Växla från USD till SEK i Sverige eller USA?

30 sep. 2019 04:11
Visningar: 1184
Hej!

Jag har bott ett tag i USA och flyger hem till Sverige imorgon och undrar vad som är bästa sättet att växla mina dollar till kronor. Ska jag ta med dom kontant och växla till kronor i Sverige? Eller finns det något smartare sätt som jag inte listat ut än?
30 sep. 2019 05:33 (redigerad)
För över dem till svenskt bankkonto via Transfer Wise, www.transferwise.com Klart billigaste sättet! Växla kontanter är dyrt, undvik det.
Av Bergabo
30 sep. 2019 09:28
Fråga till Jens,
Allmänt sett : För att kunna växla till Ett lands valuta behöver man ett konto i detta land?
Citerat från Jensohlsson:
För över dem till svenskt bankkonto via Transfer Wise, www.transferwise.com Klart billigaste sättet! Växla kontanter är dyrt, undvik det.
Av Erik777
30 sep. 2019 10:02
Kan även rekommendera Worldremit.com som jag själv använt. Bygger på att det finns ett bankkonto som kan ta emot pengarna och ett credit/debit kort som kan skicka pengarna. Så fort man blandar in kontanter blir det dyrare, och då är det snarare western union, RIA och liknande tjänster som gäller och då är det billigare att växla över disk.
Av Nspfish
30 sep. 2019 10:17 (redigerad)
Appen Revolut, med tillhörande konto och kort, är också ett i raden av smarta och billiga sätt att transferera pengar. Har själv mottagit överföring bl a från just USA.
Just nu och i ytterligare 3 dgr, finns det ett erbj i min app, där man får 200kr om man signar upp!! Allt är för övrigt gratis, man åker inte på några skumma avgifter plötsligt.
Appen är för övrigt ett av dom billigaste sätten att växla till sig valuta, att använda/ta ut på sin resedestination.
Skriv till mig om ni önskar länken.
Av Birgere
30 sep. 2019 17:20
Bästa sättet blir ju väldigt avhängigt på var dina USD finns idag.
Man kontanter är det överlägset sämsta sättet.
Har själv mycket god erfarenhet av Transferwise.