort/tar ut i ATM? Den är alltid mycket sämre.
Av Gabbe33
19 okt. 2014 16:31
Hur kommer det säg att de flesta tycker att det är bättre att ta ut från en ATM maskin?

När jag va där ifjor tog vi också ut från Atm maskin men det bästa var att ha kontanter och växla på en växlingskontor....

Atm gav oss kanske efter avgift osv 4,6-4,7 (1skr) men växlingskontor aldrig mindre än 4,8, til och med 4,9-5...

Man förlorar en massa pengar när man spenderar en del, 25.000 + skr

Vad tycker ni är bäst och hur resonerar ni på det?

Åker igen under dec-jan....
Av Marilcj
23 okt. 2014 13:15
Citerat från Gabbe33:
Hur kommer det säg att de flesta tycker att det är bättre att ta ut från en ATM maskin?

När jag va där ifjor tog vi också ut från Atm maskin men det bästa var att ha kontanter och växla på en växlingskontor....

Atm gav oss kanske efter avgift osv 4,6-4,7 (1skr) men växlingskontor aldrig mindre än 4,8, til och med 4,9-5...

Man förlorar en massa pengar när man spenderar en del, 25.000 + skr

Vad tycker ni är bäst och hur resonerar ni på det?

Åker igen under dec-jan....
Visst att ha kontanter o växla på plats är lönsammast men jag har ingen lust att springa runt med 20-25.000 kontant i väskan när jag ska resa
Av Monk
25 mars 2016 18:33
Finns någon van thairesenär som vet var det finns ATM i Nai Yang (om man nu inte vill åka in till flygplatsen)?
Nere i Bang Tao lär det finnas ett par men dit är det lite längre.
Vill inte resa med cash även om det är "king".